مقامات بهداشتی نیویورک روز پنجشنبه اعلام کردند یک فرد بزرگسال جوان در نیویورک که اخیرا به پولیو یا فلج اطفال مبتلا شده است، نخستین مورد این بیماری در طول حدود یک دهه در این کشور است.

polio

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این بیمار که در راکلند کانتی زندگی می‌کند، دچار فلج اندام‌ها شده است. به گفته مقامات بهداشتی محلی، این شخص یک ماه پیش این علایم را پیدا کرده بود و به خارج از آمریکا سفر نکرده بود.

به نظر می‌رسد این بیمار به سویه‌ای از ویروس پولیو (عامل بیماری فلج اطفال) مبتلا شده است که از واکسن‌های حاوی ویروس زنده ضعیف‌شده این بیماری مشتق می‌شود. این نوع واکسن فلج اطفال در کشورهای به جز آمریکا مورد استفاده است و ممکن است این بیمار از فردی که این واکسن را دریافت کرده، ویروس را گرفته باشد.

به گفته مقامات بهداشتی این شخص دیگر واگیر شمرده نمی‌شود، اما بازرسان در تلاش هستند که مشخص کنند این عفونت چگونه رخ داده است و آیا افراد دیگری هم در معرض ویروس قرار گرفته‌اند یا نه.

اغلب آمریکاییان در برابر ویروس پولیو عامل بیماری فلج اطفال واکسینه هستند، اما کارشناسان می‌گویند بروز این مورد باید هشداری برای افرادی باشد که واکسینه نشده‌اند.

مقامات بهداشتی نیویورک کلینیک‌های واکسیناسیون را برای روزهای جمعه و دوشنبه برپا می‌کنند و از هر کسی که تا به حال در برابر فلج اطفال واکسینه نشده است، خواسته‌اند واکسن بزند.

پولیو زمانی یکی از ترسناک‌ترین بیماری‌ها در آمریکا بود و شیوع سالانه باعث رخ دادن هزاران مورد فلج می‌شد. این بیماری عمدتا کودکان را مبتلا می‌کند.

واکسن پولیو در سال ۱۹۵۵ در دسترس قرار گرفت و واکسیناسیون عمومی باعث شد که شمار موارد فلج اطفال در آمریکا در دهه ۱۹۶۰ به کمتر از ۱۰۰ و در دهه ۱۹۷۰ به کمتر از ۱۰ برسد.

در سال ۱۹۷۹ اعلام شد که پولیو در آمریکا ریشه‌کن ‌شده است یعنی دیگر ویروس بیمار به طور معمول در حال انتشار نیست.

در سال‌های بعد موارد نادری از بروز بیماری پولیو در مسافران به آمریکا مشاهده شده است.

دو نوع واکسن پولیو وجود دارد. آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر از واکسن‌های ساخته‌شده از ویروس غیرفعال‌شده استفاده می‌کنند. اما برخی از کشورها که پولیو در آنها هنوز 

تهدیدی اخیر شمرده می‌شود، از ویروس زنده ضعیف‌شده استفاده می‌کنند که به صورت قطره خوراکی به کودکان داده می‌شود. این ویروس زنده ضعیف‌شده در موارد نادری ممکن است جهش پیدا کند و شیوع‌های جدید را باعث شود.

کد خبر 692173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    رستاخیز مرض‌ها!