همشهری آنلاین: پلیس هند عملیات خود را به منظور آزادی گروگان‌هایی که پس از وقوع حملات تروریستی در شهر مومبای به اسارت تروریست‌ها درآمده‌اند، آغاز کرده و بنا بر آخرین گزارش‌های دریافتی گروگان‌های به اسارت درآمده در هتل تاج محل، توسط نیرو های پلیس آزاد شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، پلیس هند مدت کوتاهی پس از حمله هماهنگ شده مردان مسلح به هفت منطقه در شهر در شهر بمبئی(مومبای) که دست کم 101 کشته و 300 مجروح برجای گذاشت، دو هتل بزرگ که تروریست‌های مسلح در آن‌ها تعداد زیادی از اتباع خارجی را به گروگان گرقته‌اند به محاصره درآورده  و به تبادل آتش با گروگانگیران پرداخته است.
[جزئیات بیشتر از هجوم‌های مسلحانه در بمبئی]

این دو هتل نیز از جمله هفت مرکزی بودند که بخش توریستی و تجاری شهر مومبای مورد حمله مردان مسلح قرار گرفتند.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی محاصره یکی از هتل‌ها خاتمه یافته است.

آن روی رئیس پلیس مومبای در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که گروگان‌های به اسارت درآمده در هتل قصر تاج محل آزاد شده‌اند، اگرچه اکنون تعدادی از مهمانان هتل همچنان در تعدادی از اتاق‌ها حضور دارند.

شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که تعدادی از شهروندان  که برخی از آن‌ها با خود چمدان حمل می‌کردند را در حال خروج از هتل دیده‌اند.گفته می‌شود که آمبولانس ها نیز به محل هتل تاج محل رسیده‌اند.

با این حال همچنان گروگان‌ها در هتل اوبروی تریدنت آزاد نشده‌اند و شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که چند ساعت قبل صدای انفجار در این هتل شنیده شده است.

بر اساس این گزارش کماندوهای پلیس هند وارد ساختمان دو هتل شده‌اند، اما جزئیات عملیات ان‌ها هنوز فاش نشده است.

بی بی سی در ادامه گزارش خود می‌افزاید که استگاه ترن مومبای، یک بیمارستان و یک رستوران که توریست‌های بسیاری به آن مراجعه می‌کردند نیز در میان مهمترین اهدافی بوده‌اند که ترویست‌ها آن‌ها را مورد حمله قرار داده‌اند.

پلیس هند همچنین اعلام کرد که در جریان این حملات 14 نیروی پلیس، 81 نفر از اتباع هند و شش خارجی کشته‌ شده‌اند. پلیس هند از تائید کشته شدن یک تاجر ژاپنی نیز در این حوادث خبر داد.

پلیس هند از کشته شدن 4 نفر از تروریست‌ها و دستگیری نه نفر دیگر از آن‌ها خبر داد.

محکومیت جهانی این حملات

ایسنا نیز با انتشار خبری درباره واکنش‌های جهانی نسبت به وقیع تروریستی اخیر در مومبای گزارش داد: رییس جمهور هند که برای دیداری چهار روزه در ویتنام به سر می‌برد با محکوم کردن این حملات گفت: این حملات کار کسانی است که هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیستند و تنها مسیر نابودی و کشتار را در پیش می‌گیرند.

رییس جمهور هند گفت: من عمیق‌ترین تاسفات خود را به کسانی که از این حملات تروریستی آسیب دیده‌اند، اعلام می‌کنم. گزارش‌هایی از گروگان‌گیری شنیده‌ام، اما به من خبر داده شده که مقام‌های کشوری با جدیت در حال سر و سامان دادن به اوضاع هستند. امیدوارم این اوضاع هر چه سریعتر خاتمه یابد و عاملان آن محاکمه شوند.

سفارت هند اعلام کرده است که رییس جمهور به سفر خود به اندونزی ادامه خواهد داد.

سفیر هند در هانوی اعلام کرد: رییس جمهور به برنامه‌ خود برای ادامه سفر هم‌چنان ادامه خواهد داد.

آمریکا و انگلیس نیز حملات در بمبئی را به شدت محکوم کردند. آمریکا این حملات را "هولناک و فجیع" خواند و باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا قول داد که با دولت هند برای ریشه‌کنی و نابودی شبکه‌های تروریستی همکاری کند.

کاخ سفید نیز اعلام داشت: یک نشست با حضور مقام‌های ارشد اطلاعاتی و ضد تروریسم برای بررسی چگونگی مقابله و پاسخگویی به این حملات برگزار خواهد شد و هم‌چنین واشنگتن آماده ارائه هر گونه کمک و حمایت از دولت هند است.

بروک آندرسون، سخنگوی امنیت ملی باراک اوباما نیز اعلام کرد که رییس‌جمهور منتخب آمریکا برای قربانیان و خانواده‌های آن‌ها دعا می‌کند.

وی گفت: این حملات هماهنگ علیه غیرنظامیان بیگناه نشان دهنده شدت تهدیدی است که تروریسم علیه ما اعمال می‌کند. آمریکا باید به تقویت همکاری‌هایش با هند و دیگر کشورها برای ریشه‌کنی و نابودی شبکه‌های تروریستی ادامه دهد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز این خشونت‌ها را غیر قابل قبول خواند و گفت: چنین خشونت‌هایی هرگز پذیرفتنی نیستند.

وی هم‌چنین برعقیده خود مبنی بر اینکه هیچ گونه حملات تروریستی علیه غیرنظامیان قابل توجیه نیستند، تاکید کرد و محاکمه عاملان چنین حملاتی را خواستار شد.

انگلیس نیز حملات در مستعمره سابق خود را هولناک و فجیع خواند. گوردون براون، نخست وزیر انگلیس گفت که برای مانموهان سینگ، همتای هندی خود پیامی ارسال کرده و به وی اطمینان داده که انگلیس با جدیت در کنار دولت وی برای پاسخگویی به چنین حملاتی و ارائه هر گونه کمک‌ مورد نیاز ایستاده است.

براون تاکید کرد: چنین حملات فاجعه آمیزی در بمبئی مطمئنا با پاسخی بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس نیز اظهار داشت: چنین حملاتی بار دیگر به ما یادآور ساخت که ما با چه تهدید‌هایی از جانب افراط گرایان روبه ‌رو هستیم. انگلیس و هند به تلاش‌های مشترک خود برای مقابله با تروریست‌ها ادامه خواهند داد.

اتحادیه اروپا نیز مراتب تاسف عمیق خود را از این حملات اعلام داشت. رییس جمهور فرانسه به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه با شدید‌ترین وجه ممکن این حملات را محکوم می‌کند و خود را در غم و تاسف مردم هند شریک می‌داند و در کنار آنها در این آزمایش سخت ایستاده است.

شاخه‌ اجرایی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: تروریسم هرگز توجیه شدنی نیست و به هیچ وجه به اهداف خود دست نخواهد یافت.

وزیر خارجه استرالیا نیز گفت: اینها اقدامات بزدلانه‌ای هستند و تنها با هدف حمله به دموکراسی صورت می‌گیرند.

وزیر امور خارجه کانادا نیز با محکوم کردن این حملات همکاری و رابطه نزدیک کشور خود را با دولت هند اعلام داشت و گفت: کانادا و هند به آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و اجرای قانون متعهد هستند و همکاری نزدیک برای گسترش امنیت بین‌المللی و جنگ با تروریسم از اولویت‌های دو جانبه است.

ولیعهد اسپانیا نیز مراتب تاسف و محکومیت خود را از این حملات که جان تعدادی از بیگناهان را گرفت اعلام کرد.

برزیل و‌ آرژانتین نیز با محکوم کردن تمامی اشکال تروریسم، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان اعلام داشتند.

کلمبیا نیز اعلام کرد: این کشور از تروریسم آسیب‌های فراوانی دیده به همین دلیل از جمهوری هند در نبرد علیه تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند و تاکید می‌کند که تروریسم یک اقدام جنایی و غیر قابل توجیه است.

مشاور خارجی دولت موقت بنگلادش نیز انفجارها در بمبئی را به شدت محکوم کرد و گفت: من این اقدامات تروریستی را محکوم کرده و تاکید می‌کنم که تروریست‌ها به هیچ هدفی دست نخواهند یافت. قلب ما با بیگناهانی است که از این انفجارهای بزدلانه آسیب دیدند.

کد خبر 69437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز