نیلوفر قدیری: هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره تأکید تهران بر راه‌حل برد- برد در موضوع هسته‌ای ایران گفت:

 اروپا هیچگاه مخالف دستیابی ایران به نیروگاه هسته‌ای برای تولید برق نبوده است، اما شما دانش این کار را ندارید، در عوض ما در اروپا این دانش‌ را در اختیار داریم؛ شما نفت دارید و ما دانش داریم، پس آیا بهتر نیست که این دو را با هم مبادله کنیم، این یک راه‌حل برد- برد است.

به گزارش خبرنگار همشهری از بروکسل، خاویر سولانا که در دیدار هیأت رسانه‌ای اعزامی ایران در دفتر کارش سخن می‌گفت، افزود: زمانی روسیه به نمایندگی از 1+5 این دانش را در اختیار ایران گذاشت و ممکن است در آینده نیز کشورهای دیگری هم در این حوزه با ایران همکاری کنند، اما به هر حال اعضای 1+5 باید در این حوزه به ایران کمک کنند و این به معنای در نظر گرفتن رویکردی دوجانبه برای حل مسائل است.

وی سپس به موضوع ارائه بسته شامل مشوق‌های پیشنهادی به ایران اشاره کرد و گفت: در بسته مشوق‌ها، پیشنهاد همکاری همه‌جانبه با ایران مطرح شده بود، اما تهران هنوز به این بسته پاسخ نداده و امیدوارم تا قبل از پایان سال‌جاری میلادی بتوانم پاسخ ایران به این بسته را دریافت کنم.

نماینده 1+5 در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنین مدعی شد که ارسال سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر از روسیه با موافقت دیگر اعضای 1+5 انجام شده است.

تأثیر انتخابات آمریکا

سولانا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تأثیر روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا بر موضوع هسته‌ای ایران نیز تأکید کرد: پرونده هسته‌ای ایران به نتیجه هیچ انتخاباتی در هیچ کجای دنیا بستگی ندارد. وی با بیان اینکه من نماینده آمریکا نیستم، خاطرنشان کرد: فقط می‌توانم امیدوار باشم که باراک اوباما هم مانند اروپا راه‌حل‌های دیپلماتیک در قبال موضوع هسته‌ای ایران را طی کند و البته موضع 1+5 در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییری نخواهد کرد.

کتاب خاطرات

و بالاخره اینکه مقام ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست‌خارجی و امنیتی در پاسخ به این پرسش که آیا شما هم مانند جیمی کارتر که سال‌ها بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش در کتاب خاطرات خود، به اشتباهات درباره ایران اذعان کرده است، چنین کاری را انجام خواهید داد، گفت: من قصد نوشتن کتاب خاطرات ندارم.

جلیلی به بروکسل نمی‌رود

پس از آنکه علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در بلژیک در گفت‌وگو با فارس از لغو سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به بروکسل خبر داد، معاون رسانه‌ شورای‌عالی امنیت ملی گفت: سعید جلیلی از طریق ویدئو کنفرانس در نشست منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که قرار است 19 آذرماه در پارلمان اروپا برگزار شود، سخنرانی می‌کند.

خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در دیدار خبرنگاران ایرانی در بروکسل گفته بود که احتمالا هفته جاری با جلیلی در بروکسل دیدار خواهد کرد.

کد خبر 70111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز