به گزارش همشهری آنلاین، حامد عباسی نامی در مورد وضعیت فعالیت خطوط متروی تهران گفت: قطارهای درون شهری باید اورهال شوند؛ چرا که در تأمین و انجام تعمیرات دورهای مناسب، جدا از بحث تحریم خارجی، خود تحریمی نیز در داخل مترو داشتیم و به همین علت در این موضوع نیز وقفه ایجاد شده است.
چکیده صحبتهای سرپرست شرکت بهره برداری متروی تهران را در زیر میخوانید:
* در شرایطی هستیم که هرچقدر اورهال قطارها را انجام دهیم، نمیتوانیم تأمین کننده قطار برای خطوط جدید مثل ۶ و ۷ باشیم تا سرفاصله حرکت قطارها در این خط را کاهش دهیم. برای انجام این مهم نیازمند اقدامی عملی در حوزه بالادستی هستیم تا خرید قطارهای جدید وارد فاز عملیاتی شود و تولید قطارها آغاز شود؛ چراکه اگر قطار ساخته و به ظرفیت متروی تهران اضافه شود، قطعا میتوانیم سرویس دهی بهتر داشته باشیم.
* از ۱۶۷ رام قطار فعال در مترو، روزانه ۱۳۵ رام قطار آماده حرکت هستند و با وجود مشکلات از تعداد سرویسهای قطارهای مترو کم نکردهایم؛ بهگونهای که سرفاصله در خطوط شلوغ ما بین ۳.۵ تا ۴ دقیقه براساس تعداد مسافران در جریان است و این خطوط فعلا ظرفیت کاهش سرفاصله حرکت قطار به دلایل فنی را ندارند.
* با وجود افزایش تعداد مسافران اما هنوز آمار مسافران مترو به تعداد قبل از روزهای کرونایی بازنگشته است، در حال حاضر روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر داریم که حدود ۲ میلیون سفر را ثبت میکنند اما قبل از بروز بیماری کرونا این عدد روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر بود و احتمال میدهیم با سرد شدن هوا و بازگشایی کامل مراکز آموزشی افزایش مسافر بیشتری را داشته باشیم و احتمالا در پایان فصل پاییز به تعداد مسافر قبل از کرونا برسیم و با این حال با شیب ملایمی مترو توانسته پاسخگوی افزایش تعداد مسافرانش باشد و سفر آنها را بدون مشکلی پوشش داده است.
* این مسئله که برخی میگویند انبارهای مترو خالی از قطعات است، درست است؛ مخصوصا که در تأمین قطعات خارجی به دلیل تحریمها با مشکلاتی مواجه هستیم و تحریمها در مورد ایران در دوسال اخیر بیشتر شده و از سوی دیگر تولید برخی قطعات در کشورهای خارجی نیز به دلیل برخی مشکلات محدود شده است و در بخش تأمین قطعات خارجی انبارهایمان به صفر نزدیک است؛ اما تاکید دارم که در این شرایط نیز ایمنی حرف اول را می زند بگونه ای که اگر ایمنی قطارها در چک های روزانه تایید نشود به هیچ عنوان قطار را وارد خط نمی کنیم و قطار ناایمن را حتی با وجود افزایش سرفاصله حرکت قطارها، وارد خط نمی کنیم.
* نقص در تأمین قطعات ممکن است بر روی اعزام قطارها تاثیر بگذارد و بی نظمی در این زمینه رخ دهد؛ اما طی ابلاغیه واحدهای عملیاتی میبینیم که حدود ۹۸ درصد از برنامه ابلاغی به خطوط بدون مشکل خاصی اجرایی شده و هیچ مشکلی ندارند؛ اما خالی بودن انبارها بر روی بی نظمی حرکت تاثیر میگذارد نه اینکه بخواهد این موضوع بر ایمنی تاثیر بگذارد.
نظر شما