چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس آمار به ثبت رسیده از سوی بانک مرکزی در سال 1384 بخش کشاورزی معادل 1/7 درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مزیت نسبی یکی از معیارهای مهم اقتصادی جهت برنامه‌ریزی در تولید و فاکتور مهم در شناخت توانایی‌های بالقوه و بالفعل و نشانگر توانایی کشور در تولید محصول با هزینه‌های کمتر است.

در برنامه‌های توسعه از جمله ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه، توسعه بخش کشاورزی با محوریت خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، تأمین امنیت غذایی و اقتصادی نمودن تولید مورد تأکید قرار گرفته است.

البته باید توجه داشت که اصولاً تولید محصولات کشاورزی حتی در کشورهای توسعه یافته که دارای اقتصاد آزاد و متکی بر قیمت‌های بازار هستند، بر مبنای رعایت ملاحظات مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیت غذایی صورت می‌گیرد.

کالاهایی از قبیل گندم، برنج، علوفه‌و بعضی از محصولات دامی که به امنیت و غذای مردم ارتباط دارد، جزء کالاهایی هستند که (علیرغم دارا بودن مزیت نسبی)، نباید تنها با اصول اقتصادی محک زده شوند و باید براساس پارامترهای دیگری هم در نظر گرفته شوند.

بنابر این گزارش، رشد تولید در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی در برنامه چهارم توسعه، سالانه 5/6 درصد است که 2/2 درصد آن باید از محل ارتقای بهره‌وری تأمین شود .

کد خبر 7091

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز