تایوان مدت کوتاهی پس از اعلام رئیس‌جمهور درباره دستور به نیروهای نظامی برای اقدامات قوی متقابل بر ضد تحریکات چین به سوی یک پهپاد چینی در حال پرواز روی جزیره کوچک دور از ساحل این کشور شلیک کرد.

Tsai Ing-wen

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این نخستین شلیک هشداری است که در چنین حادثه‌ای در دوره اخیر تنش فزاینده میان چین و تایوان رخ داده است. پکن تایوان را بخش از قلمروی خودش می‌شمارد و تایوان با ادعاهای قلمرویی چین به شدت مخالفت می‌کند.

یکم سخنگوی نظامی تایوان گفت که این پهپاد پس از شلیک گلوله‌های هشدار به چین بازگشته است.

تایوان از پرواز مکرر پهپادهای چین در فاصله نزدیک به گروهی کوچک از جزیره‌های تحت کنترلش در نزدیکی ساحل چین شکایت کرده است و آخرین حادثه از این نوع در نزدیکی جزایر کینمن به عنوان بخشی از مانور نظامی پکن رخ داده است.

چین پس از سفر این ماه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان این تمرین‌های نظامی را انجام داده است.

چانگ جونگ- شان سخنگوی فرماندهی دفاعی کینمن گفت که گلوله‌های جنگی اندکی پیش از ساعت ۶ بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی (۱۰۰۰ به وقت گرینیچ) به سوی پهپادی که به جزیره «اردان» شلیک شد. به گفته این سخنگو این پهپاد پس از این شلیک به سوی چین بازگشت.

هنوز پاسخی از سوی چین درباره این حادثه ابراز نشده است. وزارت خارجه چین قبلا در روز دوشنبه شکایات تایوان درباره پهپادها را بی‌اهمیت شمرده بود.

در همین حال ویدئویی که پرواز دست کم دو پهپاد به همراه سربازان تایوانی در سنگرهایشان و در یک بخش د رحال پرتاب سنگ به سوی یک پهپاد به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی چین گردش پیدا کرده است.

هشدار درباره اقدامات متقابل

خانم تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور تایوان روز سه‌شنبه هنگام ملاقات با سربازان در جزایر پنگ‌هو از چین به خاطر پروازهای پهپادها و سایر فعالیت‌های نظامی در «منطقه خاکستری» انتقاد کرد. او به افسران نیروی دریایی گفت: «ما درگیری را آغاز نخواهیم کرد و خویشتندار خواهیم بود،‌اما امر به معنای آن نیست که به اقدامات متقابل دست نخواهیم زد.»

او گفت به وزارت دفاع دستور داده است که «اقدامات لازم و قوی متقابل» برای دفاع از فضای هوایی این جزایر را انجام دهد.

جزایر کینمن در نزدیکترین نقطه فاصله‌ای فقط چند صد متری از قلمروی چین دارند و در مقابل شهرهای شیامن و گوانگ‌ژوی چین قرار می‌گیرند.

افسران حاضر به خبرنگارانی همراه تسای گفتند کشتی‌های جنگی و جت‌های جنگنده مستقر در «پنگهو» که در تنگه تایوان در فاصله نزدیکتر به تایوان از چین- از هنگام شروع تمرین‌های نطامی چین در این ماه با مهمات جنگی به ماموریت می‌روند، هر چند که تا به حال موردی از شلیک رخ نداده است.

به گفته این افسران آنها به طور منطم با کشتی‌های جنگی چینی هشدار رادیویی مبادله می‌کنند.

واحد نظامی چین مسئول منطقه مجاور تایوان یعنی فرماندهی پهنه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) ویدئویی از جزایر پنگهو منتشر کردند که ظاهرا بوسیله نیروی هوایی چین برداشته شده بود.

ارتش تایوان این ویدئو را جنگ‌افزار اطلاعاتی نامید و چین را به اغراق در آن متهم کرد و گفت نزدیک شدن نیروهای چین به این جزایر حقیقت ندارد.

گرچه نیروهای مسلج تایوان به خوبی تجهیز شده‌اند، اما در مقابل ارتش چین بسیار کوچک هستند. تسای بر یک برنامه مدرن‌سازی ارتش نظارت کرده و افزایش بودجه دفاعی را در اولویت قرار داده است.

کد خبر 701943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha