سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت کاهش قیمت جهانی نفت تاثیری در کاهش قیمت بنزین آزاد در کشور ندارد.

به گزارش ایسنا، سید نورالدین شهنازی زاده، سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت با توجه به این‌که همیشه در کشور، نرخ اول بنزین به میزان 100 تومان و نرخ دوم به میزان 400 تومان در هر لیتر مطرح بوده و درواقع نرخ بین‌المللی هیچ گاه مدنظر ما نبوده است؛ بنابراین هم اکنون نیز برنامه‌ای برای کاهش قیمت بنزین آزاد نداریم.

 وی با بیان این مطلب اظهار کرد: اگرچه درحال حاضر به دلیل کاهش قیمت نفت خام، قیمت 400 تومانی به ازای هر لیتربنزین آزاد، بیشتر از قیمت بین‌المللی است، ولی باتوجه به این که نمی‌دانیم در سال آینده قیمت فرآورده چه تغییری خواهد کرد، نمی‌توانیم هنوز اظهار نظر مشخصی کنیم.

وی افزود: این درحالیست که در تابستان نیز باوجود قیمت‌های حدود یک‌هزار تومانی هر لیتر بنزین در سطح بین‌المللی، در کشور تنها با نرخ دوم 400 تومان ارائه می‌شد.

طرهای بنزین‌سازی پالایشگاه‌ها

او با اشاره به سه گام تعریف شده برای رسیدن به خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی و همچنین صادرات در سال‌های آینده اظهار کرد: طرح‌های بنزین‌سازی پالایشگاه‌ها به عنوان یک طرح ضربتی با هزینه 1.5 میلیارد دلار تا پایان 1389 در کلیه ‌ پالایشگاه‌های آبادان، تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس تکمیل و در سرویس قرار خواهند گرفت؛ به این ترتیب روزانه امکان افزایش 13 میلیون لیتر بنزین به تولید 43 میلیون لیتری فعلی، محقق خواهد شد.

 توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود

به گفته او گام دوم انجام طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود ضمن ارتقای کیفیت و حذف آلاینده‌هاست. در این طرح که هزینه ‌آن 12 میلیارد دلار برآورد شده و بین سال‌های 1390 تا 1391 به بهره‌برداری خواهد رسید، امکان افزایش تولید روزانه 26 میلیون لیتر بنزین محقق می‌شود. به این ترتیب درمجموع با توان تولید 56 میلیون لیتری قبلی، ظرفیت تولید بنزین ایران طی سال های 1390 تا 1391 به 82 میلیون لیتر خواهد رسید. دراین راستا با افزایش توان تولید 18 میلیون لیتری نفت گاز توان تولید این فرآورده نیز در مجموع به 106 میلیون لیتر می‌رسد.

شهنازی‌زاده با اشاره به این که افزایش 7 میلیون لیتری توان تولید سوخت هواپیما و افزایش 5.5 میلیون لیتری توان تولید گازمایع از دیگر نتایج طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود است، خاطرنشان کرد: در این زمینه با انجام این طرح توان تولید نفت سفید به روزانه 22.5 میلیون لیتر و گاز مایع به 13 میلیون لیتر خواهد رسید. درحال حاضر این طرح حدود 10درصد پیشرفت فیزیکی دارد و توسعه و بهینه‌سازی همه‌ی پالایشگاه ها شروع شده و قراراست اعتبار مورد نیاز از حساب ذخیره ارزی و فروش سهام پالایشگاه ها تامین شود.

وی گفت: در نتیجه فعالیت‌ها در گام دوم ظرفیت پالایش نفت خام 100هزار بشکه افزایش پیدا می کند و کیفیت فرآورده‌ها نیز براساس استاندارد یورو5 خواهد شد؛ به طوری که گوگرد گازوئیل از 10هزار ppm کنونی به 10 ppm کاهش پیدا خواهد کرد.

 ساخت 7 پالایشگاه جدید

وی با تاکید براین که درگام سوم مطالعات ساخت 7 پالایشگاه جدید انجام شده است، توضیح داد: دراین زمینه بررسی‌های اقتصادی صورت گرفته، تکلیف خوراک و نحوه توزیع مکانی پالایشگاه‌ها نیز مشخص شده است.

او با بیان این که این 7 پالایشگاه جدید شامل پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین هرمز، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت خام سنگین خوزستان، پالایشگاه میعانات گازی پارس، پالایشگاه کاسپین، پالایشگاه آناهیتا و پالایشگاه شهریار است، توضیح داد: پالایشگاه هرمز با ظرفیت 300هزار بشکه نیاز به سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری دارد.

به گفته وی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه که خوراک آن در فاصله 485 کیلومتر از عسلویه تامین می‌شود، به سرمایه گذاری 2.7 تا 3 میلیارد دلاری نیاز دارد که تا سال 1391 به بهره‌برداری خواهد رسید. در این پالایشگاه 75 درصد خوراک میعانات گازی به بنزین و نفت گاز تبدیل می شود؛ به گونه‌ای که تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 13 میلیون لیتر نفت گاز، 19 هزار بشکه ال.پی.جی ازجمله فرآورده های آن است. این پالایشگاه در مجموع 13 تا 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست شرکت ملی پالایش و نفت فرآورده های نفتی درباره دیگر پالایشگاه‌های جدید تشریح کرد: پالایشگاه پارس با ظرفیت 120هزار بشکه میعانات بشکه گازی به 1.3 میلیارد دلار، پالایشگاه خوزستان با ظرفیت 180 هزار بشکه به ارزش 5.8 میلیارد دلار، پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه به ارزش 2.9 میلیارد دلار، پالایشگاه کاسپین با ظرفیت 300 هزار بشکه به ارزش 4.4 میلیارد دلار و پالایشگاه شهریار با ظرفیت 150هزار بشکه به ارزش 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ درصورتی که سرمایه‌گذاری طرح‌ها به موقع انجام شود، همه پروژه‌ها تا سال 1392 در سرویس قرارخواهند گرفت.

خودکفایی مهمترین هدف است

او در پاسخ به این‌که آیا باتوجه به کاهش قیمت نفت خام، ساخت پالایشگاه همچون سال‌های قبل با کاهش توجیه اقتصادی مواجه نمی‌شود و همچنین در چنین شرایطی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این پروژه‌ها و نیز برنامه صادرات فرآورده‌های تولیدی به کدام کشورها خواهد بود؟ افزود: خودکفایی درتهیه فرآورده‌های نفتی مهمترین هدف شرکت پالایش و پخش است. هم‌اکنون سالانه حدود 10 میلیارد دلار هزینه واردات فرآورده می‌شود، درحالی‌که با حدود سه تا چهار میلیارد دلار می‌توانیم یک پالایشگاه پرسود مانند ستاره خلیج فارس بسازیم. همچنین زمانی که ما در پروژه‌های ساخت پالایشگاه در کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و سوریه شرکت داریم، به صورت تعاملی آنها نیز در پروژه‌های ما حضور پیدا کرده و خواهند کرد.

تولید روزانه 190 و 180 میلیون لیتر بنزین و گازوییل در سال 1392

وی درخصوص نتیجه راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود به رسیدن ظرفیت پالایشی کشور از روزانه 1.6 به 3.2 میلیون بشکه اشاره و تصریح کرد: به این ترتیب در پایان سال 1392 پیش‌بینی می‌شود منوط به سرمایه‌گذاری کامل 27 میلیون دلار که 70درصد آن از طریق فاینانس و 30درصد آورده پروژه توسط شرکت‌ها خواهد بود، تولید بنزین به روزانه 190 میلیون لیتر و تولید نفت گاز به روزانه 180 میلیون لیتر افزایش پیدا کند.

متوسط تولید، مصرف و واردات فرآورده‌های نفتی

وی درباره‌ متوسط تولید فرآورده های نفتی از ابتدای سال تا 16 آذر گفت: روزانه 45 میلیون لیتر بنزین، 26.1 میلیون لیتر نفت سفید، 86 میلیون لیتر نفت گاز، 34.7 میلیون لیتر نفت کوره و 4020 تن گازمایع تولید شده است.

به گفته وی متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال تا تاریخ 16 آذر روزانه 68 میلیون لیتر بنزین، 17 میلیون لیتر نفت سفید، 84 میلیون لیتر نفت گاز، 37.7 میلیون لیتر نفت کوره و 5700 تن گاز مایع بوده است که پیش‌بینی می‌شود، متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی در مجموع سال 1387 شامل متوسط مصرف روزانه 67 میلیون لیتر بنزین، 20 میلیون لیتر نفت سفید، 97 میلیون لیتر نفت گاز(16 میلیون لیتر برای نیروگاه ها و 81 میلیون لیتر مصارف غیرنیروگاهی)، 55 میلیون لیتر نفت کوره (27 میلیون لیتر مصارف نیروگاهی و 26 میلیون لیتر مصارف غیرنیروگاهی) و 6200 تن گاز مایع باشد.

شهنازی زاده از متوسط واردات روزانه 19.5 میلیون لیتر بنزین و 9.3 میلیون لیتر نفت گاز در سال جاری خبر داد و افزود: این درحالی است که متوسط واردات بنزین درسال گذشته روزانه 21.3 و گازوئیل 5.2 میلیون لیتر بوده است.

رشد مصرف فرآورده‌های نفتی

وی درباره‌ رشد مصرف فرآورده‌های نفتی در 261 روز نخست امسال در مقایسه با سال گذشته افزود: 35 درصد مصرف نفت گاز، 33 درصد مصرف نفت کوره، 34درصد مصرف سوخت مایع و 3 درصد مصرف بنزین رشد داشته است.

سوخت رسانی نیروگاه‌ها در زمستان

اودرباره‌ سوخت رسانی زمستانی با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی نیروگاه‌ها که شامل 1.4 میلیارد لیتر نفت گاز و 2 میلیارد لیتر نفت کوره است، گفت: ذخیره سازی به اندازه‌ ظرفیت موجود انجام شده است. درحالی که رشد مصرف نفت گاز در نیروگاه‌ها 26 درصد و نفت کوره 33 درصد نسبت به سال گذشته بوده است.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که نیاز گازی نیروگاه‌ها در سه ماه زمستان روزانه 137 نرمال میلیون مترمکعب گاز است، خاطرنشان کرد: دراین راستا قرار است که روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و 107 میلیون مترمکعب سوخت مایع شامل 61 میلیون لیتر نفت کوره و 46 میلیون لیتر نفت گاز به آن‌ها تحویل داده شود؛ همچنین درخصوص سوخت زمستانی 2500 مخزن دار راه آهن و 8300 نفت کش در اختیار داریم که تا پایان آذر یکهزار نفت کش جدید افزوده می‌شود.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی

به گفته او همچنین برنامه‌ریزی شده که سوخترسانی به 10 نیروگاه (ارومیه، شهید رجایی، دماوند، گیلان، اردبیل، نیشابور، منتظرقائم، بندرعباس، آبادان و سنندج) به جای تانکر از طریق خط لوله انجام شود. ازسوی دیگر افزایش ذخیره سازی نیروگاه‌ها به میزان ظرفیت 1200 میلیون لیتر براساس برنامه تا پایان سال 1388 باید انجام شود.

فروش بنزین آزاد و بنزین سوپر

به گفته او در 261 روز ابتدای این سال فروش بنزین آزاد (خودروهای دولتی و خودروهای شخصی) روزانه 2.9 میلیون لیتر بوده که 2.5 میلیون لیتر آن با کارت جایگاه‌دار فروخته و 373 هزار لیتر به خودروهای دولتی واگذار شده است. متوسط فروش بنزین سوپر نیز در این مدت 1.7 میلیون لیتر بوده است.

فعالیت 5250 نازل نفت گاز در جایگاه‌ها

وی درباره سامانه ‌هوشمند نفت گاز با اشاره به این که از ابتدای آذر، این سامانه فعال و در 1812 جایگاه نفت گاز عملیاتی شده است، افزود: به این ترتیب از 5881 نازل نفت گاز تاکنون 5552 نازل به سامانه مجهز شده که ازاین تعداد 5250 نازل در سرویس قرارگرفته اند. در این زمینه حدود 502 هزار کارت هوشمند شخصی سازی و دراختیار مالکان قرارگرفته است. البته تا ابتدای آذر، هنوز تعدادی از خودروها تغییر پلاک نداده بودند که با ناجا هماهنگ شد تا زمان تامین کارت یک ماه دیگر به آن‌ها فرصت داده شود تا بتوانند از کارت جایگاه دار استفاده کنند.

صادرات فرآورده های نفتی به عراق

او در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی به عراق توضیح داد: از ابتدای سال تا 16 آذر در مجموع 130 میلیون لیتر نفت سفید و 126 میلیون لیتر نفت گاز به این کشور صادر شده است. همچنین صادرات نفت کوره از طریق خلیج فارس ماهانه به صورت میانگین 103 تا 104 محموله بوده که هر محموله 30هزار تن است.

شارژ 14 میلیارد بنزین به کارت‌های سوخت

به گفته او در 261 روز نخست سال در قالب کارت هوشمند سوخت 2140 لیتر بنزین به هر خودرو شخصی، سوخت داده شده است که مجموع سوخت برای 6.5 میلیون خودرو 14میلیارد لیتر بوده است. براساس اطلاعات حدود 2 میلیارد لیتر از این بنزین توسط مردم استفاده نشده و بیانگر این است که مردم 14درصد بنزین خود را ذخیره سازی کرده اند و یا به عبارت دیگر مصرف واقعی هر خودرو روزانه 3.4 لیتر است.

 کنسرسیوم بانک‌ها برای پرداخت الکترونیکی هزینه بنزین

او درخصوص پرداخت الکترونیکی هزینه بنزین توضیح داد: برای به روز کردن سیستم سامانه هوشمند سوخت با شرکت سازنده دستگاه‌های کارت خوان، قراردادی امضا شده که شامل چندین بند از جمله پرداخت الکترونیکی است. این قرارداد در قالب 18 ماه زمان بندی شده و در خصوص پرداخت الکترونیکی کنسرسیومی از بانک‌ها حضور خواهند داشت.

کد خبر 70387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز