معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از ورود ون‌های متفاوت به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد.

تاکسی ون

به گزارش همشهری آنلاین، علی محتشمی‌پور معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در مورد بازگشت ون‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: موضوع حمل و نقل درون شهری در قالب شبکه‌ای از ناوگان خودروهای عمومی باید ساماندهی شود و برای پاسخ‌دهی به تقاضای انواع سفر درون شهری باید خودروهای متفاوتی داشته باشیم و به همین دلیل در ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس، مینی‌بوس، ون، مترو و خودروی سواری داریم که عناصر به ظاهر منفک از هم هستند اما شبکه بهم‌پیوسته‌ای هستند که یکدیگر را تغذیه می‌کنند.

او با بیان این‌که کمبود و فرسودگی در هر یک از مدهای حمل و نقل می‌تواند بر کل ناوگان تاثیرگذار باشد اضافه کرد: در سنوات گذشته خطوط مینی‌بوس و ون کاملا فعال بود و در کنار اتوبوس، مترو و تاکسی شبکه حمل و نقلی تهران به درستی عمل می‌کرد، اما از زمانی که دچار بحران در فرسودگی ناوگان شدیم این نظام از هم گسیخته شد و دیگر شاهد حضور و فعالیت مستمر ون‌ها و مینی‌بوس‌ها در تهران نیستیم.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان این‌که در پی حذف این خودروهای میانی (ون و مینی‌بوس) شاهد هستیم که در برخی مناطق فشار بیش از حد بر روی تاکسی می‌آید ادامه داد: از آنجایی که ظرفیت هر تاکسی تنها چهار نفر است و تقاضای سفر در پهنه‌های مختلف ممکن است بیش از ظرفیت ناوگان حمل و نقل فعلی باشد، شاهد هستیم که به تاکسی فشار وارد می‌شود و حتی در برخی مواقع برای پاسخگویی به تقاضای سفر و کمبود ظرفیت تاکسی مجبور شدیم از اتوبوس برای جبران این مهم استفاده کنیم و از سوی دیگر می‌بینیم که هیچ گاه اتوبوس‌ها با ظرفیت کامل حرکت نمی‌کنند.

محتشمی‌پور اضافه کرد: اتوبوس و تاکسی جور ناوگان میانی یعنی ون و مینی‌بوس را می‌کشد و این در حالی است که ما نباید از تاثیر ون در شبکه حمل و نقل عمومی غافل شویم کما این‌که در حال حاضر در شهر تهران بالغ بر ۷۰۰۰ ون داریم که بیش از ۱۰ سال از عمرشان گذشته و کاملا فرسوده شده‌اند.

بخشی از صحبت‌های محتشمی پور را در ادامه بخوانید:

*فقط در شهر تهران به ۱۰ هزار ون احتیاج داریم. چرا که به غیر از این ۷۰۰۰ دستگاه ون فرسوده براساس تقاضای فعلی سفر در تهران که به شدت افزایش یافته شاهد تجمع و تقاضای سفر هستیم، اما این تقاضا به میزانی نیست که با اتوبوس یا مترو پوشش داده شود و با خودروهای سواری نیز مشکل حل نمی‌شود و نیاز به ون داریم که در این خصوص برنامه ‌ریزی‌هایی انجام شده و برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان فراخوان داده‌ایم.

*ضوابط و مشخصات فنی خودروی ون قابل فعالیت در شبکه حمل و نقل درون شهری را شورای عالی هماهنگی تاکسی شهرهای کشور مصوب کرده و ابعاد و کیفیت آن نیز مشخص شده است البته ون‌های قبلی که در شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران به کار گرفته شده بودند نیز شرایط و ضوابط تعیین شده را پاس کردند اما در پروژه نوسازی ون‌ها و فراخوان جدیدی که صادر کردیم شرایط را سختگیرانه‌تر کردیم تا شاهد بهبود سطح استاندارد خدمات تاکسی‌ها باشیم چرا که آسیب‌شناسی ون‌های قبلی نشان داد که فارغ از کیفیت و قطعات خودرو، مساله اصلی بحث ارتفاع داخلی کابین ون‌ها است چرا که در سفرهای درون شهری فاصله زمانی که یک مسافر در داخل خودرو می‌نشیند در مقایسه با سفرهای خارج از شهر متفاوت است و تعداد دفعات سوار یا پیاده شدن مسافران زیاد است و نباید فضای داخلی ون محصور یا محدود باشد پس موضوع ارتفاع داخلی کابین نقش کلیدی را ایفا می‌کند و ما در فراخوان جدید اعلام کردیم که ون‌های سقف بلند مدنظر ما است که ملاک اصلی ون‌ها نسبت به ون‌های قبلی سقف بلند بودن آنها است.

*امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد آن باشیم که بعد از حدود ۱۰ سال ون‌های جدید با سقف بلند وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شوند که در فراخوان اولیه فعلا ۲۰۰ دستگاه ون مدنظر ما است که تا پایان سال مجددا فراخوان تکرار می‌شود.

کد خبر 706461
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 0
    آن ونی که شما مد نظرتونه بالای 3 میلیارد قیمتشه
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    فقط سقف بلند و کیفیت؟ پس مصرف سوخت چی؟ اولا نباید همه ناوگان حمل و نقل عمومی بنزین یا گاز باشه ، باید از چند سوخت استفاده بشه تا وابستگی کم بشه ، دوما باید هیبرید باشه. ون گازوئیل- هیبرید یا اگر نبود ، گاز-هیبرید! موتور درون‌سوز ( گاز یا گازوئیل) وظیفه شارژ کردن باتری ها را دارد و نیازی به ایستگاه شارژ نیست
  • آدم حق گو IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    باید به قیمت دولتی عرضه بشه و پیش پرداخت خیلی کم باشه و قسطش هم نسبت به در امد تاکسی سنجیده بشه که خیلی باشه ماهی ۲ تومن که با این گرونی بتونیم پرداخت کنیم، در غیر اینصورت به اسم تاکسی میارن و به دلالها و مافیای تاکسی میدن و مثل همیشه یه عده مثل کفتار میان دورش برای چپاول و تو لابی بی صدا بفروش میرسه درست مثل ...