موریتز کپ، یک متخصص در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا درخصوص مخاطرات بیشتر فناوری محاسبات کوانتومی نسبت به هوش مصنوعی هشدار داده است.

کوانتوم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، کپ در یادداشتی برای فارین پالیسی، می‌گوید که پیشرفت‌ها در فناوری محاسبات کوانتومی می‌تواند در آینده تهدیدی واقعی را نسبت به امنیت داده‌ها به ‌وجود بیاورد.

کپ زمانی که دریافت رایانه‌های کوانتومی می‌توانند به سرعت سخت‌ترین رمزگذاری‌های بانکی یا دولتی را باز کنند، متوجه این تهدید خطرناک شد، اما چرا این محقق با وجود وعده کسانی مثل ایلان ماسک مبنی بر دستیابی به «هوش مصنوعی آگاه» تا پایان دهه جاری و یا وعده‌های مشابه از سوی سایر غول‌های فناوری چون گوگل و متا؛ کامپیوترهای کوانتومی را خطر جدی‌تر می‌داند؟

کپ با اعتراف به گسترش نظارت‌های عمومی، گسترش دیپ‌فیک‌ها، سهولت و گسترش استفاده از سلاح‌های مرگبار خودکار بدون دخالت عامل انسانی و کنترل بیشتر و بهتر رسانه‌های اجتماعی توسط دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ، آن هم به مدد هوش مصنوعی، باور دارد که فناوری هوش مصنوعی از همین حالا هم یک تهدید برای انسان‌ها به حساب می‌آید، اما او از طرفی معتقد است که برای رسیدن به مرحله «هوش مصنوعی آگاه» که چون انسان هوش و ذکاوت داشته باشد تا پایان سال ۲۰۳۰ راه زیادی باقی مانده است و این اهداف فعلا بیشتر بر روی کاغذ هستند.

بیشتر خوانید:

با این حال کپ نسبت به ضرورت نظارت‌ها و تنظیم قوانین هم در حوزه هوش مصنوعی و هم در محاسبات کوانتومی تذکر می‌دهد.

کپ به مزایای مثبت توسعه فناوری محاسبات کوانتومی در حوزه‌هایی چون پیش‌بینی آب و هوا، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، برنامه‌ریزی‌های فضایی و یا حتی کشف دارو اشاره می‌کند، اما او با تاکید بر توانایی این رایانه‌ها مبنی بر بهره‌گیری از پدیده‌های مکانیکی کوانتومی چون درهم تنیدگی و عدم قطعیت، از توانایی بسیار قدرتمند این رایانه‌ها در درهم شکستن سخت‌ترین رمزگذاری‌ها پرده برمی‌دارد.

کپ می‌گوید که برخی‌ها در جهان استفاده‌های شرورانه از این فناوری با تجسس در ارتباطات خصوصی، سوابق بانکی و هر رمز عبوری در دنیای دیجیتال، خواهند کرد. با این وجود، زمان حال، زمان وحشت نیست، چرا که فناوری محاسبات کوانتومی هم هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، ولی باید در نظر داشت که سرعت پیشرفت آن هم کم نیست و  پیشی گرفتن این فناوری از وضع مقررات در مورد نحوه استفاده از آن، می‌تواند جوامع و همه انسان‌ها را در وضعیت خطرناکی قرار دهد.

کد خبر 699690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha