گروه اقتصادی: شرکت نیکو به عنوان مسئول اصلی اجرای طرح توسعه میدان بزرگ نفتی آزادگان شرکت پتروایران را به عنوان پیمانکار اصلی آزادگان انتخاب کرده‌است.

غلامحسین نوذری  مدیرعامل شرکت ملی نفت  ایران دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: به لحاظ نوع  روابط خوب تجاری که با ژاپن داریم سعی کردیم  سهم 10 درصدی اینپکس  را در آزادگان حفظ کنیم.

وی افزود: برای تسریع کار شرکت اینپکس مجموعه مشارکتی از شرکت‌های ایتالیایی و ژاپنی برای اجرای عملیات تشکیل شده بود که قرارداد شرکت ایتالیایی مربوط به بخش EPC بود که این شرکت در حال انجام کار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد با سپرده شدن پروژه آزادگان به پتروایران برای عملیات لایه اهواز ـ بنگستان در حال مذاکره با بنیاد مستضعفان هستیم، افزود: اگر بنیاد مستضعفان با شرکت مشترک روسی‌اش بتواند در راستای چارچوب قبلی به اجرای این پروژه بپردازد، با آنها به نتیجه خواهیم رسید.

به گفته نوذری اصل دستورالعمل قرارداد‌های بیع متقابل در شرکت نفت در حال تهیه است و امیدواریم تا هفته آینده ارائه شود؛ همچنین اساسنامه شرکت ملی نفت به دولت فرستاده شده و رییس جمهور دستور تحویل آن را به مجلس صادر کرده است.

وی در خصوص میدان یادآوران توضیح داد: هفته گذشته با شرکت چینی مذاکره داشتیم و قرار شد هفته آینده مدیران ارشد شرکت چینی برای ادامه مذاکره به ایران بیایند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت در این مصاحبه همچنین ابراز امیدواری کرد که فاز 6 پارس جنوبی تا اواخر سال آماده راه‌اندازی یا پیش راه‌اندازی شود.

کاهش قیمت نفت موقتی است

 دیروز همچنین حجت الله غنیمی‌فرد  مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت  ایران با اعلام آغاز  اجرایی شدن سهمیه تعیین شده از سوی اوپک برای ایران و کاهش تولید نفت کشورمان به میزان 176 هزار بشکه پیش بینی کرد  شرایط بازار انرژی آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به سرما، قیمت گاز و فرآورده‌های نفتی افزایش خواهد یافت .

غنیمی فرد در مورد کاهش تولید کشورمان از دهم آبان ماه سال جاری گفت از  مجموع 176 هزار بشکه حدود 55 تا 56 هزار بشکه برای تعمیرات پالایشگاهی از خوراک خود پالایشگاه‌ها و 120 هزار بشکه از مجموع صادرات  کشور کاهش می‌یابد.

غنیمی فرد علت روند کاهشی قیمت نفت در چند روز گذشته را به دلیل حضور نداشتن سفته بازان در بازار بورس خام و فرآورده‌های نفتی کشور آمریکا اعلام کرد و افزود، بحث انتخابات آینده آمریکا برای کنگره نیز دلیل دیگری است که براساس آن برخی معتقدند پس از پایان  این دوره انتخابات با حضور مجدد بازیگران بازار بورس و افزایش مبادلات، قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

غنیمی‌فرد با اشاره به این که پیش از کاهش قیمت نفت ماهانه 500 میلیون دلار واردات بنزین داشتیم، تشریح کرد: با صرف این مبلغ امکان واردات روزانه 30 تا 31 میلیون لیتر بنزین به کشور وجود داشت که با کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین در حال حاضر می‌توانیم با اختصاص دادن مبلغ 500 میلیون دلار بیش از گذشته بنزین وارد کنیم.

غنیمی‌فرد با بیان این که براساس مجوز‌های قبلی از ابتدای امسال واردات گازوئیل را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: تا پایان سال و در مجموع یک سال گذشته حدود یک میلیارد و 240 میلیون دلار گازوئیل وارد خواهیم کرد.

کد خبر 7099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز