دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر گشت ارشاد برای مسئولان، صاحبان قدرت و سلبریتی‌ها انجام شود، عموم مردم که قشر ضعیف هستند، خودشان اصلاح می‌شوند و نیاز به گشت ارشاد ندارند.

سید محمد هاشمی‌ گلپایگانی

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی دبیر این ستاد برگزار شد.

در این نشست هاشمی گلپایگانی طی سخنانی ضمن تسلیت ایام دهه محرم گفت: هدف امام حسین (ع) اصلاح امت بر پایه امر به معروف بود از این رو دهه اول محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه ستاد، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: ما نمی‌توانیم رفع همه منکرها و ترویج همه معروف‌ها را انجام دهیم، بلکه وظیفه ما احیای این امر است و در این راستا نهادهای مختلفی فعالیت می‌کنند. امر به معروف اگر می‌خواهیم در جامعه نهادینه شود باید در خانواده و تعاملات مردم و جامعه ظهور و بروز پیدا کند که در این زمینه بسیار عقب هستیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورها وقتی قانونی زیر پا گذاشته می‌شود مردم خودشان بیکار نمی‌ماند و با فرد قانون‌شکن برخورد می‌کنند اما در کشور ما این امر سیر نزولی پیدا کرده است.

دبیر ستاد امر به معروف با اشاره به اینکه مهمترین پایه امر به معروف عدالت است، گفت: موضوع امر به معروف بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را فقط در عفاف و حجاب خلاصه کرد. در واقع مهمترین پایه امر به معروف به عدالت اجتماعی است، البته گاهی یک موضوع رسیدگی فوریت دارد اما در کل نباید موضوعاتی مانند عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی، عدالت اقتصادی و... هم فراهم شود زیرا این همه باید در کنار هم پرداخته شود و همه به هم نیاز دارند یعنی تا عدالت تربیتی رخ ندهد عدالت اقتصادی محقق نمی‌شود و همچنین بالعکس.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه متأسفانه امروز در حال دنبال کردن فرهنگ ۸۰ سال قبل غربی‌ها هستیم گفت: در همین موضوع سگ‌گردانی در غرب و آمریکا قوانین بسیار سفت و سختی وجود دارد. رها کردن سگ جریمه سنگینی دارد، غذا دادن به سگ‌های ولگرد جریمه‌های بسیار سنگینی دارد. سگ ولگرد را در مرکز نگهداری و یا چیزی از این دست نگهداری نمی‌کنند بلکه همه را از بین می‌برند، اما در کشور ما تازه قوانین تاریخ گذشته غرب به صورت خود خواسته حاکم شده است. و یا برخی کشورهای غیر مسلمان به این نتیجه رسیده‌اند که برای بالا بردن بار علمی دانشگاه‌ها دختران از پسران جدا درس بخوانند. در کشور ما برخی از غربی‌ها هم غربی‌تر شده‌اند.

بدحجاب و باحجاب از مجلس بخواهند تکلیف را روشن کند

وی ادامه داد: متأسفانه امروز جامعه ملتهب و دوقطبی شده است و علت آن هم نبود قانون است آنچه هم که هست اجرا نمی‌شود. در غرب اگر از خودرو زباله به خیابان انداخته شود در این زمینه جریمه‌های سنگینی وجود دارد امروز بدحجاب و باحجاب باید جمع شوند و از مسئولان خصوصاً اهالی مجلس بخواهند که تکلیف را روشن کند این‌گونه نمی‌شود که مردم به جان هم بیفتند و مسئولان هم فقط رهنمون بدهند. حاکمیت نیاز به قانون و اجرای درست آن دارد، بحث حجاب هم مشکل عمده دارد که یکی خلاء‌های قانونی و دیگری عدم اجرای قوانین و ضمانت اجرایی قانون است و رفع این مشکل هم کار مجلس شورای اسلامی است.

دبیر ستاد امر به معروف با بیان اینکه موضوع حجاب موضوعی سیاسی نیست گفت: مسئله حجاب مسئله عقیدتی و مردمی است و اگر این مسئله سیاسی شود لطمه‌های سنگین می‌خوریم اما با این حال پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده بسیاری از افراد برای کسب رأی از مردم از موضوعات عفاف و حجاب سوء استفاده می‌کنند و این خودش سیاسی کردن حجاب است.

شبکه‌های مردمی امر به معروف تشکیل می‌شود

هاشمی گلپایگانی درباره دیگر برنامه‌های این ستاد گفت: سایتی توسط معاونت اجتماعی طراحی شده که مردم می‌توانند به این سایت مراجعه کرده و برنامه‌های خود را در حوزه امر به معروف در منطقه و محل خودشان ارائه کنند، همچنین بحث شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی که با ۱۸ عرصه طراحی شده از دیگر برنامه‌های ما است. موظف شدن ادارات دولتی به اجرای قانون عفاف و حجاب هم از دیگر برنامه‌های ستاد امر به معروف است.

وی با بیان اینکه برخی از نهادها در اجرای قانون امر به معروف همکاری لازم را نداشتند، گفت: در این زمینه وزارت گردشگری کمترین همکاری را با ستاد برای احیای حجاب و عفاف داشته است و در این راستا گزارش‌های زیادی هم از طرف مردم به ما رسیده که این وزارتخانه هیچ کدام را عملی نمی‌کند، مثلاً در بازدید از گنبد سلطانیه مردم گلایه داشتند که گردشگران را با بدترین وضع به اینجا می‌آورند و شهر را به ابتذال کشانده‌اند. همچنین دانشگاه آزاد هم بدون زیرساخت فرهنگی در شهرهای مختلف فعالیت کرده و عملاً فرهنگ آن شهر را خراب کرده است، وزارتخانه‌های ورزش و صمت هم عملکرد خوبی در بحث قانون حجاب نداشتند. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد و بانک مرکزی در این راستا خوب عمل کردند.

وی به پیگیری موضوع گشت ارشاد مدیران اشاره کرد و گفت: باید گشت و ارشاد مدیران با دقت اجرا شود، زیرا تا مدیران در کشور ما پاسخگوی اعمال شخصی و اداری خود نباشند، کار درست نمی‌شود، امروز بعد از ۴۰ سال از گذشت انقلاب فیلمی به نام دینامیت اکران می‌شود که سراسر توهین به امر به معروف و همچنین اهانت به آمران به معروف است. با کارگردان فیلم صحبت کردیم و گفت که فیلم حقایق زیادی را از دست داده یعنی سانسور شده است که در آن دقایق به ترویج امر به معروف پرداخته بودیم. موضوع فیلم دینامیت از جمله موضوعاتی است که هم‌اکنون هم می‌توان آن را پی‌گیری کرد اما مسئولان فقط بهانه می‌گیرند که این فیلم قدیمی است و نمی‌شود در مجوز آن دخل و تصرف کرد.

وی اضافه کرد: بحث اقتصادی امروز بسیار مهم است، در جامعه‌ای با این همه فقیر و کودک کار چرا باید روزانه چندین تن غذای سگ تهیه شود در حالی که نگهداری سگ هزینه بردار است با این همه مشکلات از مراکز نگهداری سگ هم حرف زده می‌شود هر کس اعتراض می‌کند، می‌گویند که این کار مربوط به دولت قبل است.

وی با بیان اینکه برخی مقامات مسئول در کشورمان فرزندانشان در خارج زندگی می‌کنند گفت: بین ۳ تا ۴ هزار نفر از فرزندان مسئولان در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند در حالی که بهانه برخی از آنها تحصیل است اما مشاهده می‌شود در رشته‌هایی بسیار ساده در خارج از ایران مشغول تحصیل هستند که این رشته‌ها در کشورمان هم وجود دارد. عقیده ما این است که این چنین افراد حق ندارند مناصب دولتی را در تصرف خود قرار دهند.

هاشمی گلپایگانی به فعالیت‌های ستاد امر به معروف در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: اگر آمر به معروف به خوبی آموزش نبیند خودش به منکر تبدیل می‌شود، از این رو یکی از برنامه‌های ما برنامه‌های آموزشی است. ضابط امر به معروف باید تحت آموزش قرار بگیرد و در دو سال اخیر برنامه‌ریزی آموزشی خوبی انجام شده و هر هفته دوره‌ها برگزار می‌شود. از نظرهای حقوقی، حمایت، احراز صلاحیت‌ها و دیگر موضوعات هم ستاد برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به قانون عفاف و حجاب اشاره کرد و در این راستا گفت: ما ادعا می‌کنیم که اگر این طرح دو سال به خوبی به صورت آموزشی آزمایشی اجرا شود مشکل عفاف و حجاب در جامعه کاملاً حل می‌شود. این طرح در ۱۱ عرصه و ۱۵ ویژگی نوشته شده و قابل اجراست.

دبیر ستاد امر به معروف با انقاد از سازمان صدا و سیما مبنی بر نپرداختن به موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: این سازمان در این راستا به واقع اهمال کرده کرده است. البته همه مشکل از  صدا و سیما نیست و افراد دیگری هستند که در برنامه‌ها اثرگذاری دارند. در واقع صدا و سیما به انقلاب فرهنگی نیاز دارد زیرا گاهی مشاهده می‌شود در یک برنامه یا سریال خانمی بسیار با حجاب است اما در زندگی شخصی و پشت صحنه کاملاً بی حجاب و بدحجاب می‌شود.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: صدا و سیما باید هنر انقلاب را نشان دهد اما در ماه رمضان سریالی از رسانه ملی پخش می‌شود که موضوعش عشق مثلثی است. به من پیشنهاد داده بودند که با آقای محبی دبیر پیشین ستاد مناظره‌ای برگزار کن، من به هیچ وجه احتیاج به مناظره با آقای محبی ندارم، اما حاضرم با آقای جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما مناظره کنم.

وی با بیان اینکه باید گشت‌های ارشاد ارتقاء پیدا کنند گفت: نظر ما این است که ابتدا باید مدیران و مسئولان کشور مورد برخورد گشت ارشاد قرار بگیرد و پس از آنها هم صاحبان قدرت و سلبریتی‌ها باید مورد بازخواست گشت ارشاد قرار بگیرند. این اتفاق رخ دهد دیگر نیاز نیست مردم که قشر ضعیف جامعه هستند گشت ارشاد شوند آنها هم مانند دیگران حرف ما را قبول می‌کنند و به این صورت دیگر نیاز به گشت ارشاد وجود ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف با اشاره به اینکه از نظر ما باید در قانون موضوع حجاب از جرم به تخلف تعدیل پیدا کند گفت: وقتی موضوع بی‌حجابی و بدحجابی جرم باشد ۶۰ درصد خانم‌های ما باید بازداشت و محاکمه شوند که این امر نشدنی است، این‌گونه قانون رها می‌شود، اما اگر از جرم به تخلف تعدیل پیدا کند این‌گونه می‌توان فرد متخلف را جریمه کرد، مانند فردی که کمربند ایمنی نمی‌بندد و بابت آن جریمه نقدی می‌شود، البته باید جریمه به حدی باشد که بازدارندگی داشته باشد اما این تجربه را داشتیم که همین پیامک بدحجابی که برای برخی رانندگان صادر می‌شد بازدارندگی بسیار خوبی داشت و اتفاقاً راننده‌های خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی برای اینکه جریمه نشوند خودشان مسافران را ارشاد می‌کنند تا حجاب را رعایت کنند.

کد خبر 695376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 51
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    97 6
    این چند سالشه ؟ چقدر کم سن میخوره باشه. دهه هفتادیه ؟
    • ناشناس IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      9 1
      سلام...نه فکر نکنم دهه هفتادی باش به دهه شصت بیشتر میخوره تا دهه هفتاد...ولی جوان هس،،،
    • رحیم باقری US ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 1
      متولد ۱۳۴۶ هستش
  • احمد US ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    33 2
    برخی مسئولان ما درآمدبسیاربالایی دارند و دوست دارند بچه هایشان رابرای تحصیل.به آمریکا واروپابفرستندوبچه هایشان با فرهنگ غرب شکل میگیرندو همانجا تشکیل خانواده داده وزندگی میکنندو دوست ندارند ایران بروند خانه های لاکچری ازآن همین مسئولان است و تا توانستند پول پارو کردند و بچه هایشان به بهترین دانشگاهای دنیا فرستادند چه بسا ممکن است بعضی ازمسولین تفکرات بچه هایشان داشته باشند مثلا اقای نوبخت دیروز چه بود وحالا چه هست
  • کاوه IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    30 2
    عزیز گرامی خودت میگی ۶۰ درصد خانم‌های ما باید بازداشت و محاکمه شوند که این امر نشدنی است. اقایان حتما عدد بالاتری دارد.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    52 7
    چرا برای افشاء کننده سفر خانواده ی آقای قالیباف زندان در نظر گرفتید قرار بود برای مسئولان گشت ارشاد گذاشته شود نه مردم عادی
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      22 10
      بچه های خاتمی خوب کلا خارج تشریف دارن برااونا نظری ندارین
    • نیما IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      22 9
      خاتمی الان چه پستی داره؟که اسمش رو آوردی
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    48 4
    فرهنگ ناشی از سبک زندگی است،اینها عوارض ،شهر سازی بی هویته. مگه تا کی می تونید با زور حجاب را حفظ کنید
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    25 26
    نظرخوب ومنطقی ارایه شده برای تخلف و جریمه موی پریشون فقط کارشناسی نشده ..باید یک معیاری رو در نظر گرفت که هرکسی به میزان تخلفش جریمه بشه مثلااگر کسی 10تا تارمویش بر پیشانی هست با کسی که 100تار موی پریشون بر پیشانی اویزان کرده نباید یک مقدار جریمه شود . فقط تا مجهز هم نشدیم اقدام نکنیم باید منتظر باشیم تا موشمار هم اختراع شود تا عدالت رعایت شود شاهد باشید من راهنمایی کردم
  • DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    29 9
    حجاب اجباری ⁩، یک حکم دینی نیست ، یک قانون است. ‏قانون حجاب هم بالاتر از قوانین دیگر نیست ؛ حتی قانون راهنمایی و رانندگی ! ‏حجاب برای معتقدان به آن یک واجب است . ‏کاش نظام به دزدی ، فساد و تخلفات دیگر، بخصوص در رده مسئولان هم به اندازه حجاب اجباری حساسیت داشت .
  • هادی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    18 2
    بنظرم علی آقا درست میگه، چون می فرماید: مردم را بغیر از زبانتان به خیر دعوت کنید، و حقیقت این هست که بزرگترین مربی انسانها محیط زندگی هست و اگر فردی به محل زندگی خودش احساس تعلق داشته باشه ،حاضر هست هنجارهای اون را هم بپذیره،هرچند مطابق میلش نباشه، ولی من خودم واقعا هیچ احساس تعلقی به این شهرهای جدید ندارم ،شما را نمی دونم
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    29 1
    شهرهای ایران در محاصره زباله هست. هیچ ستاد نظافتی برپاست ؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    20 3
    اشکال پشت میز نشینان این است که مردم را ضعیف خطاب میکنند این در حالیست که تک تک مردان و زنان ایران شیرهای بیشه ایران هستند از ایرانی 14 ساله که زیر تانک رفت و رهبر او را رهبر خطاب گرد تا شیرزنان ایران ضعف که اقایان پشت میز نشین میفرمایند اقتصاد ضعیف است که دستمزد اعتماد کردن همین شیر زنان و شیر مردان ایرانیست که به شماست وگر نه مردم ضعیف در ایران نداریم
  • CA ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    25 1
    اگر 60-70 درصد جمعیت کشور در غرب در خیابان آشغال بریزند هیچ پلیسی جرات نمیکند آنها را جریمه کند!!! هر قانونی قابل اجرا نیست مگر مردم آن را منطقی دیده و قبول کنند...
  • انصاف IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    20 3
    اصلا شما بدون امار و بدون تحقیق میدانی چرا افواهی و بی دلیل میگید دانشگاه آزاد فرهنگ شهرها را خراب کرد. این مسئولیت سنگینی داره . مدرک شما کجاست؟ حس و احساستون رو دارید به عنوان سند و مدرک ارائه میدید ؟ بعضی شعب دانشگاه ازاد به مراتب در برگزاری مراسم فرهنگی و زیارتی و مذهبی از سراسری مقید ترن. شعب خراسان رضوی بهترین شعب هستند ! واقعا ناراحت کنندست این توهین شما.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    28 10
    انشا الله از دبیری برکنار شوید تا دیگه تهمت نزنید .
    • حسین IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 6
      فقط میدانم این ره که میروید به ترکستان هست
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    14 0
    برای فرزندان مسئولین گشت ارشاد بزارید البته توی کانادا
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    9 0
    امر به معروف اقتصادی ریشه و حلال خیلی از مشکلات هست چرا یه مدیر از پول بیت المال انقدر درمیاره که زندگی خانوادش با این قیمتهای دلار تو خارج تامین میشه؟چرا مملک رو به جایی بردین که همه دوست دارن دلال بشن و پول یامفت دربیارن؟از شرکتهای دولتی مخصوصا خودروسازها شروع کنید تا کی ماشین میدن و دوبرابرسودبه خریدار؟این پولها تو جامعه میشه تورم اختلاف طبقاتی مواد فروشی حسادت دزدی بیحجابی عقده ای بودن طرف دزد رومیشناسه لو نمیده مواد فروش میشناسه لو نمیده دلیلش فقظ توزیع ناعادلانه عدالت و ثروت هست
  • مریم IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 1
    سلام .منم موافقم .اول حجاب مسئولان .بعد بازیگران .وگرنه قشر ضعیف خودشون درست میشن
  • ایرانی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 0
    سلام واقعا گل گفتید، برای احیاء وگسترش حجاب و پاکدامنی وصداقت وپاکی از هر زشتی از قبیل روابط نامشروع،دزدی،اختلاس،حفظ حجاب اول باید الگوها اصلاح شوند تا نوجوانان راه درست زندگی را از الگوها کپی برداری کنند،که متاسفانه الگوها خوابند وباید اصلاح شوند
  • ایرانی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    9 0
    ازاول میتونستی حرف آخرتونو بگین،دردتون پول جمع کردنه.جریمه کردن. چقدربی منطق
  • Ali IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    12 4
    میدونم که پیامم و حذف میکنید ولی حرفم و میزنم ،آخه این آدم چقدر بیسواد هستش که راه حل این قضیرو تو جریمه کردن میبینه،یعنی علنا داره میگه با جریمه کردن و ترس از جریمه مجبور بشن حجابشون و رعایت کنند،انگار به بچت بگی اگر این لباس و که دوست نداری بپوشی و نپوشی از شام خبری نیست،درسته اون مجبور به پوشیدن میشه ولی به نظرت به هدف رسیدیم ما و اصل کار درست شده یا اینکه شما آخرش میخوای بگی من درست کردم مشکل حجابو،حرفات نشون میده فقط به فکر پستت و انجام این امر به هر قیمتی هستی ،متاسفم برای اونایی که امثال تورو گذاشتن اونم با کمترین سواد در مورد موضوع
    • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 1
      مرحبا به شما گل گفتید
  • مسعود IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    حاجی جان از همه مهمتر شکم گرسنه ی مردم هستش که زیر بار این گرانی همیشه خالی می مونه
  • رقیه IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 3
    من خودم یک زن ‌و پلیس هستم وتعجبم‌از این هست چرا به بیکاری به اختلاس های میلیاردی گرانی ارزاق عمومی از نان شب تا روغن و ببدبختی مردم و بالا رفتن سن ازدواج و سرگردانی قشر جوان که واقعا دچار بلاتکلیفی هستند نه کاری هست نه پولی نه‌امیدی چرا هیچ قانون و مرجعی رسیدگی نمیکنه‌ولی حجاب زنها نه دردی از گرسنگی و تا کمر فرو رفتن مردم تو سطل آشغال ها‌پیشگیری میکنه البته اینم‌بگم‌که خودم باحجاب هستم چطور چنین انتظار بیهوده ایی داریم عجیبه چرا نگران مسائل و‌مشکلات دیگر نیستیم ولی آیا حجاب همه‌چیز جامعه هست شما و مسئولین اگه سایر موارد رو درست کنید حجاب هم مرتفع خواهد شد پس بفکر مهمترین ها باشید نه جزئی و فرعی و حاشیه ایی