یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: مشتریان تالار حافظ چند ماهی است به انتظار نشسته‌اند تا شاید دور گردون بعد از مدت‌ها بر وفق مرادشان بگردد و رونق دوباره به بازار برگردد.

این انتظاری است که از آخرین روزهای نخستین ماه تابستان آغاز شده و قرار هم نیست به این زودی‌ها به آخر برسد.

جالب‌تر اینکه ظاهرا به جز سهامداران، متولیان بورس و داوطلبان ورود به بازار سرمایه هم چشم به راه هستند تا با سعد شدن ساعت، حکم آغاز دور جدید عرضه‌های اولیه را صادر کنند؛ آن‌هم در شرایطی که کارشناسان بورس معتقدند برای بازشدن گره کور معاملات چاره‌ای نیست جز تزریق سهام جدید.

به این ترتیب سهامداران حقیقی و حقوقی که این گره را به دندان هم نمی‌توانند باز کنند این روزها دست به دامن سهام شرکت‌های کوچک‌تر و معتمدان بازار شده‌اند.

آخرین آمار منتشر شده هم حکایت از آن دارد که در نیمه اول آذر، صاحبان بازار برای به کف رساندن زیان‌های احتمالی، دوباره متقاضی خرید سهام بانک‌ها و شرکت‌های خودروسازی شده‌اند که پیش‌تر در روزهای بحران امتحان پس داده‌اند.

براساس همین آمار و ارقام در 15روز سپری شده از آخرین ماه پاییز، یک هزار و523 نفر سهام بزرگ‌ترین خودروساز کشور را به سبد دارایی‌هایشان اضافه کردند تا سایپا در بازه زمانی یادشده پرطرفدارترین سهام بازار لقب بگیرد.

در فهرست پرطرفدارهای بازار هم بعد از سایپا، بانک پارسیان قرار دارد که توانسته 2هزار و47 نفر را متقاعد کند دستور خرید سهام این شرکت را روی میز کارگزارانشان قرار دهند.
ایران ترانسفو هم سومین شرکتی است که توانسته در15 روز اول آذر بیش از دیگر اعضای بورس، نظر سهامداران را جلب کند.

مؤسسه مالی و اعتباری سینا، ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل هم از دیگر شرکت‌های گروه بانک و خودروسازی هستند که در میان پرطرفدارهای بورس جایگاه مناسبی کسب کرده‌اند.

دلایل استقبال از بانک‌ها

شهرام شهمیری، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا درخصوص دلایل اقبال بازار به سهام بانک‌ها و خودروسازان به همشهری می‌گوید: بانک‌های ایرانی با توجه به ارتباط حداقلی با بانک‌های دیگر کشورها از بحران مالی ماه‌های گذشته چندان تاثیری نپذیرفته‌اند علاوه بر این، بانک‌ها از جمله شرکت‌های بورسی هستند که سهامداران عمده آن به قیمت سهام روی تابلوی معاملات واکنش نشان می‌دهند و در روزهای نزول با بازارسازی و خرید‌های چشمگیر از افت بیشتر قیمت جلوگیری می‌کنند.

او با اشاره به وضعیت شرکت‌های خودروسازی ادامه می‌دهد: شرکت‌های خودروساز با توجه به فضای گلخانه‌ای ناشی از واردات محدود، کماکان بازار کشور را در اختیار دارند. از سوی دیگر، کاهش ارزش برابری پول واحد اروپایی حاشیه سود این شرکت‌ها را افزایش داده است.

صعود خودروسازان

به گفته شهمیری، از آنجا که تمام شرکای خودروسازان ایرانی از میان تولیدکنندگان اروپایی انتخاب می‌شوند و خریدهای آنها هم از همین کشورها و به یورو صورت می‌گیرد، کاهش ارزش پول واحد اروپایی، سودآوری این شرکت‌ها را با افزایش مواجه خواهد کرد؛

بنابراین اقبال سهامداران از سهام شرکت‌های عضو گروه خودروسازی چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

البته او به این نکته هم اشاره می‌کند که افزایش تقاضای خرید سهام بانک‌ها و خودروسازها چندان چشمگیر نیست اما در شرایط فعلی که ارزش و حجم معاملات در تالار حافظ هر روز کاهش می‌یابد، تمایل سهامداران برای خرید سهام این شرکت بیشتر به چشم می‌آید.

به گفته شهمیری، این روزها نماد شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی که دست کم 40 درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند گرفتار گره کور معاملاتی شده، نماد مخابرات هم که مدت‌ها به تنهایی جور یک صنعت و شاید کل بازار را به دوش می‌کشید فعلا متوقف است؛

بنابراین سهامداران در غیاب صنایع رقیب از جمله سیمانی‌ها چاره‌ای جز اعتماد به صنایع قابل اعتمادتر حاضر در معاملات بورس ندارند. اما به‌جز این، با استناد به آمار و اطلاعات منتشر شده، کماکان حرفه‌ای‌های بازار مشغول نوسان‌گیری از سهام شرکت‌های کم‌بضاعت‌تر بورس هستند.

در نیمه اول آذر صاحبان سهام کاشی سعدی بیش از دیگر سهامداران از محل نوسان قیمت منتفع شدند. قیمت سهام این شرکت در 15‌روز یادشده 51 درصد افزایش یافت.

دومین شرکتی که بیشترین سود را از محل نوسان قیمت به حساب سهامدارانش واریز کرد هماهنگ‌تر از تراکتور‌سازی‌ تبریز بود که قیمت سهامش ظرف 2‌هفته 23‌درصد افزایش یافته است.

نصیر ماشین هم سومین شرکتی بود که در 15‌روز مورد بررسی بیش از دیگران سهامدارانش را خوشحال کرد. نوسان قیمت سهام این شرکت در این مدت به 17‌درصد رسید.

کد خبر 70287

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز