گروه شهری: نخستین همایش تورگردانان جهان در ایران در حالی کار خود را آغاز کرد که سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همه حاضران را در مورد روز تولد حضرت مسیح (ع) شوکه کرد

به گزارش همشهری، این همایش در شرایطی آغاز به کار کرد که در کنار آن در سالن موسوم به اجلاس سران کشورهای اسلامی، نمایشگاهی از کارهایی چون تراش روی شیشه، سفالگری، مینیاتور و قالی‌بافی برگزار شده بود و همایش را از حالتی رسمی به برنامه‌ای نمایشی تبدیل کرده بود که در کنار نحوه سخنرانی مشایی آغازی مناسب از سوی کارشناسان تحلیل نشد.

امیرحسین‌ اربابان غفوری، دبیرانجمن راهنمایان تورایران درباره همایش به همشهری گفت: سخنرانی‌ها در حد یک همایش‌بین‌المللی نبود و بیشتر کار را به یک نمایش تبدیل کرد و برپایی نمایشگاه نیز در کنار همایش کار منطقی نبود.

وی همچنین دراین‌باره افزود: باید ببینیم این همایش پس از مسافرت تورگردانان به اصفهان و کیش و برگزاری کارگاه مشترک به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود و بیانیه پایانی آن چگونه تهیه و صادر می‌شود ولی در اینکه حرکتی بین‌المللی در این سطح آغاز شده جای تقدیر دارد اما باید در سال‌‌های بعدی نواقص آن برطرف شود.

اما مطابق روال معمول اسفندیار رحیم‌مشایی آغازگر برنامه بود. او گفت: برگزاری این همایش مصادف با روز دحوالارض است که در اعتقادات اسلامی در این روز، زمین وسعت یافت و در آن، نامی از همه پیامبران یافت می‌شود.

وی امروز را روز تولد حضرت مسیح (ع) دانست و تقارن آن را با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تورگردانان جهان به فال نیک گرفت و ادامه داد: جایگاه وارسته حضرت مسیح (ع) را واسطه‌ قرار می‌دهم تا بشریت بیش از پیش مورد عنایت خداوند قرار گیرد و صلح و صفا و دوستی در پهنه گیتی به‌حدی باشد که جایی برای خصومت و دشمنی باقی نماند.
این سخنان مشایی سبب بروز همهمه در میان حاضران که از 48 کشور دنیا به ایران آمده‌اند، شد.

پس از رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون گردشگری او به سخنرانی پرداخت و گفت: توسعه‌ گردشگری ورودی و داخلی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی ایران در صنعت گردشگری است و به همین‌دلیل فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی، برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی در تمام سطوح، به‌ویژه گردشگری روستایی و عشایری، تدوین سیاست‌های کلان برای همه‌زمانی، همه‌مکانی و همگانی کردن سفر، ارزان‌سازی سفر و ارائه 20 تا 60 درصد تخفیف از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای توسعه صنعت گردشگری‌اند.

ابراهیم پورفرج، رئیس هیأت‌مدیره‌ جامعه‌ تخصصی تورگردانان ایران و دبیر همایش، دیگر سخنران ایرانی این همایش بود. او در سخنانی برای آغاز برنامه و همایش گفت: شناساندن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران به‌عنوان یک مقصد جدید گردشگری و تثبیت جایگاه ارزشمند ایران در گردشگری جهانی و تبادل نظر میان تورگردان‌های داخلی و خارجی از جمله اهداف این همایش بین‌المللی‌اند.

وی همچنین افزود: برگزاری این همایش آغاز فرایندی برای تعامل شرکت‌های توریستی ایران و کشورهای خارجی است و به همین منظور دبیرخانه‌ همایش آماده است تا پیشنهادها و نظرهای خارجی را برای بهبود و رونق توسعه‌ همکاری‌های ایران و دیگر کشورها پذیرش کند.

در ادامه برنامه‌های نخستین همایش بین‌المللی توراپراتورهای بزرگ دنیا مدیر بخش گردشگری یونسکو به سخنرانی پرداخت و در سخنان خود علاوه بر موضوع میراث‌فرهنگی و نحوه نگهداری و حفاظت از آن به‌طور سراسری در دنیا بیان داشت: ایران در طول سالیان گذشته تا به امروز موفق به اخذ 45 جایزه یونسکو در زمینه صنایع‌دستی شده است.

هربرت باره همچنین در نخستین روز همایش گفت: امروزه حفظ منابع زیست‌محیطی، تاریخی و میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یونسکو است و در این شرایط ایران که محلی برای تلاقی شرق و غرب است، از لحاظ تنوع فرهنگی بسیارغنی است و نباید از این نکته غافل شویم که حفظ این میراث و تنوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین خبرگزاری فارس در انعکاس سخنان شرکت‌کنندگان به سخنان نماینده سازمان جهانی جهانگردی اشاره کرده است که تاکید داشته مسافرت در سال‌جاری 6 درصد رشد داشته است.

هارش وارما، در نخستین همایش بین‌المللی تورگردانان اظهار داشت: در سال 2007 توانستیم توسعه پایدار در صنعت گردشگری ایجاد کنیم به گونه‌ای که 903 میلیون توریست به کشورهای مختلف سفر کردند.

وی با اشاره به این مطلب که از این میزان توریست و سفر، تبادل 856 میلیارد دلاری منتج شده است، عنوان کرد: یعنی هر روز از سال 2007 توریست‌ها 2 میلیارد دلار پول جهت سفر هزینه کرده‌اند.

هارش وارما با اشاره به اینکه سهم منطقه آسیا و اقیانوسیه از این تعداد توریست 158 میلیون نفر بوده است، خاطرنشان ساخت: این رقم 21 درصد کل توریست در سال 2007 بوده است که نرخ رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد.

هارش وارما تصریح کرد: ما معتقدیم ایران پتانسیل لازم برای افزایش گردشگر و توریست را دارد چون این کشور همه جاذبه‌های گردشگری را به‌صورت یکجا در اختیار دارد.

اما در همین حال میراث‌خبر این همایش را فرصت مناسبی برای پیگیری موضوع بحران اقتصادی دنیا و گردشگری دانست و با احمد تارک عشلاح نماینده UETAA در همایش‌ توراپراتورها به گفت‌وگو پرداخت.

احمد تارک عشلاح نماینده UETAA در همایش‌ توراپراتورها گفت: صنعت گردشگری
به راحتی نمی‌تواند به بحران‌ها فائق‌ آید و این بحران به‌طور حتم روی صنعت تأثیر خواهد گذاشت؛

البته شاید کسانی که کمتر می‌توانند خرج کنند در کوتاه مدت روی تصمیم‌گیری‌ آنها تاثیرگذارد. این بحران‌ها زیاد طول نمی‌کشد، اما شاید تا 2 سال ادامه داشته باشد.

وی درباره عملکرد تورگردانان بیان کرد: ماباید هوشمندانه به‌عنوان تورگردان محصول را تبلیغ کنیم که برای مصرف‌کننده نهایی جذاب باشد که از 350 میلیون در سال 2007، 900 میلیون مورد گردشگری در خاورمیانه و حدود 66 میلیون هر ورودی گردشگر به خاورمیانه داشتیم.

این مقام بین‌المللی همچنین ابراز داشت: این منطقه سهم بسزای خود را دریافت نکرده است. نرخ رشد گردشگری در این بخش از دنیا در مقایسه با اروپا و آمریکا بالاترین است.

همچنین در نشست بعدازظهر این اجلاس، مددی ، رئیس منطقه آزاد کیش، محمدعلی اینانلو، خسرو سلطانپور، دکتر ناصر کرمی و دکتر حسین باهر سخنرانی کرده و ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی برای حاضران قطعاتی از موسیقی ایران را اجرا کرد.

کد خبر 69239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز