جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

رضا طلایی نیک: 12آذر سالروز تصویب قانون اساسی در مجلس خبرگان قانون اساسی است. شاید این بهانه‌ای باشد برای حداقل توجه به این موضوع پراهمیت و بررسی برخی جوانب آن.

اعتقاد والتزام به قانون اساسی در فرهنگ سیاسی کشور نهادینه شده است و قریب به اتفاق جریانات سیاسی و قاطبه‌ ملت ایران در وفاداری به قانون اساسی رویکرد مشترکی دارند؛

چراکه قانون اساسی یکی از مهم‌ترین میثاق‌های ملی برای وحدت وانسجام کشور است.
نکته دیگر اینکه ارتقای رفتارها وهنجارهای سیاسی و ملی برای انطباق بیشتر با قانون اساسی ضروری است.

این نوع رفتارها بسیاری از فرصت‌سوزی‌ها و تحمیل هزینه‌های غیرضرور ملی را کاهش می‌دهد؛ چراکه بخش قابل توجهی از درگیری‌های غیرضروری و غیرمنطقی به برداشت‌های انحرافی یا کم‌توجهی به قانون اساسی مربوط می‌شود.

همچنین از آنجا که تایید قانون اساسی با آرای بیش از 99درصد ملت ایران در سال 1358، انقلاب و نظام را نهادینه کرد باید یادآور شد که ظرفیت‌ها و روح حاکم بر قانون اساسی یکی از سرمایه‌های بنیادین در پیشرفت استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی است.

از سوی دیگر با توجه به سپری شدن 3دهه از همه‌پرسی اول قانون اساسی باید برای تعامل نسل سوم انقلاب با قانون اساسی برنامه‌های مفید آموزشی، سیاسی و فرهنگی اجرا شود.

نقش رسانه‌ها، احزاب و نهادهای آموزشی و فرهنگی نیز در تداوم پاسداری از قانون اساسی و به‌ویژه مرتبط کردن نسل سوم با میثاق ملی از راهبردهای تضمین‌کننده برای آرمان‌های انقلاب است.

البته این موضوع را نیز باید مورد اشاره قرار داد که با وجود برخی ابهامات جزئی و ضرورت‌های موردی برای اصلاح قانون اساسی در آینده، هنوز این میثاق ملی اصلی‌ترین سنگ‌بنای نظام و تکیه‌گاه انقلاب است.

نامزدهای انتخاباتی نیز باید حتما به اهمیت قانون اساسی توجه داشته باشند. وفاداری و التزام به قانون اساسی از بدیهی‌ترین انتظارات ملت ایران محسوب می‌شود و هیچ فرد و جریان سیاسی اعم از نامزدها، تشکل‌ها و نهادها نباید کوچک‌ترین تعرضی را نسبت به قانون اساسی داشته باشند.

همچنین باید توجه داشت که نقد تحلیلی و کارشناسی قانون اساسی باید از تعرض و هرگونه تضعیف میثاق ملی متمایز شود.

کد خبر 70027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز