علی مزینانی مجری خط ۶ مترو تهران در گفتگو با همشهری آنلاین، توضیحاتی در رابطه با افتتاح ایستگاههای میانی در این خط ارائه داد و گفت: خط ۶ به طول ۳۲ کیلومتر شامل ۲۷ ایستگاه -غیر از بخش توسعهای خط - است که تا کنون ۱۳ ایستگاه آن به بهره برداری رسیده است. سازههای ساختمانی این خط نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشتهاند و ریل گذاری شدهاند.
او افزود: از این ۳۲ کیلومتر خط ۶ نزدیک به ۱۷.۵ کیلومتر در دو بخش افتتاح شده است. بین این دو بخش یعنی از امام حسین(ع) تا تربیت مدرس به مسافت ۹.۵ کیلومتر، ۷ ایستگاه در میدان سپاه(ایستگاه سرباز)، بهار شیراز، شهدای هفتم تیر، زیر پل کریمخان، میدان ولیعصر، پارک لاله(تقاطع حجاب و بلوار کشاورز)، کارگر(تقاطع کارگر و فاطمی) قرار دارد.
براساس گفته مجری خط ۶ متروی تهران«۴ ایستگاه از ایستگاههای ذکر شده برای افتتاح در دستور کار قرار داشتند و در بازدیدی که شهردار تهران از خط ۶ داشت، قرار شد که بانک شهر بودجه بیشتری تأمین کند.»
مزینانی افزود: ما به شهردار اعلام کردیم که قابلیت راه اندازی ۵ ایستگاه را داریم. به جز ایستگاه سرباز و نجات اللهی قرار شده است که ۵ ایستگاه دیگر یعنی ایستگاههای کارگر،پارک لاله،ولیعصر، شهدای هفتم تیر و بهار شیراز افتتاح شوند. این خطوط، ۷.۵ کیلومتر را دربر میگیرند و در صورت تأمین بودجه در اوایل فصل زمستان سال جاری قابلیت راه اندازی خواهند داشت.
مجری خط ۶ متروی تهران گفت: شهردار در این بازدید از پروژههای دیگر نیز سئوال کرد و ما اعلام کردیم که از ایستگاه ستاری تا کوهسار نیز ۵.۵ کیلومتر خط مترو وجود دارد، این نقاط نیز قابلیت راهاندازی دارند، چرا که پیشرفت ساختمانی این نقاط بیش از ۹۰ درصد است و در صورت تأمین تجهیزات میتوان ایستگاهها را راهاندازی کرد. در این فاصله ۵.۵ کیلومتر سه ایستگاه کوهسار، شهران، شهر زیبا یا آیت الله کاشانی -بر حسب بودجه- افتتاح خواهند شد.
در صورت تأمین بودجه، ایستگاه شهر زیبا نیز در اولویت قرار دارد
او در پاسخ به این سئوال که «اولویت با افتتاح ایستگاه شهر زیبا است یا آیت الله کاشانی است؟»، توضیح داد: اگر بودجه برسد، احتمال دارد که شهر زیبا سریعتر راه اندازی شود. در مجموع با افتتاح ۸ ایستگاه میانی، نزدیک به ۱۴.۵ کیلومتر خط مترو تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
مزینانی در رابطه با بودجه مورد نیاز برای راه اندازی این ایستگاهها، گفت: تنها در بحث تجهیزات نزدیک به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است و با رایزنیهای شهردار قرار شده است که ۲ هزار میلیارد تومان از جانب بانک شهر در ۵ نوبت به دست ما برسد. هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی کنسرسیوم شرکت مپنا و بانک شهر تأمین و پس از اتمام پروژه این مبلغ از سوی مترو تسویه شود. براساس قولی که به مترو داده شد، قرار است که ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان اولین بودجه در ۱۰ روز آینده واریز شود. ۲ هزار میلیارد بانک شهر نیز قرار است در ۶ ماه و در بازه زمانی ۴۵ روزه وارد پروژه شود.
او در پاسخ به این سئوال که «در صورت تأمین بودجه، کدام ایستگاهها زودتر افتتاح خواهند شد؟»، گفت: هفت تیر و ولیعصر در اولویت افتتاح قرار دارند چرا که با خطوط یک و سه تقاطع دارند. این ایستگاهها میتوانند مسیر مسافران را بسیار کوتاه کنند، پس از آن نیز تلاش خواهیم کرد تا ایستگاههای کارگر،لاله و بهار شیراز در اولویت بعدی قرار بگیرند.
براساس گفته مجری خط ۶ مترو تهران« از ایستگاه های باقی مانده، ۸ ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، کارگر، لاله، بهار شیراز، آیت الله کاشانی، شهران و کوهسار به لحاظ پیشرفت عملیات اجرایی وضع بهتری نسبت به دیگر ایستگاههای در حال تکمیل دارند؛ ایستگاههایی که قرار است با تأمین منابع مالی لازم، در سال جاری به بهره برداری برسند تا مسیری به هم پیوسته در خط ۶ در اختیار شهروندان قرار گیرد.»
مزینانی در تعریف مفهوم ایستگاههای میانی به خط ۶مترو اشاره کرد و گفت: ۱۰ کیلومتر از دولت آباد تا امام حسین در خط ۶ به بهرهبرداری رسیده بود، در این میان ۹ کیلومتر از خط به دلیل آنکه کارهای ساختمانی پیشرفت کمتری داشتند، نتوانستند مورد بهرهبرداری قرار بگیرند، و با گذر از این بخش، ۷.۵ کیلومتر از تربیت مدرس تا ستاری فعالیت خود را آغاز کرد. به عبارت دیگر در بخشهایی از خط ۶ مترو، به دلیل عقب ماندگی بخش ساختمانی، ایستگاههایی افتتاح نشده بود و در تلاش هستیم تا با تأمین بودجه این ایستگاهها کامل شوند.
نظر شما