این خدمات بخشی از عملیات بازاریابی مرکز امنیت پیام گوگل است که بر اساس فنآوری Postini و برای فیلتر کردن و مقابله با هرزنامهها به وجود آمده است.[ابزار محاسبه هزینههای هرزنامه گوگل]
آدام داوز؛ یکی از مدیران محصولات شرکت گوگل میگوید: "ما میدانیم که در این دوران سخت اقتصادی شرکتها دوست دارند بدانند چقدر میشود ذخیره کرد."
برای محاسبه هزینهها توسط این ابزار باید تعداد کارمندان دارای ایمیل، تعداد روزهای کاری در سال بر تعداد کارمندان، حقوق ساعتی میانگین کارمندان، تعداد میانگین هرزنامههای دریافتی توسط هر کارمند در روز و تعداد ثانیههای تلف شده برای هر هرزنامه را وارد کرد.
سپس این ابزار میزان اتلاف دستمزد و بهرهوری را در میانگین و هر کارمند حساب میکند.
سال گذشته موسسه تحقیقاتی نوکلئوس گزارش داد که هزینه وارده به شرکتهای آمریکایی توسط هرزنامهها 712 دلار برای هر کارمند بودهاست. بر اساس محاسبات ابزار امنیتی گوگل، کارمندی که 31هزار دلار در سال حقوق دریافت میکند، اگر 16 ثانیه خود را با 21 هرزنامه مشغول کند،چنین هزینهای را به شرکت خود وارد میکند.