یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

در روزهای اخیر اهالی بخش شعیبیه در شهرستان شوشتر و از مناطق پایین‌دست رودخانه دز با انتشار ویدئوهایی فاجعه خشکیدگی رودخانه دز را به تصویر کشیدند. آنها با انتقاد از کاهش خروجی سد دز در بالادست این رودخانه، هشتگ #حقابه_دز_را_آزاد_کنید را راه‌اندازی و جاری شدن آب در رود دز را مطالبه کردند.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ با وجود انتشار این فیلم‌ها و اعتراض‌ها اما سازمان آب و برق خوزستان اعلام می‌کند خروجی سد دز با وجود کاهش ۴۹درصدی آورد رودخانه در سال آبی جاری طی روزهای اخیر هیچبه  کاهش یا تغییری نداشته و عامل چالش در پایین‌دست، برداشت‌های غیرمجاز در طول مسیر است.

علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تکذیب خشک شدن جریان رود دز در پایین‌دست به همشهری‌آنلاین می‌گوید:‌ رودخانه دز در پایین‌دست حالت شریانی پیدا می‌کند و وقتی حجم آب از حدی کمتر می‌شود، جزیره‌هایی در آب شکل می‌گیرد. هم‌اکنون در نزدیکی انتهای رود دز، آب با حجم حدود ۱۲مترمکعب بر ثانیه جریان دارد، اما به‌دلیل کاهش حجم آن شرایط اینطور به‌نظر می‌آید که رودخانه خشک شده است. ولی خشک نیست.

او گفت: ورودی سد دز در سال آبی جاری که از اول مهر شروع شده، حدود ۴۹درصد کمتر از میانگین درازمدت است. به عنوان مثال هر سال تا ۳۱خرداد انتظار داشتیم ورودی سد تا ۶میلیارد و ۷۰۰میلیون مترمکعب باشد اما امسال کل ورودی سد دز ۳میلیارد و ۱۸۴میلیون مترمکعب بوده است. سد کرخه وضع بحرانی‌تری دارد، ورودی این حوضه ۶۶درصد کمتر از میانگین درازمدت و ۳۷درصد کمتر از سال گذشته است. با توجه به اینکه سال خشکی را پشت سر گذاشته‌ایم، فرقی نمی‌کند چقدر منابع آب در اختیار داشته باشیم و هرگونه برداشت خارج از الگوی مصرف تعریف شده می‌تواند در پایین‌دست چالش  ایجاد کند.

گزارش: رضا سمائی نیا، زهرا عباسی

تدوین: محمود دانش آموز

کد خبر 685470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    2 0
    ای خدا😥 چقدر دردآور.من سالهای ۶۵ تا ۶۷ دزفول خدمت کردم.اصلا نمیتونم باور کنم رودخانه خروشان و باعظمتی که من دیده بودم به این وضع دچار شده باشه.با چه افتخار و غروری از رودخانه های خوزستان برای اطرافبانم خاطره تعریف میکردم.خدایا خودت بفریادمون برس.😥
  • فولاد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    0 0
    کارون که یه زمان از جفتش رد می شدیم بوی فاضلاب خفه مون می کرد الان با بی تدبیری خشک شده همه رود خونه ها خشک شدن یا دارن خشک می شن خوزستان شده یه گاو شیر ده که در حال مردنه