برقراری امنیت در آسمان کشور، وظیفه‌ای خطیر و بسیار مهمی محسوب می‌شود که بخش اعظم آن بر عهده نیروهای پدافندی است. در این میان، داشتن سلاح‌های پدافندی قدرتمندتر طبیعتا امنیت بیشتری را در پی خواهد داشت. اما داشتن فناوری ساخت اسلحه‌های پدافندی موضوعی مهم‌تر است که بستگی به اراده، همت، دانش و تلاش دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به چنین دانشی دست یافته‌اند و قادرند در سخت‌ترین شرایط نیز، از آسمان میهن مراقبت کنند. سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی یکی از نمونه‌های این حراست و پاسداری است.

بیشتر سلاح ها و جنگ افزارها فرصت آن را پیدا نمی کنند تا در یک میدان نبرد واقعی آزمایش خود را پس بدهند، اما سامانه پدافندی سوم خرداد نه تنها امتحان خود را پس داده بلکه نشان داده که شکارچی قهاری است‌. سامانه پدافندی سوم خرداد دارای برد ۵۰ کیلومتری است که می‌تواند با رادارهای پیشرفته خود به طور همزمان ۴ هدف را کشف و شناسایی و رهگیری آنها، ۸ فروند موشک به را به سوی آنها شلیک کند.

سوم خرداد مزیت‌های فراوانی دارد که یکی از آنها قابلیت شبکه شدن چند دستگاه از این سامانه در قالب یک گردان است. در ساختار هر گردان از سامانه سوم خرداد، ۳۶ فروند از انواع موشک به صورت آماده قرار دارد و می‌تواند در صورت وجود تهدید، آنها را به سوی اهداف شناسایی شده شلیک کند.

سامانه پدافندی سوم خرداد با ساقط کردن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکا نشان داد که چه قدرتی دارد و برتری خودش را به رخ جهانیان کشید. 

۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد آمریکایی به نام‌ گلوبال هاوک پس از ورود به حریم هوایی کشورمان در حوالی منطقه کوه مبارک بندرعباس از سوی پدافند نیروی هوافضای سپاه شناسایی و پس از ادامه مسیر در حریم آسمان ایران سرنگون شد.

سامانه سوم خرداد از یک رادار هشدار اولیه به نام بشیر استفاده می‌کند که توان رصد و پایش بسیار سریع در فضای اطراف خود را دارد و می‌تواند در کسری از ثانیه، جهش فرکانس بین ۵۰۰ تا برخی موارد، هزار فرکانس را داشته باشد.

خبرنگار: ساسان شادمان منفرد
تدوین و استودیو مجازی: مهدی کشوریان

کد خبر 693381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • ناشناس IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    12 1
    تعجبم براین هست که ایران برهرسلاحی که درکشورهای ابرقدرت هست بهترشو میسازد اما ازنظرصنعت خودرو نمیتواند غلبه کند که خودرو محکمی وپیشرفته بسازد. ویا چرا اقتصاد کشور روبه افتضاح هست. یعنی دلیلش چی میتواند باشد.
  • ص _ ن IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    10 2
    ایران اسلامی گفت : آفرین بر شکار چیان کرکس ، قاتل پهبادهای مهاجم . آمریکا دیگر ابر قدرت نیست .
    • حسین IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      7 7
      اگه نان نداشته باشیم بهتر از اینه که امنیت نداشته باشیم
  • فاطمه IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    13 3
    درود بر ارتش و سپاه قهرمان
  • حسین IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    13 3
    اینجا کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است با پرچمداری و رهبری پسر فاطمه زهرا سلام الله علیه وآله ماشأالله به شرفتون،خدایا شکرت الله اکبر
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 8
    این پدافند شبیه پدافند ۳۰ سال قبل میمونه!
  • US ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    7 7
    الله اکبر.جانم فدای رهبر
  • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 1
    امریکا بدونن که دیگه ابرقدرت نیست و اسرائیل هم بدونه کارش تمومه ونفس اخرشومیکشه پس گردوخاک کردن امریکا واسرائیل جلو ایران مثل گردو خاک کردن شغال وکفتار جلو یه شیر ژیانه