رویداد ملی نوآوری و پیشرفت ایران با عنوان نوپیا با حضور فعالان نوآوری اجتماعی در قلب تهران کلید می‌خورد. این رویداد در یک فرایند فعال توانسته است جمعیتی بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر را با خود همراه نموده و این افراد در فرایندهای مختلف این رویداد بزرگ ملی به صورت حضوری و آنلاین شرکت می‌کنند.

نوپیا

به گزارش همشهری آنلاین، برای رسیدن به رویداد بزرگ «نوپیا» که مخفف «نوآوری و پیشرفت ایران» است بسیاری از «نوآوران اجتماعی» آستین همت بالا زدند و خودشان را به این میدان مهم رساندند. افرادی که با پرورش ایده‌های کوچک و تبدیل این ایده ها به الگوهای موفق، سعی کردند نه‌تنها جامعه را برای خودشان جای بهتری کنند بلکه این حال خوب و بیرون آمدن از تنگناها را برای آدم‌های اطرافشان هم رقم بزنند، ولو تعداد این آدم‌ها زیاد نباشد اما قطره‌ها راه دریا را پیدا خواهند کرد. آن‌ها خوب می‌دانند چه کنند، فقط کافی است قدم اول را محکم بردارند چون در ابتدای همه صعودها همان قدم اول، حرف اول را می‌زند.

در مورد رویداد نوپیا، از نوع فعالیت‌های نوآوری اجتماعی حرف می‌زنیم. فعالیت‌هایی که جنسشان از مشارکت و همراهی مردم با عصاره خلاقیت و نوآوری است. اینجا از جریان‌های مردمی می‌گوییم که مسئله‌های بسیار بزرگی را می‌توانند حل کنند. اینجا از ایده‌هایی که ممکن است موفق بشود یا نشود حرف نمی‌زنیم! از الگوهایی حرف می‌زنیم که با درصد بسیار بالایی موفق شده‌اند.

از بدو تمدن انسان، نوآوران اجتماعی درصحنه بوده‌اند. همان‌ها که روی مسئولیت اجتماعی بیشتر تأکید می‌کنند و دغدغه‌شان حل مسئله اجتماعی است؛ مسائلی که شاید ازنظر دیگران لاینحل باشد. درست مثل همان نماینده مردم در کوچه، خیابان، محله یا روستایی که گروهی از اهالی را کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند برای رفاه حال و امنیت بیشتر همسایه‌هایشان کاری کند. بله به همین سادگی! پس نوآوری اجتماعی از دیرباز بوده است اما نه با کلیدواژه نوآوری اجتماعی!

نوآوری اجتماعی، یک‌کلام ختم کلام

«محسن دنیوی»، دبیر رویداد نوآوری نوپیا می‌گوید: رویداد بزرگ نوپیا با سیل حضور نوآوران اجتماعی در پردیس سینمایی چهارسو در قلب تهران و در ۳۰ تیرماه برگزار شود.

دنیوی پیش‌بینی می‌کند: «مخاطبان این رویداد ملی چه حضوری و چه آنلاین بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر خواهند بود.»

هرچند با این اوصاف، برای برپایی این رویداد ملی خیلی هم‌ در قدم‌های اول نیستیم. اولین روزی که کلید نوآوری اجتماعی زده شد، درست در پایان فصل پاییز سال گذشته بود. وقتی هنوز جامعه با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. همان موقع  برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی ستاد نوآوری اجتماعی و ستاد پیشرفت منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام حضرت (رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد؛ تا مجموع ۶ نشست درست شبیه یک نقشه راهبردی برای «نوآوری و پیشرفت ایران» به اجرا درآید. جالب‌تر اینکه هیچ‌کسی فکرش را هم نمی‌کرد که همین ۶ نشست بتواند هزاران نفر مخاطب مستقیم را با خود همراه کند. این ۶ نشست به ترتیب با دعوت از «اتمی‌ها، الگوها و تجربه‌های موفق»، «اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها»، «کارآفرینان اجتماعی»، «جهادگران»، «سازمان‌های مردم‌نهاد» و «بانوان نوآور» برگزار شد و توانست کلید راهبردی نوآوری اجتماعی را فعال کند و پیگیری‌های مکرر افراد و گروه‌هایی که حالا معنای واقعی نوآوری اجتماعی را درک کرده‌اند برای حضور پررنگشان در این همایش سازوکاری را تدارک ببینند.

برای هم، مادری کنیم

در خلال نشست‌های نوآوری اجتماعی کلیدواژه‌های متنوعی هم نوآوری شد؛ مثل «اتم بانو» که بانوان نوآور را برای مادری کردن برای اجتماع فرامی‌خواند. درست در ششمین همایش بود.

کد خبر 690975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha