به گزارش خبرگزاری فرانسه ساخت این کشتی که برای حمل اتومبیلهای صادراتی ژاپن به کار میرود، به هدف کاهش هزینههای سوخت و کاهش خروج گازهای هیدروکربنی به جو انجام گرفته است.
این کشتی باری که اورجیا لیدر نام دارد، بوسیله خط کشتیرانی نیپون یوسن کی کی و شرکت توزیع کننده نفت، نیپون اویل، ساخته شده است. از یک حوضچه در شهر کوبه در غرب ژاپن به آب انداخت شد.
به گفته مسئولان شرکتهای سازنده، این کشتی باربری بزگ که توانایی حمل ۶۴۰۰ اتومبیل را دارد، به ۳۲۸ صفحه خورشیدی مجهز است که ۱۵۰ میلیون ین (۱.۶۸ میلیون دلار) خرج برداشتهاند.
این کشتی در ابتدا برای حمل وسائل نقلیه ساخت شرکت اصلی اتومبیلسازی ژاپن، تویوتا، که برای فروش به کشورهای خارجی فرستاده میشوند، به کار میرود.
مقامات شرکت سازنده میگویند که این کشتی ۶۰۲۱۳ تنی و ۲۰۰ متری اولین کشتی بزرگ در جهان است که دارای سیستم رانش بر اساس انرژی خورشیدی است. تا به حال استفاده از انرژی خورشیدی در کشتیها برای تامین انرژی برای روشنایی و کابین خدمه بوده است.
این سیستم نیروی خورشیدی میتواند که ۴۰ کیلووات انرژی تولید کند، که در ابتدا تنها ۰.۲ درصد از انرژی مصرفی برای رانش این کشتی را فراهم خواهد آورد، اما به گفته مقامات شرکت سازنده، آنها امیدوارند این نسبت را بالا ببرند.
صنعت کشتیسازی تحت فشار فزاینده بود است در تلاشها برای مقابله با گرمایش جهانی، که گازهای هیدروکربنی در آن مقصر دانسته میشوند، مشارکت جوید.
تخمینها حاکی از آن است که حمل و نقل دریایی مسئول حدود ۱.۴ تا ۴.۵ درصد از خروج گازهای گلخانهای به جو است. اما این صنعت به علت ماهیت بینالمللیاش تا به حال عمدتا تحت نظارت مقرراتی در این مورد نبوده است.
نیپون یوسن، بزرگترین شرکت کشتیرانی ژاپن هدف به نصف رساندن مصرف سوخت و خروج دیاکسید کربن را تا سال ۲۰۱۰ برای خود تعیین کرده است.