مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: ایستگاه‌ها و کارگاره‌های در حال ساخت ممکن است دچار آبگرفتگی و سیلاب شوند چرا که رمپ و دسترسی برای ورود آب داشته ولی از چند سال گذشته در تهران، هشدارهای هواشناسی را به مسئولان کارگاه‌های مترو اعلام می‌کنیم.

مترو تهران

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مدیرعامل شرکت مترو تهران در رابطه با ایمنی مترو گفت: سال ۹۱ بود که سیلی در تهران آمد و بارندگی شدیدی داشتیم آن زمان آب از مترو ارم‌سبز وارد خط ۴ شد و دلیل آن این بود که کانال‌های آب به درستی لایروبی نشده بود ولی اکنون این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که خیالشان راحت باشد.

بخشی از صحبت‌های مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران را بخوانید:

*در مورد ایمنی مترو تهران در مقابل سیل و آبگرفتگی دو موضوع مدنظر است یکی ایستگاه‌ها و کارگاره‌های در حال ساخت و دیگری ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری که در ارتباط با ایستگاه‌ها و کارگاه‌های در حال ساخت باید گفت معمولاَ این مکان‌ها امکان آبگرفتگی و سیلاب در آنها وجود دارد چرا که رمپ و دسترسی برای ورود آب داشته ولی از چند سال گذشته در پایتخت بر حسب گزارش و هشدارهای هواشناسی، زمانی که احتمال سیلاب و آبگرفتگی باشد آن را به مسئولان کارگاه‌های مترو اعلام می‌کنیم تا تمهیدات در نظر گرفته شود و آماده‌ باشند.

* سال ۹۱ بود که سیلی در تهران آمد و بارندگی شدیدی داشتیم؛ آن زمان آب از مترو ارم‌سبز وارد خط ۴ شد و دلیل آن این بود که کانال‌های آب به درستی لایروبی نشده بود ولی اکنون این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که خیالشان راحت باشد که مترو تهران در برابر سیل ایمن است و تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت به عبارتی ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری مشکلاتی در برابر سیلاب ندارند.

*در مورد ایمنی مترو تهران در زمینه وقوع زمین‌لرزه این نکته را اعلام می‌کنم که به طور کلی سازه‌های مترو برای زمان‌های بلندمدت طراحی شده و طراحی‌های حدود ۱۰۰ ساله دارد. در دوره‌های گذشته زمین‌لرزه‌های بزرگی در تهران به وقوع پیوسته و مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که هر چند سال یکبار زمین‌لرزه بزرگی تهران را دستخوش تغییر قرار داده البته مترو تهران در مقابل زمین‌لرزه محتمل به صورتی طراحی شده که مقاوم است، در طراحی‌ها و محاسبات به صورتی برنامه‌ها در نظر گرفته شد که اگر زلزله محتمل در شهر تهران اتفاق افتد خطری مترو را تهدید نکند.

* مترو تهران همچنین به طور ذاتی نوعی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود، خطوط مترو در عمق هستند و به جزء برخی ایستگاه‌ها، باقی آنها نمودی در بیرون ندارند.  ان‌شاءالله که هیچگاه جنگ در کشور رخ ندهد ولی اگر خدایی ناکرده این اتفاق پیش آید این اطمینان را داریم که حتی مترو تهران از مترو اوکراین هم ایمن‌تر است.

*پایانه بزرگ اکباتان قرار بود ابتدای هفته جاری رسماً‌ به بهره‌برداری برسد. این پایانه نمود بیرونی برای استفاده ندارد بهره‌بردار یک ماه و نیم است که آزمایشی آن را بهره‌برداری کرده و اکنون پایانه اکباتان در اختیار شرکت بهره‌برداری است و این پایانه جهت تعمیر قطارهای مترو یا پارک شبانه واگن‌ها استفاده می‌شود. قرار بود شنبه افتتاح رسمی با حضور مدیران شهری انجام گیرد که به دلیل شرایط ناپایدار جوی برنامه لغو شد و در اولین فرصت این مسأله صورت می‌گیرد. با توجه به آنکه این پارکینگ در محدوده مسکونی شهرک اکباتان واقع شده است، ساخت آن به صورت زیرزمینی طراحی شده تا کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و نیز حداقل آسیب برای منظر شهری را در پی داشته باشد؛ ضمن اینکه زیرزمینی بودن سازه پارکینگ، این اجازه را می‌دهد تا از سطح فوقانی آن برای ایجاد فضای سبز و یک پلازای مدرن شهری استفاده شود. این پارکینگ با ۷ هکتار مساحت، در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه متروی اکباتان واقع شده است.

کد خبر 694906
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha