یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سومالی دولت این کشور را منحل کرد.

خبرگزاری اتریش از بایدوآ گزارش داد، عبداللهی یوسف احمد (Abdullahi Yusuf Ahmed) روز (یکشنبه 24 آذر) در نشستی خبری اعلام کرد، وی کابینه نور حسن حسین (Nur Hassan Hussein)، نخست وزیر را برکنار کرده و ظرف روزهای آینده رییس جدیدی برای دولت معرفی می‌کند.

دولت "ناتوان در اجرای وظایف"
رییس جمهور سومالی اعلام کرد دولت حسین "در اجرای وظایف خود ناتوان بود" و از این رو وی به عنوان رییس حکومت تعهد داشت "کشور را نجات دهد."

حسین نوامبر 2007 به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کرد. او جانشین علی محمد گدی (Ali Mohammed Gedi) شد که پس از ماه‌های نبرد قدرت با یوسف وادار به استعفا شد. اما او هم چند هفته‌ای بود که با رییس جمهور اختلاف پیدا کرده بود. نخست‌وزیر، رییس جمهور را متهم می‌کرد از توافقنامه آتش‌بسی که ماه اکتبر با میانجی‌گری سازمان ملل با مخالفان اسلام‌گرا در این کشور منعقد شد، حمایت نمی‌کند.

از زمان سرنگونی حکومت زیاد باره (Siad Barre) در سومالی از سال 1991 جنگ داخلی حاکم است. اسلام‌گرایان در حال حاضر توافقنامه آتش‌بس را به رسمیت نمی‌شناسند که دولت سومالی و جنبش مخالفان که بخش بزرگ آن را اسلام‌گرایان تشکیل می‌دهند، امضا کرده‌اند. فقدان شدید نهادهای قانونمند حکومتی در سومالی به نفع دزدان دریایی در آب‌های این کشور تمام شده است.

کد خبر 70750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز