میلاد کیایی در سن ۷۷ سالگی در همکاری با بابک شهرکی، نوازنده ویلن و عمران فروزش، نوازنده تنبک آلبومی را متشکل از بازنوازی ۱۲ قطعه موسیقی ماندگار استادان برجسته موسیقی ایران با عنوان«در عشق زندگی باید» همزمان با سالروز تولد همایون خرم منتشر کرده است.

میلاد کیایی

سحر طاعتی- همشهری آنلاین: میلاد کیایی موسیقی‌دان، نوازنده سنتور و آهنگساز پیشکسوت کشورمان ۷۰ سال عمر خود را صرف ترویج موسیقی اصیل ایرانی کرده و با تربیت شاگردان بسیار و انتشار آثاری جاودان، نقش مهمی در موسیقی ایرانی ایفا کرده است. عضویت در هیأت امنای فرهنگ صوتی ایران، اجرای کنسرت‌های بسیار در داخل و خارج از کشور، ابداعاتی در زمینه کوک سنتور، انتشار آلبوم‌های مختلف و ساخت موسیقی فیلم و انتشار کتاب «راز آشکارا» برخی از کارنامه هنری او است.

میلاد کیایی در سن ۷۷ سالگی در همکاری با بابک شهرکی، نوازنده ویلن و عمران فروزش، نوازنده تنبک آلبومی را متشکل از بازنوازی ۱۲ قطعه موسیقی ماندگار استادان برجسته موسیقی ایران با عنوان«در عشق زندگی باید» همزمان با سالروز تولد همایون خرم منتشر کرده است.

 از شما آثار برجسته‌ای طی سال‌های فعالیت‌تان در عرصه موسیقی منتشر شده است. آلبوم «در عشق زنده باید» چرا به سراغ قطعات ماندگار و خاطره‌انگیز موسیقی ایران رفته‌اید؟

بعد از یک عمری تجربه و نوازندگی و آهنگسازی و فعالیت‌های مستمر در بخش‌های مختلف هنری موسیقی، با هنرمند گرامی جناب بابک شهرکی تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای را شامل ۱۲ آهنگ دلنشین و دلپذیر و جاودانه از آهنگسازان قبل از انقلاب منتشر کنیم.

آثاری از آهنگسازان بزرگ و تاریخی ایران همانند روح‌الله خالقی، علی تجویدی، همایون خرم، مجید وفادار، عباس شاپوری، انوشیروان روحانی و اسدالله ملک و... . که از میان همه این آهنگسازان فقط انوشیروان روحانی در قید حیات است که برایش آرزوی طول عمر دارم. همه این آثار، آهنگ‌های جاودانه‌ای هستند و ما سعی کرده‌ایم به‌صورت احساسی و با درنظر گرفتن جنبه‌های عاشقانه این قطعات، آنها را در قالب سه‌نوازی سنتور، ویلن و تنبک اجرا کنیم به همین‌خاطر هم اسم آلبوم را «در عشق زنده باید»گذاشته‌ایم چون تمام قطعات عاشقانه هستند.

البته در این مجموعه دست به یک ابتکاری هم زدیم و در لابه‌لای هر یک از قطعات یک یا دو بیت شعر عاشقانه هم دکلمه کردم که یک تنوعی در کار صورت گرفته باشد. ما با این کار و نیز انتخاب آثار این آهنگسازان سعی کردیم هر نوع سلیقه‌ای را درنظر بگیریم به‌طوری که هم افراد مسن، هم جوانان، هم میانسالان و هم کودکان و نوجوانان و همه اقشار جامعه از رفتگر، کارگر، استاد دانشگاه، استاد موسیقی بتوانند این آلبوم را بشنوند و به دل آنها بنشیند.

با توجه به مواردی که مطرح کردید چه دلایلی را درنظر گرفتید که این آلبوم می‌تواند مخاطبان گسترده‌ای داشته باشد؟

 از انقلاب اسلامی ۴۴ سال گذشته و تا به امروز بیش از ۴۰ هزار آهنگ هم ساخته شده است که البته کارهای خوب هم توسط استادان خوبی با تکنیک و باارزش ساخته شده‌اند اما همیشه این سؤال برایم مطرح است که چرا ما هر جا دورهمی از نسل‌های فعلی حتی نسل چهارم می‌بینیم آهنگ‌های زمان ما را اجرا می‌کنند؟ و چرا یک‌بار هم نشده که آهنگ‌های زمان خودشان را اجرا کنند؟و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در این چندین سال کارهای خوبی هم ساخته شده است.بنابراین این خود جای بحث دارد که چطور آن آثار که برخی را نیز ما از میان آنها انتخاب کردیم؛ جاودانگی پیدا کردند؟البته که دلایل زیادی دارد. درست است که قطعات باارزشی ساخته شده است اما جای بحث دارد که چرا ماندگار نشده‌اند.

می‌دانم برای این پرسش‌ها جواب‌های زیادی وجود دارد که من از آنها می‌گذرم. اما می‌دانم در روزگار بنده، موسیقی بوی عشق می‌داد و شاعر می‌دانست چه می‌گوید. آهنگساز هم می‌دانست که چه خواننده‌ای یا چه ارکستری می‌خواهد قطعه مورد نظر خود را بخواند و بنوازد. درحالی‌که امروزه بسیاری از آهنگسازان ما نمی‌دانند آهنگ‌شان را چه خواننده‌ای می‌خواهد بخواند یا بنوازد.با درنظر گرفتن این موارد ما نیز سعی کردیم گلچینی از آن آهنگ‌ها و بزرگان آهنگساز تکرارناپذیر قبل از انقلاب که واقعا جاودانه شده‌اند، داشته باشیم و با هنرمندی بابک شهرکی که پنجه جادویی دارند و آقای عمران فروزش، نوازنده تنبک این آثار را که بیشتر جنبه بداهه دارد را در این آلبوم بنوازیم.

 می‌توان گفت روایت شما 3 نوازنده از آثار ماندگار موسیقی ایران در این آلبوم به مخاطب ارائه شده است؟

کل مجموعه بی‌کلام است. درواقع تجربه یک عمر نوازندگی (از ۷ سالگی تا به الان که ۷۰ سال می‌شود) به من آموخت که موسیقی بی‌کلام جاودانگی بیشتری دارد. نه اینکه خدای ناکرده موسیقی با کلام ارزشش کمتر است نه به هیچ عنوان.

پدر موسیقی ایران استاد ابوالحسن صبا که شاگردان بزرگی تربیت کرده ؛ تمام آثارش بی‌کلام است و هیچ کار با کلامی ندارد چرا که آنقدر آثارش پیام و حرف برای گفتن دارد که نیاز نیست حتما کلامی گفته شود یا شعری روی آن گذاشته شود.ما نیز ترجیح دادیم برای اینکه این آثار به دفعات قابل شنیدن باشند و حالت تکراری نداشته باشد، به‌صورت بی‌کلام ضبط و منتشر کنیم.

البته همانطور که گفتم برای اینکه همه نوع سلیقه‌ای را درنظر بگیریم دکلمه را نیز در کار گنجاندیم و اتفاقا در برخی بخش‌ها موسیقی ما حالت ردیف‌نوازی هم دارد که آن نوع سلیقه‌ها که کمی هم سنت‌گرا هستند را نیز درنظر بگیریم و بتوانیم نظرشان را جلب کنیم.

 کتاب «راز آشکارا» که خاطرات نیم‌قرن فعالیت هنری شماست به چاپ هفتم رسیده است.کتاب دیگری در دست انتشار دارید؟

بله کتاب راز آشکارا به چاپ هفتم رسید.متأسفانه ۸۳ صفحه از این کتاب در زمان نخستین نشرش حذف شد که من در کتاب جدیدی که مشغول نگارشش هستم با عنوان «دل به دریا زدن دم نزدن می‌خواهد» بخش‌های حذفی کتاب«راز آشکارا» را گنجانده‌ام که بخشی از خاطرات هنری ۷۰ ساله من است که امیدوارم سال آینده منتشر شود.

کد خبر 690153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha