شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

غضنفر رکن آبادی: تحریم‌های وضع شده توسط رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم غزه، علاوه بر ابعاد فاجعه بار انسانی، ابعاد دیگری هم دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

تحریم‌هایی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها از آن سخن گفته می‌شود، جدید نیست و به‌صورت پراکنده در گذشته وجود داشته است. با این وجود از 2ماه پیش شاهد تشدید این تحریم‌ها علیه مردم فلسطین در نوار غزه هستیم.

این تحریم‌ها در حالی است که بنا به درخواست رژیم صهیونیستی از حدود 4ماه قبل تفاهمنامه آرام‌سازی‌ شرایط میان آنان و حماس برقرار شده بود. یکی از شروط اساسی که حماس برای آرام‌سازی‌ خواستار آن شده بود، بازگذاردن گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه بود.

بر این اساس حماس

نه تنها شرط طرف صهیونیستی مبنی بر بازگرداندن نظامی صهیونیست(گلعاد شلیط) که به اسارت فلسطینیان در آمده بود، را نپذیرفت، بلکه شرط دیگری را هم قرار داد و تنها در این صورت پذیرفت تا شلیک گلوله و موشک به‌صورت دوطرفه متوقف شود.

اما اسرائیلی‌ها با وجود پذیرش این نکته در ابتدای امر، به چند دلیل تفاهمنامه آرام‌سازی‌ را نقض کردند و شرط مورد نظر حماس مبنی بر بازگذاردن گذرگاه‌ها را نیز عملی نکردند. بنابراین طبیعی بود که تفاهم آرام‌سازی‌ از سوی حماس هم رعایت نشود.

یکی از دلایل التزام نداشتن رژیم اشغالگر قدس به این تفاهمنامه، فضای بسیار ملتهب داخلی رژیم صهیونیستی است. تاکنون بیش از 11دور بازجویی از ایهود اولمرت، کفیل نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، به اتهام فساد مالی صورت گرفته است.

ناتوانی تزیپی لیونی در تشکیل کابینه جدید هم این احساس را نزد سردمداران رژیم صهیونیستی به‌وجود آورده که با توجه به وضعیت ضعف و انحطاط درونی، این امکان وجود خواهد داشت که جنبش مقاومت ملی و اسلامی چه در فلسطین و چه در لبنان از این فرصت بهره‌برداری کرده و دست به اقداماتی علیه این رژیم بزنند.

بنابراین، رژیم صهیونیستی با دست زدن به اقدامی پیشگیرانه درصدد اثبات قدرت وهمی خود برآمده تا چنین وانمود کند که به‌رغم تمامی شرایط سخت و دشواری که اکنون این رژیم در آن به سر می‌برد، از آمادگی کامل برای رویارویی با هرگونه تهدیدی از سوی مقاومت ملی و اسلامی فلسطین و لبنان برخوردار است.

شاهد صدق این گفته نیز نشست سه جانبه لیونی، باراک و اولمرت و تاکید آنان بر ضرورت اتخاذ اقدامات نظامی شدید علیه غزه، علاوه بر محاصره کنونی، است.

دلیل دیگر تشدید محاصره در شرایط فعلی، افزایش فشارها بر مردم غزه به‌منظور انتقال این فشار و خشم و عصبانیت به دوایر دولتی حکومتی حماس در غزه است تا در نتیجه این فشارها جنبش حماس را وادار به پذیرش توافق‌های مورد نظر رژیم صهیونیستی کند.

پایه اصلی این فشارها هم تلاش برایتن دادن حماس به توافقنامه‌هایی است که در گذشته میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان به امضا رسیده و به‌طور کلی حاوی مضمون به رسمیت شناختن موجودیت رژیم صهیونیستی است.

همه این فشارها و تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مردم غزه با درایت- همانگونه که در گذشته هم ثابت کرده اند- لبه تیز پیکان حملات خویش را متوجه رژیم اشغالگر قدس کرده و ضمن تحمل مصایب و دشواری‌های فراوان بر استمرار مقاومت دولت حماس در برابر خواسته‌های نامشروع رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند.

کد خبر 70699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز