یک گزارش جدید نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جدید ناسا بیش از آنچه که تصور می‌شد در هنگام برخورد با یک سنگ فضایی در ماه مه آسیب دیده است.

جیمز وب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، ناسا فاش کرد که آینه اولیه رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری پس از برخورد با یک ریزشهاب سنگ به طور دائمی تغییر کرده است؛ اگرچه این امر بر توانایی وب در گرفتن تصاویر مسحورکننده مانند اولین تصاویر رسمی منتشر شده در هفته گذشته تأثیری نخواهد گذاشت.

تجزیه و تحلیل تلسکوپ در مرحله راه‌اندازی نشان داد که ۵ مورد از ۶ ریزشهاب سنگ به آینه بزرگ وب در فاصله ژانویه تا ژوئن باعث آسیب ناچیز شده است.

با این حال، ضربه به بخش آینه‌ای با برچسب C3 در اواسط ماه مه باعث شد تلسکوپ با آسیب بیشتری مواجه شود که می‌توان آن را به طور کامل اصلاح کرد.

در این گزارش آمده است: «برخورد تک ریزشهاب‌سنگ که بین ۲۲ تا ۲۴ مه ۲۰۲۲ رخ داد، بیش از انتظارات بوده است».

دوره راه‌اندازی یک فرآیند پر زحمت بود که مدت کوتاهی پس از رسیدن وب به فضا آغاز شد و تا همین چند هفته پیش ادامه داشت، زمانی که کنترل‌کننده‌های زمینی با موفقیت کالیبراسیون، تراز و آزمایش آینه‌ها و ابزار تلسکوپ را به پایان رساندند.

در طی آن زمان، ۵ برخورد ریز شهاب‌سنگ صدمات کمی به بار آورد که معادل کمتر از ۱ نانومتر مربع خطای ریشه‌ خط موج (RMS) است که روشی فنی برای توصیف میزان انحراف آینه، نور ستاره‌ای محسوب می‌شود که آینه جمع‌آوری می‌کند.

با این حال، ششمین ضربه، خطای جبهه موج قطعه را از ۵۶ نانومتر به ۱۷۸ نانومتر پس از اصلاح با تنظیم قطعه افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

با این حال، این آسیب به بخش C3 هنوز قابل جبران است و وضوح کلی آینه اصلی وب را به خطر نمی‌اندازد.

کد خبر 691648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha