دانشمندان در نتیجه تحقیقات خود به راه‌حلی کم‌هزینه برای نابودی مصنوعات شیمیایی پرخطری که اثر آن تا هزاران سال در طبیعت ماندگار است و آسیب جدی به محیط زیست و سلامت انسان وارد می‌کند، دست یافتند.

مواد شیمیایی خطرناک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، مواد شیمیایی پرفووروکیل و پلی فلورولکیل که از عناصر اصلی تشکیل دهنده مواد شیمیایی دست‌ساز بشر هستند، اغلب کاربردهای مثبتی در جامعه دارند، اما همزمان نیز سرطان‌زا و برای سلامت خطرناک تشخیص داده شده‌اند و می‌توانند عوارض جسمانی زیاد دیگری را در بدن انسان ایجاد کنند.

این مواد به راحتی در طبیعت پخش می‌شوند و حتی پژوهشگران در نتیجه یک مطالعه، مدعی شده‌اند که در باران‌هایی که در سراسر دنیا می‌بارد درجات خطرناکی از این مواد یافت می‌شود. حضور گسترده این مواد شیمیایی در طبیعت که می‌تواند هم برای سلامت و هم برای محیط زیست خطرناک باشد، بیشتر به این دلیل است که هزاران سال زمان می‌برد تا این مواد در طبیعت تجزیه شده و از بین برود. در نتیجه امروزه آثار زیادی از این مواد به صورت تجزیه نشده در طبیعت یافت می‌شود.

اما اخیرا دانشمندان دانشگاه «یو سی ال ای» لس‌آنجلس، به راهکار جدیدی برای مقابله و از بین بردن این مواد دست یافته‌اند. آنها کار روی یک واکنش شیمیایی را آغاز کرده‌اند و از طریق گرما دادن به آب‌های آلوده با مواد واکنشگر و شناساگر ارزان‌قیمت توانسته‌اند ۱۰ ماده خطرناک شیمیایی در آب را از بین ببرند.

استفاده از این فناوری برای محصولات جانبی مضر تشخیص نداده شده است و می‌تواند راهکار آسانی برای تصفیه‌خانه‌ها در جهت جدا کردن مواد شیمیایی از آب آشامیدنی، ارائه دهد.

انتظار می‌رود این راهکار به تکنیک‌هایی بینجامد که در نتیجه آن بتوان سایر مواد شیمیایی در طبیعت را نیز به تدریج از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:


در حال حاضر حدود ۱۲ هزار ماده خطرناک شیمیایی در طبیعت وجود دارد که در کنار مضرات بی شمار محاسنی هم دارند، از جمله برای ساخت فوم‌های مخصوص آتش‌نشانی از این مواد استفاده می‌شود. اولین بار استفاده از مواد شیمیایی دست ساز بشر در دهه ۱۰۴۰ رایج شد، اما از آن زمان به بعد بر اساس آزمایشات علمی متعدد انجام گرفته، مشخص شده که مواد شیمیایی سنتتیک بسیار برای سلامت خطرناک هستند.

کد خبر 699423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha