همچنان حدود ۶۰ درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی را انتخاب می‌کنند و این یعنی شکست هدایت تحصیلی، زیرا از هر ۱۰۶ دانش‌آموز در رشته تجربی فقط یک نفر از آنها شانس قبولی در رشته پزشکی را دارد

کنکور

به گزارش همشهری‌آنلاین، هدایت تحصیلی هر ساله پس از ارائه کارنامه یک سال تحصیلی به دانش‌آموزان آغاز خواهد شد، این فرایند معمولاً در اواسط تیرماه است، گرچه نمی‌توان تاریخ دقیقی برای آن در نظر گرفت.

هر منطقه‌ای که با اتمام تصحیح اوراق و پایان‌بندی کارنامه، آمادگی داشته باشد می‌تواند روال هدایت تحصیلی را انجام دهد که بتدریج در سراسر مناطق اجرایی خواهد شد. هدایت تحصیلی یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات در دوره تحصیل افراد است؛ چرا که انتخاب رشته‌ تمام مسیر تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سال‌ها شعار انتخاب رشته بر علاقه و توانایی دانش‌آموز متمرکز می‌شد، اما اکنون هدف فراتر از آن رفته و دانش‌آموزان باید از پایه دهم که وارد متوسطه دوم می‌شوند در توسعه کشور خود سهیم باشند.کارشناسان و معاونان وزارت آموزش و پرورش این توسعه را متوجه رشته‌های مهارتی می‌دانند، گرچه نمی‌توان منکر موج عجیب دانش‌آموزان به سمت رشته تجربی برای پذیرش در رشته پزشکی شد، اما گفته می‌شود آینده از آن افرادی است که در رشته‌های ریاضی فیزیک، فنی و حرفه‌ای و علوم پایه تحصیل می‌کنند.

امسال متقاضیان کنکور در رشته انسانی هم غیرقابل پیش‌بینی شد و همپای تجربی رسید و ممکن است در رشته‌های متوسطه دوم نیز متقاضی زیاد شود.اگر به آموزش و پرورش بازگردیم، دستورالعمل هدایت تحصیلی عملاً در این سال‌ها نتوانسته‌ است به شکلی فرایندی به انتخاب رشته دانش‌آموزان در متوسطه دوم بر حسب استعداد، شایستگی‌ها و نیاز جامعه تبدیل شود و تنها محتوایی روی کاغذ باقی مانده است.

شاهد این ادعا را می‌توان‌عدم توان آموزش و پرورش برای معرفی رشته‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان، بی‌سرانجامی طرح شهاب که قرار بود خروجی استعدادیابی دانش‌آموزان در دوره دبستان باشد و به هدایت تحصیلی بینجامد و کمبود حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مشاور مدرسه که از الزامات اجرای این طرح است و در نهایت نمره‌سالاری در این طرح ذکر کرد.آموزش و پرورش همواره ادعای این را دارد که در صدد افزایش دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی است، اما متأسفانه هر ساله دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته تجربی گوی سبقت را از سایر دانش‌آموزان می‌ربایند

 این آمار کاذبی است که کمبود دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک را محسوس‌تر می‌کند. همچنان حدود ۶۰ درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی را انتخاب می‌کنند و این یعنی شکست هدایت تحصیلی، زیرا از هر ۱۰۶ دانش‌آموز در رشته تجربی فقط یک نفر از آنها شانس قبولی در رشته پزشکی را دارد.

روند هدایت تحصیلی و تلاش برای سوق دادن دانش‌آموزان به سمت توسعه بازار کار کشور را در گفت‌وگو با معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار داده ایم. مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اصلاحاتی که باید بر روند هدایت تحصیلی صورت بگیرد، گفت: ما تغییر خاصی را در روند هدایت تحصیلی نداریم به دلیل اینکه قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی موضوع را تعیین کرده و تنها تفاوت این است که قانون نظام جامع تعیین و تصویب شده و قبل از سال، یعنی در پایان سال ۱۴۰۰ تصویب شد و ما باید متناسب با آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.



 فرایند هدایت تحصیلی که ما به دنبال آن هستیم از چهارم دبستان آغاز می‌شود


وی در ادامه گفت: آنچه که طبق این آیین‌نامه اتفاق می‌افتد، این است که باید هدایت تحصیلی به صورت فرایندی باشد، همچنین آن فرایندی که ما دنبال آن هستیم از پایان دوره ابتدایی یعنی در پایه چهارم دبستان آغاز خواهد شد و در دوره متوسطه اول و نهایتاً تا پایه نهم ادامه دارد که پس از آن دانش‌آموزان برای پایه دهم انتخاب رشته را انجام داده‌اند.کاظمی در ادامه گفت: طبیعتاً پارامترهای مختلفی در این خصوص نقش دارد، از جمله تست‌های چندگانه که برای کشف استعداد و علاقه دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین رغبت دانش‌آموزان برای انتخاب رشته بسیار مؤثر است. علاوه بر این، عملکرد دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول در دروس مختلف ارزیابی می‌شود.


وی با اشاره به طرح جدید معاونت متوسطه برای روند هدایت تحصیلی از سال آینده که پایه هفتم را مورد توجه قرار داده است، توضیح داد: نظر معلمان و اولیای دانش‌آموزان هم اهمیت بسیاری دارد، اما آنچه که ما در معاونت متوسطه به دنبال آن هستیم، برنامه‌ریزی دقیق آموزشی با کمک معلمان برای متوسطه اول بویژه پایه هفتم است. البته این طرح برای هدایت تحصیلی سال آینده خواهد رسید.

برای این طرح باید از ابتدای سال آموزشی برنامه‌ریزی صورت بگیرد، بدین صورت که دوره‌های آموزشی را برای معلمان در نظر خواهیم گرفت تا فرایند تحصیلات تکمیلی با شیوه درست‌تری انجام شود.


 
کاهش شدید دانش‌آموز در رشته ریاضی‌فیزیک
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به بازار کار در امر هدایت تحصیلی اظهار داشت: امسال فرایند هدایت تحصیلی به همان رویه سال گذشته انجام شد، ولی یک نکته مهم نیاز جامعه به بازار کار امروز است.

زیرا معتقدیم، نیاز بازار کار باید جدی گرفته شده و این مورد در جهت توسعه اقتصادی آینده کشور لحاظ شود، بنابراین هدایت تحصیلی باید متناسب با این مهم انجام شود.
وی درباره کاهش دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک گفت: ما طی سال‌های گذشته بخصوص در هشت سال اخیر با کاهش شدید دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک مواجه بوده‌ایم که این طبیعتاً متناسب با نیازهای کشور در آینده نیست و حتماً باید اقدام ویژه‌ای در این راستا انجام دهیم که یکی از اولویت‌های ما توسعه سهم دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک در سال‎های آتی است.
کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش متقاضی در رشته ریاضی فیزیک مربوط به نبود اشتغال در این حوزه می‌شود یا دشواری دروس؟ گفت: شاید در حال حاضر بحث شغل خیلی مطرح نباشد زیرا بازار کار به نسبت شرایط کنونی وضعیت مناسبی دارد، اما در رشته‌های فنی و حرفه‌ای عمدتاً می‌توان شاهد خوداشتغالی‌های بیشتری هم باشیم.
وی درباره ذهنیت‌هایی که نسبت به دشواری رشته ریاضی وجود دارد، بیان کرد: بالاخره ذهنیتی از گذشته وجود دارد که رشته ریاضی فیزیک رشته دشواری است و یکی از علل می‌تواند این طرز تفکر باشد، اما لزوماً دلیل اصلی کاهش متقاضی در رشته ریاضی فیزیک نیست. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در این راستا بسیار مهم است و شاید خیلی با اولویت و جدیت طی هفت، هشت سال گذشته برنامه‌ای برای آن وجود نداشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما بیشترین افت دانش‌آموز در رشته ریاضی فیزیک را طی هشت سال اخیر داشتیم و از میزان سهم ۲۸ درصد به ۱۴.۷ درصد دانش‌آموز رسیده‌ایم. این آمار مربوط به رشته ریاضی فیزیک در سال ۹۹ است. یک علت کاهش تقاضا در رشته ریاضی فیزیک، تقاضای کاذب برای رشته علوم تجربی است. بالاخره تب پزشک شدن در میان دانش‌آموزان ما وجود دارد و این قضیه در کاهش دانش‌آموز در رشته ریاضی فیزیک تأثیرگذار بوده است، اما به طور کلی باید نیازهای کشور را در انتخاب رشته نیز در نظر بگیریم.
 
رشته‌های ریاضی فیزیک و فنی مهندسی در آینده بازار کار خوبی خواهند داشت
کاظمی در ادامه با تأکید بر رشد اشتغال در رشته‌های ریاضی و علوم پایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید بر اساس مشاغل آینده که رصد شده است رشته ریاضی فیزیک و فارغ‌التحصیلان آن، همچنین گروه علوم پایه و فنی مهندسی در آینده نه چندان دور وضعیت بازار کار خوبی خواهند داشت.

البته روند توسعه در دنیا در حال حرکت به این نوع رشته‌ها و مشاغل است. مشاغل آینده را که رصد می‌کنیم، می‌بینیم در ذیل این رشته‌ها قرار دارند و قطعاً نیاز بازار کار در این رشته‌ها رشد خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که بارها از طرف وزارت آموزش و پرورش تأکید شده، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی و فنی تحصیل کنند، اکنون برنامه معاونت متوسطه برای افزایش دانش‌آموزان در این رشته و سوق دادن آنها به سمت رشته‌های مهارتی چیست، گفت: یکی از بحث‌هایی که داشتیم، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، عدد حضور دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی باید به میزان ۴۸.۲۶ درصد می‌رسید و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید این عدد ۵۰ درصد باشد.

تلاش‌هایی هم در این مدت صورت گرفته، ولی آنچه که اتفاق افتاده این است که، آمار دانش‌آموزان در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته فنی و حرفه‌ای ۳۵.۶۷ درصد است.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر توسعه رشته‌های مهارتی با کمک صاحبان صنایع تأکید کرد و گفت: از این رو یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت آموزش متوسطه، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با مشارکت صاحبان صنایع، مشاغل و همچنین ایجاد هنرستان‌ها در جوار کارخانه است، زیرا نیاز به بازار کار در این خصوص برای ما بسیار مهم است که اینها هم در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش قرار دارد.

ما معتقدیم اگر نگاه آینده‌پژوهانه به موضوع توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته باشیم، طبیعتاً توسعه مهارتی باید با استفاده از صاحبان صنعت، مشاغل و شهرک‌های صنعتی و بخش‌های مختلف اقتصادی اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: ما اکنون پیگیریم تا توسعه را با ایجاد هنرستان‌ها در جوار کارخانه پیش ببریم و با این اولویت برنامه‌ریزی توسعه را پیش می‌بریم. برای سال تحصیلی آینده هدفگذاری کردیم تا آمار دانش‌آموزان رشته‌های مهارتی را به ۴۰ درصد برسانیم، اما این کار هم شرایط و الزامات خاص خودش را می‌طلبد و ان‌شاءلله برنامه‌ریزی‌های انجام شده محقق شود.
کاظمی در واکنش به اجبار والدین در انتخاب رشته و حتی تحت تأثیر قرار گرفتن دانش‌آموزان نسبت به جو جامعه برای انتخاب رشته‌هایی از جمله تجربی و تأثیری که روی دانش‌آموزان و روند تحصیل آنها خواهد گذاشت، توضیح داد: موضوع انتخاب رشته بسیار مهم است، بالاخره دانش‌آموز در پایان پایه نهم انتخاب می‌کند که در چه رشته‌ای تحصیل کند. وقتی دانش‌آموز رشته هنرستانی یا نظری را انتخاب می‌کند تا پایان تحصیل در همان مسیر خواهد بود به همین خاطر است که هدایت تحصیلی مهم و حیاتی است و همه ما از مسئولین گرفته تا خانواده و خود دانش‌آموزان باید نسبت به این مسأله احساس مسئولیت کنند. البته رسانه در این زمینه می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

برخی از انتخاب‌ها تحت تأثیر فضای احساسی و عاطفی صورت می‌گیرد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه باید کمک کنند تا دانش‌آموزان انتخاب درستی داشته باشند؛ برخی از انتخاب‌ها تحت تأثیر فضای احساسی و عاطفی صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان 

بعضاً به علت نظرات خانواده عمل می‌کنند، زیرا برخی پدر و مادرها از فرزندان خود انتظار دارند، آمال و آرزوهای آنها در دوران جوانی را محقق کنند که ممکن است این مسیر با علاقه دانش‌آموز نباشد. ما باید کمک کنیم که این نظرات با هم همگرایی داشته باشد تا دانش‌آموز به درستی انتخاب کند. طبیعتاً والدین و معلمان به دلیل ارتباطی که با دانش‌آموزان دارند باید آنها را به مسیر درستی سوق دهند و در این خصوص سعی کنیم آگاهی دانش‌آموزان با تحلیل به یک انتخاب درست منجر شود.
کاظمی بیان کرد: اغلب دانش‌آموزان با توجه به رشته پزشکی وارد رشته علوم تجربی می‌شوند و بالاخره از مجموعه ۱۰۶ نفر، فقط یک نفر در رشته پزشکی پذیرفته می‌شود. لذا بقیه دانش‌آموزان در صورت عدم موفقیت با مشکل مواجه می‌شوند. نتایج آزمون کنکور سراسری سال گذشته نیز حاکی از این موضوع است که نسبت دانشجویان پذیرفته شده در رشته ریاضی به ثبت‌نام شدگان ۶۶.۱ درصد بوده ولی در رشته علوم تجربی آمار پذیرفته‌شدگان فقط ۱۴.۴ درصد نسبت به ثبت‌نام شدگان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: همین آمار نشان می‌دهد که ظرفیت، متناسب با تعداد متقاضیان نیست و هر سال ظرفیت پشت‌ کنکوری‌ها برای رشته تجربی افزایش می‌یابد و فشار و استرس شدیدی به دانش‌آموزان وارد می‌کند. ما باید اینها را در نظر بگیریم، ضمن اینکه آینده انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی دانش‌آموزان باید متناسب با سیاست‌های توسعه‌ای کشور باشد. انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید به صورت متوازن و نیاز بازار کار کشور در راستای توسعه‌ای باشد، اما در این خصوص نقش معلمان برای بهبود فرایند تحصیلی بسیار مهم است. معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به نقش معاونت پرورشی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: هرچند که بخشی از فرایند هدایت تحصیلی در معاونت متوسطه به عهده ما است اما بخش دیگر آن در معاونت پرورشی شکل می‌گیرد. ما خودمان را موظف می‌دانیم در این راستا برای مشارکت بیشتر معلمان در فرایند هدایت تحصیلی اقدام کنیم.
 
کاهش میانگین نمره دانش‌آموزان
کاظمی در پاسخ به این سؤال که علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی میانگین معدل دانش‌آموزان متوسطه را ۱۰ و ۱۱ و میانگین دانش‌آموزان فنی را ۸، ۹ اعلام کرد. علت افت معدل در دانش‌آموزان چیست، گفت: البته میانگین نمرات دانش‌آموزان ما طی سال‌های گذشته روند کاهشی نداشته اما باز هم عدد پایینی است. عددی که عنوان شده نمره پایانی دانش‌آموزان نبوده زیرا نمره پایانی ماحصل عملکرد یکساله آنها است.وی ادامه داد: آنچه در معدل دانش‌آموزان تأثیرگذار بوده عملکرد یکساله نوبت اول و نمره‌های مستمر آنها است، ولی روند نمرات کاهشی نبوده است. سال‌ها، به‌جز این دو سال که شاهد شیوع کرونا بودیم، به صورت میانگین میزان کاهش نمره‌ها ۸۷ صدم بوده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که برنامه معاونت متوسطه برای ارتقای معدل دانش‌آموزان چیست و چقدر می‌توان گفت معلمان در این خصوص کم‌کاری کرده‌اند، گفت: معلمان کم‌کاری نداشته و هرچقدر که توانسته‌اند تلاش خود را کرده‌اند، البته عوامل مختلفی مثل شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری تأثیر زیادی داشت، این موضوع در تمام دنیا محسوس بوده و ثابت شده است.
وی با اشاره به اینکه زمان آموزش در دوران کرونا کم شد، گفت: ما در شرایط غیرحضوری آموزش‌مان کمتر بود، بدین صورت که پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی حاکی از آن است؛ آموزش‌ها در هفته بین ۴ تا ۸ ساعت، کمتر از قبل ارائه شدند. طبیعتاً این نوع عوامل هم تأثیرگذار است به همین خاطر ما یک برنامه تابستانی با عنوان طرح «جبران و تثبیت یادگیری» را پیش‌بینی کردیم.
کاظمی درباره کاهش نمره دانش‌آموزانی که در امتحانات نهایی شرکت کردند، گفت: وضعیت دو سال و نیم گذشته قطعاً بر معدل و نمره دانش‌آموزان تأثیر گذاشته است، مثلاً ما در سایر پایه‌ها به‌جز امتحان نهایی افزایش معدل دانش‌آموزان را داشتیم، یعنی در مجموع نمره امتحانات نهایی کاهش داشته و این تحت تأثیر آموزش غیرحضوری بوده است.
 
افت یادگیری در رشته‌های تحلیلی مانند علوم انسانی، معارف و برخی دروس رشته ریاضی فیزیک
معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: وضعیت دروس با هم متفاوت است، این را بر اساس پژوهش‌ها و بررسی میدانی به شما می‌گویم؛ بیشترین افت را در دروس تحلیلی چه در مقاطع ابتدایی و چه در مقاطع متوسطه اول و دوم داشته‌ایم. همچنین افت قابل ملاحظه‌ای در رشته‌های تحلیلی علوم انسانی، علوم معارف و برخی دروس رشته ریاضی فیزیک مشاهده شده است.
وی تأکید کرد: در این مدت برنامه درسی نیز تغییر کرده که متناسب با آن باید برنامه آموزشی برای معلمان تدوین شود. کاظمی با اعلام اجرای طرح «جبران و تثبیت یادگیری» در تابستان گفت: با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، برنامه «جبران و تثبیت یادگیری» را برای دانش‌آموزان ابتدایی تا پایان مقطع یازدهم متوسطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در پایه دهم و یازدهم مشمول این طرح هستند. حداکثر ۳۶ ساعت آموزش را برای چهار عنوان درسی پیش‌بینی کردیم تا دانش‌آموزانی که بیشترین افت را داشتند و حدود ۲۰ درصد می‌شوند، از این فرصت استفاده کنند.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان توضیح داد: دو گروه در متوسطه مشمول این طرح می‌شوند؛ گروه اول دانش‌آموزانی که حد نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند، گروه دوم دانش‌آموزانی که حد نصاب قبولی را متناسب با آیین‌نامه کسب کرده‌اند، اما شورای مدرسه تشخیص می‌دهد برای تعمیق یادگیری، شرکت آنها در طرح «جبران و تثبیت یادگیری»  ضرورت دارد.

کد خبر 686510
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 45
  • مجید TR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    بهترین رشته ها در دنیا رشته های فنی مهندسی هست جذاب عالی و کاربردی و پردرآمد در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه
    • امیر IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      66 8
      خیلی هم عالی فقط میشه بگی ایران کدوم یکی از این ویژگی هایی که نام بردی رو داره؟
    • زهرا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      82 20
      من خودم فوق مهندسی خوندم ولی بهترین رشته ها تو دنیا علوم پایه فیزیک و بیولوژی و ...هست ...پزشکها تو ایران به خاطر این تو ایران درآمد خوبی دارن چون انحصار دارن ! حتی وکیل و قاضی کسی نمیتونه وارد شغلشون بشه ... مهندسها این انحصار رو ایجاد نکردن مثلا کلاس برنامه نویسی آزاد یا مکانیک یا یعنی هر کسی اومده بدون تحصیلات آکادمیک وارد بازار کار مهندسها شده ...ولی پزشکها با این بهانه که جون افراد مهم هست از ورود عموم جلوگیری کردن تا فقط خودشون با جون مردم بازی میکنن !! حتی یک مقاله علمی به روز و پایه مطالعه نمیکنن ...علوم پایه ها و زیست و فیزیک و شیمی ها خیلی خیلی باسوادنر از دکترها هستن...
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 23
      خیر،دوست عزیز،چون پزشکهامون درخارج خواهان بیشتری دارند و مهاجرت میکنند وداخل کشور هم بیشترشان درشمال شهرتهران تجمع کردند و عملاً در شهرستان هاکمبوذپزشک داریم
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    38 11
    فقط پزشکی پول پارو میکنن مهندسی نهایتش میشی کارگر ماهر انسانی هم خوبه تو استخدامهای دولتی ۹۰ درصد رشته های مدیریت علوم تربیتی حقوق نیازه
    • کاربر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      36 2
      به نظر من هم تو کشور ما مهندسی جایگاه درستی نداره. دوستان من خودم مهندسی خوندم و تا جایی که تونستم خودم رو برای بازار کار آماده کردم ولی وقتی میری مصاحبه می کنی میگی چه چیزایی بلدی بهت میگن برا ما مهم نیست چی بلدی مهم اینه که ساعت کاریت رو کامل کنی و حضور داشته باشی و هر چی که می‌خوایم با سیستم انجام بدی. الان خیلی از کسایی که شرکت دارن سواد درست حسابی ندارن هیچ ، تجربه ی کاری درستی هم ندارن. بعد نیروی کار واقعا مهندس میخوان جذب کنن و انتظارشون از اون نیرو در حد کارگریه که فقط بلده با سیستم کار کنه. عملا یه کارگر با سواد میخوان نه مهندس. جالبه که خودشون نمیدونن ساده ترین مفاهیم مهندسی چیه چون نه درس این رشته رو خوندن نه تجربه‌ی صحیحی کسب کردن و فقط از اینکه چهارتا کارگر مهندس صداشون کنن احساس بزرگی بهشون دست میده. اینا فقط یه مشت سرمایه‌دار بی سوادن که کسب و کار مهندسا رو هم به ریختن و آبروی هر چی مهندسه بردن. تو کشور ما هیچی سر جاش نیست . الکی واسه مهندس شدن تلاش نکنید خبری نیست
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    64 8
    بااین سیاست های یک مشت آدم بی سواد درآموزش و پرورش ایران استعدادها افول خواهد کرد بچه ها آینده روشنی نخودهند داشت تمام
    • کاربر کاربر IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      11 3
      به نظر من هم تو کشور ما مهندسی جایگاه درستی نداره. دوستان من خودم مهندسی خوندم و تا جایی که تونستم خودم رو برای بازار کار آماده کردم ولی وقتی میری مصاحبه می کنی میگی چه چیزایی بلدی بهت میگن برا ما مهم نیست چی بلدی مهم اینه که ساعت کاریت رو کامل کنی و حضور داشته باشی و هر چی که می‌خوایم با سیستم انجام بدی. الان خیلی از کسایی که شرکت دارن سواد درست حسابی ندارن هیچ ، تجربه ی کاری درستی هم ندارن. بعد نیروی کار واقعا مهندس میخوان جذب کنن و انتظارشون از اون نیرو در حد کارگریه که فقط بلده با سیستم کار کنه. عملا یه کارگر با سواد میخوان نه مهندس. جالبه که خودشون نمیدونن ساده ترین مفاهیم مهندسی چیه چون نه درس این رشته رو خوندن نه تجربه‌ی صحیحی کسب کردن و فقط از اینکه چهارتا کارگر مهندس صداشون کنن احساس بزرگی بهشون دست میده. اینا فقط یه مشت سرمایه‌دار بی سوادن که کسب و کار مهندسا رو هم به ریختن و آبروی هر چی مهندسه بردن. تو کشور ما هیچی سر جاش نیست . الکی واسه مهندس شدن تلاش نکنید خبری نیست
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      22 2
      من ارشد علوم تربیتی دارم الانم بیکار همش حرفه این دوره فقط فقط پارتی داشته باشی کار داری هستن کسایی که رشته هیچ ربطی به کارشون نداره جالب تراینکه رسمی شدن چرا چون مثلا پدرش فلان منصب داره
  • مهدی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    47 8
    مشکل بچه های مهندسی اشتغال و اشباع شدن بازار مهندسیه، وقتی که در رشته پزشکی محدودیت است درآمد و درخواست هم میرود بالا، الان تمام دانشگاهها حتی پیام نور هر واحش در هر ترم ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مهندس برمیداره، اگر مثل قدیم ورودیها رو کم کنن ، به بعضی دانشگاهها مثل پیام نور و علمی کاربردی و غیرانتفاعی اجازه برگزاری رشته های مهندسی رو ندهند، هر واحد دانشگاه آزاد به جای ۳۰۰ نفر در هر ترم باساس رتبه کنکور فقط ۵۰ نفر بردارد، بای رشته های مهندسی بدون کنکور حذف شود و فقط از کنکور برداشته شود من قول اعتبار مهندس و درامد جامعه مهندسین همپای پزشکان میشود وونوقت است که همه دنبال رشته ریاضی فیزیک میفتند دیگه شورشو درآوردن ، سال ۳۰ هزار مهندس با آزمون، ۳۰ هزار بدون ازمون، چند هزار پیام نور، چند هزار علمی کار بردی، چند هزار غیرانتفاعی، الان رسته های ممعماری عمران مکانیک صنایع نفت معدن نابود شدن ، یه زمانی مگه میتونستی معماری و عمران و نفت و صنایع قبول بشی
  • متین IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    62 12
    سلام من یک دانش آموز رشته ی ریاضی فیزیک هستم به نظر من سختی های دروس ریاضی هیچ وقت با دروس تجربی قابل مقایسه نیست چون خودم تجربی هم بودم هم درس های این رشته دشواره و هم متاسفانه معلم ها واقعا نمیتونن درست تدریس جوری شده که واسه ی درس های تخصصی باید معلم خصوصی بگیریم
  • احد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    62 6
    من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی معدن از دانشگاه تربیت مدرس تهران دارای ۳ مقاله isi و ثبت اختراع و عضو بنیاد نخبگان کار پیدا نمیکنم و بیکارم و تازه تو سن ۲۹ سالگی بخاطر درماندگی تو ایران میخوام مهاجرت کنم و اینه آینده رشته ریاضی فیزیک
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    83 7
    وقتی در کشور ما خدمات پزشکی و ویزیت و دستمزد پزشکان این قدر با سایر رشته ها تفاوت دارد طبیعی است که هردانش آموزی را وسوسه کند که به دنبال رشته های پزشکی برود !!
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      9 9
      چرا؟؟ حیفه! شما با این رزومه ی تحصیلی و پژوهشی و با توجه به اینکه در بنیاد ملی نخبگان هستید چطور کار پیدا نمی کنید؟؟ حتما این رزومه رو تو لینک دین ( Linkedin) به اشتراک بگذارید. اونجا کمکتون می کنن. موفق باشید‌
    • علی IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      27 1
      سلام. دوست عزیز من به شما بابت تمام موفقیت هاتون تبریک میگم. من فکر می کنم کسی که عضو بنیاد نخبگان یک کشور هست نباید دنبال کار و استخدام شدن باشد بلکه خودش باید کارآفرین باشد!
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    44 3
    اول فکری به حال فارغ التحصیلان بیکار رشته های ریاضی و فیزیک بفرمایید بعد پیش بینی کنید طرف املای کلمات دبستانی را نمیداند و معلم میشود و ان موقع فارغ التحصیل ارشد فیزیک برای آموزگاری له له میزند من زخم خورده نظام آموزشی هرگز اجازه نخواهم داد فرزندم راه ریاضی فیزیک را در پیش بگیرد بهترین رشته ها همان آسانترین رشته ها هستند همان برق کشی ساختمان و... طرف با لیسانس و ارشد عاقبت باید راه همان کار های فنی که با مدرک سیکل هم قابل انحام است در پیش گیرد پیشرفت در کشور در گرو آقا زادگی است بقیه حمال هم نمیشوند هرچند هوش و استعداد داشته باشند
  • ب ت چ:/ IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    42 7
    من ک میخام موسیقی انتخاب کنم🚶🏼‍♀️
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    46 5
    لطفا با فضا سازی بچه های نا آگاه مردم رو گمراه نکنی،بازار کار مهندسی الان پر از مهندسای بیکار حداقل ۲۰ سال لازمه نتیجه ی سیاست های غلط آموزشی ازبین بره و این همه مهندس بیکار که هست کار پیدا کنن
  • یحیی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    36 7
    به درآمد پزشکان نسبت به مهندسان که فکر می کنی . دانش آموزان و خانواده هایشان را درک می کنی . ولی فکر کنم ثروتمندترین آدمای دنیا مهندسان باشند .
  • جواد IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    28 4
    این جور حرف ها و پیشبینی ها زیاده. شاید هم هدفی پشتش باشه که رقابت تجربی اینقد سنگین نشه. ولی در نهایت بدونید اگه شرایط تحریم و رشد اقتصادی و صنعتی شدن ایران به همین صورت ادامه پیدا کنه که در دهه ی نود اتفاق افتاد، آینده روشنی برای رشته های مهندسی نیست. نمیگم مهندس موفق نداریم. بلکه احتمال استخدامتون کمه. و ادم اگه کار نداشته باشه از رشتش دلزده میشه. مهاجرت هم پول میخواد. و به این آسونی ها نیست. چون شرایط خاصی لازم داره. هم روحی هم مادی.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      بستگی به شرایط کار داره
  • مهندس شیمی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    48 2
    آقا رشته ریاضی نرین بخدا بدبخت میشین.میشین مث من با ارشد از دانشگاه دولتی دارم تو یکی از شرکت های تابعه نفت کارگری میکنم.الان بغل دست من دیپلمم به زور گرفته مث همینم.مسئولین دارن بهتون دروغ میگن آینده ندارین وسلام
  • علی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    34 9
    سلام. پارتی باشه رشته و مدرک تحصیلی مهم نیست.این مطلب در ادارات مملکت ما به وفور یافت میشه
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    43 2
    عزیز برادر امروز فارغ التحصیل رشته های ریاضی و مهندسی تو سری خور جامعه هستن. خوش بینانه ترین حالت یه حقوق اداره کار. با این تفاسیر باید هم رشته ریاضی تعطیل بشه. اما اگر یه نفر حتی مکانیک بشه بهش بگی سلام میگه میشه ۵۰۰ هزار تومان. پزشک ها هم همینطور. رشته های انسانی هم بهتر استخدام میشن. ضمن اینکه درس خوندن انسانی خیلی راحت تر از بقیه رشته ها هست. بعد هم میشن مدیر و وکیل و قاضی. رشته های ریاضی به درد کشورهای پیشرفته میخوره که هم فرد واقعا استعدادش داشته باشه و هم حسابی براش ارزش قائل هستن
  • علی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    39 4
    یه کار ساده بکنید ببینید چی از توش در میاد حقوق رشته مهندسی را بالا ببرید ببینید چطور میرن سمتش الان یه مهندس عمران یا برقداره ماهی6 یا 7 ملیون میگیره مسخره است درامد یه مهندس ببرید بالای 30 چهل ملیون تا اونوقت همه برن دنبال علاقه خود توازن هم برقرار میشه
  • سلیمانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    28 6
    سلام به نظر من خیلی از هم معلمها هم کم کاری دارند نمیشه گفت فقط دانش آموز یآ کرونا معلمی که تو زمان کرونا فقط ویدیو از این طرف و اون طرف میفرستاد این یعنی حق الناس البته دانش آموزان هم خیلی رو پیچ بودند پس دوطرف مقصر هستند .ولی تو زمان حضوری هم من خودم خیلی کم کاری نسبت به دبیرا ن فرزندم که کلاس نهم رو گذروند دیدم .
  • امیر بهزاد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    27 16
    واقعا بچه های ریاضی توقع اشتباهی دارن من و دوستم با هم مهندسی مکانیک خوندیم من از هنرستان اون از ریاضی فیزیک من از ابتدای راه وارد بازار کار شدم ولی دوستم فقط به درس چسبیده بود(حالا به دلایل سنگینی درس ها و خیلی چیزای دیگه) بعد لیسانسشم دیگه نخوند رفت خدمت الانم تو اسنپ کار میکنه چرا چون واقعا درک فهمی از این رشته نداره و فقط به صورت تئوری فرا گرفته و اینجا هم تا وقتی نتونی قلمتو تبدیل کنی هیچ سودی برات ندارع
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    18 3
    من باید انتخاب رشته کنم نمی‌دونم چی انتخاب کنم
  • مهرداد IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    26 8
    سوق دادن دانش آموزان به انتخاب رشته تجربی یکی از سیاست های دولت و باندهای مافیای وزارت علوم و سازمان سنجش است که سالیانه میلیاردها تومان پول از برگزاری کلاس های تقویتی و مشاوره های غیر کارشناسانه به جیب می‌زنند . کلاس های کانون و ارائه کتاب های کمک آموزشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث شد تا ثروت های هنگفتی وارد خزانه های وزارت علوم و سازمان سنجش شود و در ادامه کار تاسیس مدرسه های غیر انتفاعی در سراسر کشور و شهریه های کلان از دانش آموزان از سویی و وادار کردن معلمان ب دادن نمرات بالا در ازای پول یکی از ضرباتی است که مسولان ذی ربط در حقیقت به وسیله آن تیشه ب ریشه نظام آموزشی زدند و در نتیجه خروجی آن مملو از افراد بی سوادی است که با ادعای معدل بالا و نخبه بودن جویای کار هستند که به خودی خود میتواند راه افرادی که با نهایت تلاش و سختی در مدارس عادی مدرک گرفتن و در دانشگاه های درجه اول و دوم دولتی تحصیل کردند ببندند و امروزه میبینیم که بسیاری از نخبگان با شرایط بهتر و تحصیلات عالیه متاسفانه بیکار و به شغل های کاذب روی آوردند ...
  • نازنین نرگس IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 5
    سلام من رشته مدیریت خانواده رو خیلی دوس دارم و ازریاضی رفتم کارودانش مدیریت خانواده حالا نمیدونم آینده شغلی داره یان و چه رشته های دانشگاهی دارع ک اگع بخونی دارای آینده شغلی هسش !؟
  • ناشناس IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 2
    سلام وقت بخیر من ی سوال داشتم معدلم خوب بود و میتونستم رشته های نظری برم ولی فکر میکنم آینده‌ای شغلی نداره من الان رشتم امور اداری هستش در شاخه کار و دانش میخواستم بدونم که رشته ی فنی حرفه‌ی هم امور داری داره یا نه؟ بعد اگه داره میتونیم بریم امور اداری در شاخه فنی حرفه‌ی‌ بخونیم یا ن؟ خیلی ممنونم میشم جواب بدین ببخشید
  • امیر رضا پناهی LU ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    15 18
    من همیشه اداره آموزش و پرورش کل نامه میزنم صحبت میکنم که ما باید 3 تا رشته انسانی و ریاضی و تجربی رو یک رشته کنیم و یک درس ها کاملا باید از دبیرستان حذف بشه و یک کنکور واحد داشته باشیم و بعد گرفتن کنکور ، دانش آموز انتخاب کنه بره یکی از رشته های زیر مجموعه علوم انسانی(حقوق و مدیرت و..) و تجربی( پزشکی و دارو و دندان و..) و ریاضی(مهندسی عمران و مهندسی مکانیک و..) رو در دانشگاه بخونه
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    14 12
    بسیار موافقم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    22 7
    تو این مملکت هیچ شغلی آینده نداره
  • مرتضی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    24 9
    الان هنرستان رشته کامپیوتر میتونند با تکنولوژی روز یعنی هوش مصنوعی جلو بروند البته از طریق ریاضی هم دانشگاه میتونند آی تی بخونند دنیا به سمت رباط و هوش مصنوعی میره خبرهای خوبی در راه است ...بهتا
  • M IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    15 10
    تو مدرسه ما نزدیک ۸۰ درصد نهما میخان برن انسانی این چی میگ واسع خودش |=
  • زهرا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    16 8
    سلام من خودم میتونستم برم ریاضی فیزیک بخونم ولی دایم نزاشت برم چون دایم لیسانس ریاضی داره به هیجا نرسید باهاش گفت اگه بری میشی یکی مثل من بخاطر همین رفتم گرافیک که بازار کار خوبی داره همین الانم که کلاس یازدهمم به عنوان کار آموز این رشته دارم کار میکنم یا تو خونه هم با کامپیوترم کار میکنم
  • ناهید IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    17 2
    دقیقا کدوم بازار کار رو میگید والا کشور پر از مهندس بیکاره که بیچاره ها رو اسنپ کار میکنن
  • ایلیا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 2
    شما میگین که همه برن فن حرفه ای
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 13
    فقط اونایی که میگن پزشکی پول پارو میکنن خب داوش تو خانواده ما خیلی پزشکن الان ۵۰ سالشونه هنوز درامدشون انقد کمه ک اما رشته های فنی و حرفه ای الان پول پارو میکنه و مهاجرتش راحت تره
  • حق گو IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    9 2
    الان فقط رشته های فنی و حرفه ای پول پارو میکنن و مهاجرت میکنن و بس همه رشته ها اشباعن
  • عباس IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    14 5
    هر رشته ای که انحصار توش باشه مثل پزشکی و وکالت.
  • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    26 0
    پس کی به فکر ما کنکوریاست .... بابا خسته شدیم از بسکه توی کشور ما فقط پزشکی و دندون رشته های خوبی بودن چرا اگه بخوایم یه نقاش ماهر یه موسیقیدان ماهر بشیم مُهر بی سوادی میخوره روی پیشونیمون..؟چرا اگه تصمیم بگیریم دنبال علاقمون بریم با مخالفت خونواده مواجه میشیم؟! چرا پدر مادر ها میخوان آینده ای ک خودشون آرزو داشتن و الان نشده رو بچه هاشون زندگی کنن؟ تا وقتی ما ایرانیا تفکرمون اینه خبری از پیشرفت و هیچی نیست .. رتبه برترهای ما همه میرن دنبال پزشکی اخه چرا؟ بابا مملکت مخ پزشکی زیاد داره اینهمه رشته چرا به اونا بها نمیدیم......🤦‍♀️
  • H IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 0
    تو سایر کشور ها علاقه الویته تو کشور ما رشته ای الویته ک ما رو از لحاظ درآمد ب ثبات برسونه و تو کشور ما هم با توجه ب اوضاع وخیم اقتصادی و ذهنیت غلط جامعه فرد علاقش و کنار میزارهو میره رشته ای ک هیچ علاقه ای نداره چون میدونه تو رشته مورد علاقش تو این کشور ب جایی نمیرسه
    • ANNA IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 1
      الان فقط به رشته تجربی بیشتر بها میدن و ادعاش بیشتره والا طرف با دیپلم تجربی مرکز بهداشت و درمان سرکاره فکرش بکن دیپلم این هیچ مثلا خانوم ایکس با دیپلم بهاری سرکاره به عنوان خدماتی حلش زدن بعد به عنوان کارشناس در بین مردم ازش یاد میکنن حق ضایع میکنن حق هیچی درست نیست.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 6
    مگر نباید حای اون پزشکان وپرستاراتی که رفتند پر بشود چرا بچه ها را تشویق به رشته های مهارتی وفنی میکنید
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    13 5
    شما اول به فارغ التحصیلین فنی و مهندسی رسیدگی کنید یه مشت بیکار که کارگر شدن و یا راننده اسنپ،بعد نگران آینده ی رشته فنی و مهندسی باشید.
  • Binam360 IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 3
    یعنی در کل رشته ریاضیات خوبه؟؟!!
  • حق IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 5
    تو ایران فقط پزشکی فنی و مهندسی یعنی بیکاری
  • سمیرا IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 3
    رشته ریاضی فیزیک رشته جذابی هست ولی در ایران فقط پزشکیه که درامد بیشتر و بی حساب و کتاب تری داره. من خودم مهندس نفت هستم و شاغلم، ولی ای کاش رشته تجربی رو انتخاب کرده بودم
  • خانی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 1
    رشته های مهندسی به خاطر فلج شدن اقتصاد ما و بی برنامگی اقتصادیمون بلا استفاده شده و الا کشورهای پیشرفته ودر حال توسعه بر پایه مهندسی داره اداره میشه
  • بازنشسته IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 5
    خداوکیلی هیچ رشته ای توی ایران بدرد نمیخوره چون اصلا بازار کار نداره گول حرفهای اینارو هم نخورین فقط میگن بیاین دانشگاه به جبیب خودشون
  • Anonymous IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 3
    رشته های هنرستان بهترن چون فقط با این رشته ها میتونی در هر شرایط برا خودت بازار کار درست کنی و در آمد خوبی هم دارن.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 7
    تقاضای کاذب برای رشته علوم تجربی یعنی چه؟ صد درصد دانش آموزان هم اگر متقاضی رشته علوم تجربی باشند نمی توان نام آنرا تقاضای "کاذب" گذاشت.
  • سید حسن IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 4
    پزشکی ،قضاوت ،مکانیک و کامپیوتر
  • ناشناس IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    2 6
    آینده از آن کسانی هست که رشته های حقوق ، پزشکی ، کامپیوتر ، زبان های خارجی، چینی ، انگلیسی ، عمران ، مکانیک و الکترونیک هست ، رشته های انسانی بجز حقوق و اقتصاد و مدیریت بیکار خواهند بود ، تجربی فقط پزشکی ، رشته های ریاضی و در آینده مهندسی اوضاع بهتری خواهند داشت ،
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 3
    آینده حالا این آینده کاری خوب ریاضی فیزیک کی میرسه ۱۰ سال دیگه بیست سال دیگه یا سی سال دیگه ویا بیشتر
  • کیارش IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    12 3
    دوتا خواهر من رفتند ریاضی دوتاشون ده ساله بیکار هستند معدل بیست رشته ریاضی هم بودند دخترم رفت هنرستان اونم پشیمون بیکار هست ولی پسرم تجربی رفت پزشک شد
  • عقیل IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    19 1
    در جوابتون باید بگم بهترین رشته که بازارکارخوبی داره رشته پارتی هست.اصلا رد خور نداره
  • سعید IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    16 0
    من سال دهم رشته ریاضی رو به اجبار خانواده برا ادامه تحصیل انتخاب کردم. اما ۲هفته مونده به امتحانات نوبت اول به علت عدم علاقه تغییر رشته دادم و وارد رشته انسانی شدم. خوندن دروس این رشته واقعا منو به وجد میاورد ، چون خیلی علاقه داشتم. الآن هم خدا رو شکر در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیلم. برای انتخاب رشته ، توانایی مهم ترین شرطه ! رشته ای رو انتخاب کن ک از خوندن درساش لذت ببری ، اینجوری قطعا موفق خداهی شد ، ان شاءالله
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    12 2
    دوستان عزیز چرا فک میکنین تو ایران پزشکان انحصار دارن!؟ بخاطر اینه آزاد گذاشته شدن تا هر معامله ای می‌خوان با مردم بدبخت بکنن!!! اگه در کشور فلک زده ایران هم مثل بقیه کشورها تمام رشته های تحصیلی کاری تحت نظارت شدید و دقیق مسولین سیاسی اجرایی کشور بود هرگز این اتفاق نمی افتاد که اینقدر معامله رخ بده چرا همه میرن تجربی چون میخوان پزشکی بخونن چون پولش زیاده چون مستقیم از جیب مردم پول کنده میشه اگه ایران مثل آمریکا هر پزشکی مثل معلم مهندس پرستار ....حقوق دریافت میکرد و کنترل میشد دیگه نیاز نبود از جیب مردم پول دربیار ن در نتیجه خودبخود هدایت تحصیلی رخ میداد و نیازی نبود این همه دفتر دستک بوجود بیاد و این همه وقت آموزش پرورش گرفته بشه واینهوه خرج گزاف برای جلسه گذاری آقایون
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    9 4
    فقط فنی مهندسی تحت هر شرایطی‌ پول سار است