شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فعالان داد و ستد در عرصه انرژی و حتی غیر آنان چشم خود را به اوپک دوخته‌اند تا ببینند این سازمان چه تصمیمی را درباره کاهش تولید نفت خود تا اواسط ماه دسامبر می‌گیرد.

روزنامه سوییسی نویه سوریشر سایتونگ گزارش داد، این دیدگاه بر اوپک حاکم است که ناپایداری اوضاع در بخش انرژی در هفته‌های گذشته رو به افزایش گذاشته است و به نظر می‌رسد که قیمت نفت به خاطر بی‌ثباتی در تقاضا همچنان رو به کاهش بگذارد.

پس از آنکه قیمت نفت نیویورک در روزهای منتهی به پایان هفته به 50 دلار برای هر بشکه رسید، دوباره ارزش خود را بازیافت و روز جمعه در ساعات پایانی بورس اندکی بالاتر از 54 دلار خرید و فروش شد.

با این حال داد و ستد صورت گرفته روز جمعه به خاطر غیبت بسیاری از تاجران (به خاطر عید شکرگزاری) در نیویورک ضعیف بود. با این همه، تمام توجه آنان به وقایعی است که امروز و فردا رخ می‌دهد.

روز شنبه نمایندگان اوپک در قاهره با هم ملاقات می‌کنند؛ ابتدا قرار بود این نشست در سطح کشورهای عربی تولید کننده نفت برگزار شود، اما اکنون این اجلاس نوعی نشست مشورتی برای همه اعضای اوپک اعلام شده است.

بار دیگر این سوال مطرح است که آیا این کارتل سقف تولید خود را باید کاهش دهد یا خیر. ونزوئلا و ایران این اقدام را ضروری تلقی می‌کنند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نظر دیگری در این خصوص دارند؛ برای مثال عربستان سعودی تاکنون در این خصوص به شکل علنی اظهارنظر نکرده است. برخی نیز معتقدند باید منتظر اثر تدابیر اتخاذ شده در تاریخ اول نوامبر بر بازار بود و این به اندکی زمان نیاز دارد.

بیشترین ناظران عقیده دارند که این سازمان از نشست خود برای مشورت استفاده می‌کند تا در اجلاس عادی اوپک در تاریخ 17 دسامبر تصمیمی که اتخاذ می‌کنند، اقدامی شتابزده توصیف نشود.

کد خبر 69555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز