«راننده ۵۰ ساله پدر و پسری را در کنار بوستان غرب تهران زیر گرفت.»،«دنده عقب راننده تاکسی اینترنتی منجر به تصادف سنگین در بزرگراه شد.»،«سرنشین خودرو در نتیجه بی‌احتیاطی راننده فوت کرد.» اینها بخشی از حوادث تکراری رانندگی‌اند اما در همه آنها به نوعی حواس‌پرتی عامل حادثه بوده‌است. به طوریکه به گفته پلیس عامل ۴۹‌درصد تصادف‌ها بی‌توجهی راننده به جلواست.

پلیس

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: افزایش مسیرهای حمل‌ونقل و تردد در کشور و پایتخت باعث شده تا جمعیت زیادی از مردم پیش از شروع رانندگی و هنگام حرکت از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کنند. در واقع کاربران برای یافتن بهترین، کوتاه‌ترین و خلوت‌ترین مسیر رانندگی از اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده می‌کنند. اما گاه همین مسیریاب‌ها به دلیل ایجاد حواس‌پرتی عامل اصلی تصادف‌ هستند. به طوریکه سرهنگ «احسان مؤمنی» رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌گوید: «بی‌توجهی راننده به جلو یکی از شایع‌ترین عوامل تصادف‌های شهر تهران است، تا جایی که ۴۹ درصد آمار تصادف‌ها را به خود اختصاص داده و نسبت به سال‌های گذشته هم ۷‌درصد افزایش داشته است. در این میان دلیل ۳۰‌درصد از حوادث هم مربوط به استفاده از تلفن همراه می‌شود.»
خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مسیریاب‌های حادثه‌ساز | این راه به تصادف منتهی می‌شود!

حواس پرت‌کن‌ها

بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی، توسط پلیس مصادیق مختلفی دارد. سرهنگ مؤمنی دراین‌باره می‌گوید: «هر عاملی که باعث حواس‌پرتی شود از خوردن و آشامیدن تا صحبت کردن و... می‌تواند منجر به تصادف شود. در ان میان شایع‌ترین موارد استفاده از تلفن همراه است که همیشه دلیلش صحبت کردن با تلفن همراه و پیامک نیست، بلکه نقشه‌های مسیریاب باعث بروز تصادف می‌شود.»

تصادف راننده ۵۰ساله در غرب تهران با پدر و پسری که در کنار بوستان بودند و منجر به جراحت کودک شد، یکی از همین حوادث است. در این حادثه‌ای راننده خودرو با وجود تبحر در رانندگی، چون ناگهان به مسیریاب نگاه کرده تا از خیابان به اشتباه عبور نکند، با کودک و پدرش برخورد کرده است. سرهنگ مؤمنی می‌گوید: «حوادث مشابه این موضوع زیاد هستند و در این میان تعداد زیادی از حوادث توسط راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی رخ می‌دهد. چون اکثرشان از تلفن همراه و مسیریاب استفاده می‌کنند و در این میان با کوچک‌ترین حواس پرتی حادثه‌ رخ می‌دهد.»

مسیریاب‌های حادثه‌ساز | این راه به تصادف منتهی می‌شود!
سرهنگ احسان مومنی: ۴۹ درصد تصادف رانندگی در نتیجه بی‌توجهی به جلوست

بیشترین تصادفات در بزرگراه‌ها

بزرگراه‌ها، بیشترین محل بروز حوادث در زمینه بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی به شمار می‌آیند. چون در سرعت بالا و در نتیجه استفاده از تلفن همراه، کنترل خودرو راحت نیست. نمونه‌اش تصادفی است که چندی پیش در بزرگراه صدر رخ داده است. راننده پراید هنگام استفاده از مسیریاب و تغییر مسیر به دلیل سرعت با عقب کامیون تصادف و به دلیل انحراف به راست، سرنشین پراید فوت کرده است. سرهنگ مؤمنی با بیان این نمونه، ادامه می‌دهد: «در چنین مواردی تنها پیشنهاد ما هنگام گم کردن مسیر، توقف در گوشه‌ای امن است و فرد می‌تواند پس از مشخص کردن مقصد به مسیر خود ادامه دهد.»

مسیریاب‌های حادثه‌ساز | این راه به تصادف منتهی می‌شود!

حوادث براساس عبور از مسیر

بر اساس آمارها تعداد تصادف‌هایی که توسط راننده‌های خودروهای اینترنتی در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد بیشتر است. یکی از دلایل آن را هم می‌توان حرکت با دنده عقب در زمان عبور از مسیر پیش‌بینی شده دانست. نمونه‌اش هم راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی است که چندی پیش در بزرگراه یادگار امام(ره) پس از عبور از ورودی بزرگراه نیایش، به جای دور زدن مسیر، با دنده عقب تلاش کرد که مسیرش را کوتاه کند اما باعث تصادف و ترافیک سنگین شد. سرهنگ «محمد رازقی» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ دراین‌باره می‌گوید: «زیاد دیده شده، رانندگانی  که به معابر آشنایی کافی  ندارند، مسیرها را گم می‌کنند یا مقصد اصلی خود را درست انتخاب نکرده‌اند و از ورودی‌ها رد شده و سپس دنده عقب می‌روند.»

او می‌افزاید: «این رانندگان بدترین حالت و خطرناک‌ترین راه را برای اصلاح مسیر و بازگشت انتخاب می‌کنند و به استفاده از دوربرگردان و معابر بعدی و اصلی یا جایگزین، خطرناک‌ترین روش را برای اصلاح مسیر می‌روند که باعث بروز حوادث ناگوار  و تصادفات شدید می‌شود.»

مسیریاب‌های حادثه‌ساز | این راه به تصادف منتهی می‌شود!
سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ: رانندگان شهرستانی عامل بیشترین تصادف‌ها 

شهرستانی‌ها بیشتر راه را اشتباه می‌روند

به گفته سرهنگ رزاقی آمار این اشتباهات در میان رانندگان شهرستانی بیشتر است. او می‌گوید: «این افراد به معابر آشنایی کافی نداشته و به تابلوهای تعیین مسیر توجهی هم ندارند.»

او درباره استفاده از نقشه‌های مسیریاب هم تأکید می‌کند: «مسیریاب‌ها می‌توانند مسیر را به درستی نشان بدهند ولی استفاده از آنها باید به شرطی باشد که در رانندگی حواس پرتی  و بی‌توجهی به جلو ایجاد نکند.»

جریمه ۱۵۰ هزارتومانی خاطیان

براساس قانون و برابر ماده ۱۵۵ آیین نامه حرکت با دنده عقب ممنوع بوده و جریمه اش ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای رانندگان متخلف وسایل نقلیه عمومی ۷ نمره منفی  و برای وسایل نقلیه شخصی ۵نمره منفی در نظر گرفته می شود. ‌

همچنین جریمه صحبت کردن با تلفن همراه توسط رانندگان هم ۱۰۰ هزار تومان است. در کنار این جریمه‌ها، اگر سرعت خودرو بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد، نه‌تنها جریمه ۱۰۰ هزار تومانی لحاظ می‌شود، بلکه راننده خاطی وسیله نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و راننده خاطی خودروی عمومی ۵ نمره منفی می‌گیرند.

مسیریاب‌های حادثه‌ساز | این راه به تصادف منتهی می‌شود!

کد خبر 699438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • دوربین JP ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 0
    تابلو ها هم ،بعضا در جای درست نصب نشدند،و ۲۰ متر مونده،آدم تابلو رو میبینه،یا دوربرگردان خیلی دوره ،نیازه دوربرگردان ایجاد کنند، در هر صورت دنده عقب و مکالمه پشت فرمون و عدم توجه به جلو مرگ آوره
  • کوروش IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 1
    آخ گفتید، من راننده تاکسی ام. صحبت بعضی از این اسنپی ها با تلفن و گشتن دنبال آدرس بارها نتیجه اش برای من تصادف بوده. بگو اخه اقا اگر مسیر بلد نیستی نیفت تو جاده
  • محمودی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    بعضی از ارانندگان تاکسی های اینترنتی وسط مسیر برای اینکه اینترنت شان تمام نشه از مسیریاب خارج میشن و قتی مسیر گم می کنن وسط راه و بزرگراه تازه یادشان می افته که از نقشه استفاده کنن. بارها که سوار این تاکسی ها شدم چنین صحنه ای دیدم و راننده کم مانده بود تصادف کند
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    چرا قوانین سخت گیرانه تری نسبت به استفاده از تلفن همراه نمیگیرند؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    صحبت و استفاده از تلفن همراه گویا در محدوده شمالی شهر تهران مثل جردن و زعفرانیه و... مثل اینکه یک نوع کلاس شده. ترا به خدا درباره اینها هم گزارش بگیرید. تنها به راننده های تاکسی ها گیر ندید. بعضی وقت ها عامل تصادف عده دیگری هستند
  • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    واقعاً از پلیس درخواست میکنم افرادی که به عنوان آژانس در خیابان گوشی تلفن خود را در وسط خودرو طوری مستقر میکنند همانند یک دستگاه تلویزیون م متاسفانه برای تعیین مسیر در بعضی مواقع به گوشی خود متمرکز میشوند که دقیقاً@ در همین لحظات به عابر یا خودروی جلویی برخورد میکنند که باید این افراد حتماً جریمه تا از استفاده گوشی در خودرو ممناعت نمایند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    واقعا در دسر ساز شده هم رانندگی هم گوشی
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    درسته خیلی کارمان راراحت کرده وخیلی راحت به مقصد می رسیم اما شده از جایی که مااینترنت پرسرعت داریم هنگ کرده ومجبوریم سرعت رو پایین بیاریم واین خیلی خطر ناک هستش
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    اگر درست استفاده بشه هیچ اتفاقی نمی افته متاسفانه در ایران به خاطر نت بد وگنگ بودن تابلوها اتفاقهایی رخ می ده
  • ستاره IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 0
    گاهی تابلوها هم درست نصب نشده اند بدای همین مسیریاب گرچه مسیر درست نشون میده اما به اطمینان تابلوها ما اشتباه میکنیم. مثالش میدان قتح است. معلوم نیست مسیر ازادی کجاست
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    من شخصا این برنامه رو قبول دارم اما کاش نت هاقوی تر می شد مجبور نبودی وسط اتوبان ترمز بزنی وبکشی کنار
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    واثعا عکس تصادفی که گذاشتید برای استفاده از مسیریاب بوده
  • سروش IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    جناب سرهنگم گفته که مسیریابها خوبن. پس چرا بده میکنید. مشکل وقتیه که تو ماشین من راننده جایی ندارم گوشی بگدارم. این مثلد نگهدارنده ها هم که زود خراب میشن. پس تو دست میگیرمش دیگه
  • مرتضی قدیدل IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 1
    مشکل ما وقتی شروع شد که به این امکانات روز وابسته شدیم پدربزرگ من هنوز هم بدون اشتباهی همه مسیرها را درست میره چون به حافظه اش می سپاره اما ما تمام داشته هایمان را در گوشی ریختیم بعد توقع داریم تصادف نکنیم
  • میترا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    همیشه نقشه ها مشکل ندارند، خیلی وقتها این راننده ها هستن که خودشان بی توجه به قوانین هستند.
  • زهرا IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    بعضی از راننده های تاکسی های اینترنتی پلاک شهرستانی که نابودگر هستند تمام بزرگراه را متعلق به خودشان می دانند و به هر سمتی حرکت می کنند از مسیر هم که گذشتند عقب گرد دارند کاش پلیس فکری به حال آنها کند
  • مبینا IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    بعضی از راننده ها پشت فرمان به ویژه در ترافیک چمران و همت با گوشی های خود فیلم میبینند کاش به این موارد هم پلیس توجه کند نقشه ها همیشه حادثه ساز نیست
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    جریمه 100 هزار تومنی فایده ندارد همین امروز در بزرگراه یادگار امام راننده اسنپ چنان لایی می کشید که انگار دنبالش کردن و با تلفن هم حرف می زد. دلم به حال مسافرش سوخت که پشت نشسته بود
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    اگر پلیس راهور خودش هم خلاف کند جریمه می کنید؟ در میدان نرسیده به شهرک آپادانا روز گذشته مامور راهنمایی و رانندگی با یک دست عقب عقب می آمد و با دست دیگه به گوشی به جواب می داد. کسی هم جرعت اعتراض نداشت
  • قهرمان زاده مامور سابق راهور IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    حوادث بزرگراه صدر خیلی زیاده تاجاییکه هر روز شاهد چند تصادف هستیم استفاده از تلفن همراه هم مهمترین دلیلش هست در عکس خودتان هم که بزرگراه صدر گوشی به دست است
  • مهدی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    من خبر را الان در گروه طهران توی شهر دیدم همین امروز در میدان توحید راننده ای که مشعول کار با گوشی ناگهان باموتوری تصادف کرد بنده خدا موتورسوار پخش زمین شد لطفا قانون را سختگیرانه تر کنید
  • کارن IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    در کانادا تا چند سال جریمه صحبت با تلفن همراه هزار دلار بود یا در همین دوبی جریمه دنده عقب رفتن 500 درهم است. مشکل ما مبالغ کم جریمه هاست. اگر جریمه ها بالا برود مشکل حل می شود