اسپانیا و برزیل نخستین مرگ‌های ناشی از آبله میمونی را در شیوع کنونی این بیماری در خارج از آفریقا، محل شیوع معمول آن را گزارش کردند.

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز برزیل روز جمعه نخستین مرگ ناشی از شیوع فعلی آبله میمونی خارج از قاره آفریقا و اسپانیا در روزهای جمعه و شنبه دومین و سومین مرگ‌های مربوط به آن را گزارش کردند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) فقط پنج مرگ ناشی از آبله میمونی، همگی در آفریقا رخ داده بود. سازمان جهانی بهداشت شنبه گذشته شیوع با انتشار گسترده آبله میمونی را یک اضطرار بهداشت جهانی اعلام کرد که بالاترین سطح هشدار این سازمان شمرده می‌شود.

وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد فرد درگذشته به علت آبله میمونی در این کشور یک مرد ۴۱ ساله بوده است که دچار لنفوم (سرطان دستگاه لنفاوی) و ضعف دستگاه ایمنی بوده است.

این وزارت گفت این بیماری‌های همراه باعث تشدید بیماری این مرد شد که در شهر «بلو هوریزنته» در جنوب شرق برزیل بستری شده بود و او پس از بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه به علت شوک عفونی درگذشت.

برزیل پس از آمریکا و کانادا در میان کشورهایی است که بیشترین موارد آبله میمونی را در قاره آمریکا تا به حال بیش از ۵۰۰۰ مورد بیماری در آن شناسایی شده است، گزارش کرده است. برزیل ۱۰۶۶ مورد بیماری تاییدشده و ۵۱۳ مورد مشکوک بیماری را شناسایی کرده است که اکثریت آنها (۷۴۴) مورد مربوط به ایالت سائوپائولو بوده است.

وزارت بهداشت برزیل می‌گوید بیش از ۹۸ درصد موارد تاییدشده بیماری در این کشور در مردان دارای آمیزش جنسی با مردان با میانگین سنی ۳۳ سال رخ داده است.

وزارت بهداشت اسپانیا نیز در آخرین گزارشش در روز شنبه از شناسایی ۴۲۹۸ مورد تاییدشده آبله میمونی در این کشور خبر داد. این وزارت بدون ذکر جزئیات اعلام کرد در میان ۳۷۵۰ مورد بیماری با اطلاعات ثبت‌شده، ۱۲۰ مورد یعنی ۲/۳ موارد بستری شده و دو بیمار درگذشته‌اند.

رسانه‌های محلی به نقل از سازمان منطقه‌ای بهداشتی گزارش کردند نخستین مرگ ناشی از آبله میمنونی در اسپانیا در منطقه والنسیا در شمال شرق این کشور و به علت آنسفالایت، التهاب مغزی ناشی از عفونت رخ داده است.

کد خبر 694410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha