دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

سلمان رشدی (Ahmed Salman Rushdie) در سال ۱۹۴۷ در یک خانواده مسلمان کشمیری در شهر بمبئی هند به دنیا آمد.

سلمان رشدى

به گزارش همشهری آنلاین، احمد سلمان رشدی، زاده ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ در شهر بمبئی هند، رمان‌نویس و سخنران بریتانیایی-هندی است.  پدرش آنیس دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج در رشته حقوق و مادرش نگین بهات معلم بود. سلمان رشدی در کتاب خاطره‌های خود در سال ۲۰۱۲ نوشته بود که پدرش نام رشدی را به افتخار ابن‌رشد، فیلسوف نامدار و مسلمان اسپانیایی برگزیده است. سلمان در یک مدرسه خصوصی در بمبئی درس خواند و سپس تحصیل را در مدرسه راگبی انگلستان و کینگز کالج کمبریج ادامه داد.

پیشینه 

سلمان رشدی با دومین رمان خود «بچه‌های نیم‌شب» در ۱۹۸۱ برنده جایزه ادبی بوکر شد. هر چند این چهارمین رمانش «آیات شیطانی» بود که نام او را سر زبان‌ها انداخت. پس از انتشار این کتاب موهن، امام خمینی رحمت‌الله علیه (رهبر و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران) در فتوایی تاریخی رای به ارتداد رشدی به دلیل توهین به دین مبین اسلام و پیامبر بزرگوار مسلمان حضرت محمد مصطفی(ص) داد.

از آن زمان در ۱۹۸۹، دولت انگلستان رشدی را تحت پوشش شدیدترین حفاظت‌های پلیس قرار داد و نویسنده مرتد «آیات شیطانی» ناچار شد از ترس از دست دادن جانش مدت‌ها از دیدگان پنهان شود. او که از ۲۰۰۰ در آمریکا زندگی می‌کند، سال ۲۰۱۲ در کتاب «جوزف آنتون: یک خاطره‌نگاری» ماجراهای دوران زیستن در وحشت از اجرای حکم ارتداد را پس از نگارش و انتشار «آیات شیطانی» روایت کرد.

روز ۱۲ آگست ۲۰۲۲ جوانی ۲۴ ساله به نام هادی مطر (شهروند آمریکایی لبنانی‌تبار) در جریان یک برنامه ادبی در نیویورک روی صحنه رفت و با وجود حضور نیروهای امنیتی، با چاقو چند ضربه به سر و گردن و بدن سلمان رشدی زد. نویسنده مرتد بلادرنگ به بیمارستان منتقل شد و پس از یکی دو روز رسانه‌ها خبر دادند رشدی از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده و توانسته چند کلمه حرف بزند.

آخرین بروزرسانی دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

کد خبر 698144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha