کریستوفر کاکس، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا هفته گذشته در مورد مدرنیزه کردن سیستم افشای اطلاعات سخنرانی کرد.

 رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) در این سخنرانی گفت: هنگامی که SEC بیش از 75 سال پیش تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اهدافش در اختیار قراردادن اطلاعات قابل اطمینان به سرمایه‌گذاران بود، امروز نیز در راستای این هدف قدم برمی‌داریم.

او ادامه داد: یکی از حقوق سرمایه‌گذاران، دانستن حقیقت و آگاهی از ریسک موجود در بازارهای سرمایه است. بحران مالی کنونی نیز بر اهمیت شفافیت بازار افزوده و نشان می‌دهد که ریسک‌های پنهان چقدر می‌توانند هزینه‌بر باشند. برنامه افشای اطلاعات قرن بیست‌و‌یکم کمیسیون اوراق بهادار و بورس‌ها به ما در چگونگی فهم نیازهای مشتری و کمک به فراهم‌آوری ابزارهایی برای درک گزارشات مالی و بازار امروز یاری می‌رساند.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران تصریح کرد: شفافیت، مهم‌ترین فاکتور بازارها و سرمایه‌گذاران به حساب می‌رود. همچنین دلیل بحران کنونی که باعث میلیاردها دلار ضرر شده چیزی جز استانداردهای نامناسب وام‌دهی و وجود ریسک مخفی نبوده است. این مسئله لزوم وجود شفافیت بیشتر در بازارهای سرمایه را هرچه بیشتر نمایان می‌سازد.

کاکس با بیان اینکه ما تاکنون روی موارد مختلفی برای بهبود شفافیت تلاش کرده‌ایم گفت: از آن جمله می‌توان قانون اصلاح آژانس رتبه‌بندی اعتبار Credit Rating Agency Reform Act را نام برد که برای تشخیص ضعف‌های موجود در فرآیند رتبه‌بندی و تدوین قوانین جدید وضع شده‌ است. همچنین ابعاد افشای اطلاعات نهادهای مالی را گسترش داده‌ایم. به علاوه همکاری نزدیکی با بورد استانداردهای حسابرسی مالی انجام شده تا روی مواردی نظیر تثبیت بدهی‌های ترازنامه، کاربرد استانداردهای ارزش عادلانه و استانداردهای حسابداری بانک‌ها در بازار پول به توافق برسیم. از طرف دیگر ما کنترل و نظارت روی کارگزار – معامله‌گر را افزایش دادیم تا از انتشار اخبار اشتباه جلوگیری کنیم. به همین ترتیب افشای اطلاعات مربوط به خرید استقراضی و دارایی‌های تحت تملک سرمایه‌گذار به کمیسیون نیز الزامی است.

وی تاکید کرد: البته ورای تمامی‌ فعالیت‌هایی که در جهت افزایش شفافیت انجام می‌گیرد، باید توجه کرد که SEC یک آژانس اجرای قوانین و مقررات است. در چند ماه گذشته که بازارهای مالی با بحران مالی روبه‌رو شده‌اند کارمندان متخصص SEC در هفت روز هفته به‌طور شبانه‌روزی کار کردند تا از اجرای هرگونه معامله ناعادلانه، وجود اطلاعات غلط در بازار و کلاهبرداری جلوگیری کنند.

بخش اجرایی SEC در سال مالی‌ای که به تازگی پایان یافته، برای دومین بار با بیشترین تعداد پرونده‌های ارجاعی روبه‌رو بود. برای دومین سال متوالی، کمیسیون حدود یک میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خسارت دیده پرداخت کرده است، همچنین سرمایه‌گذاران حدود 28 میلیارد دلار نیز بابت تسویه دریافت کرده‌اند که بیشترین مبلغ در تاریخ SEC به شمار می‌رود. این آژانس همچنین برای مبارزه با کلاهبرداری و از بین رفتن اعتماد در بازارها 50 قانون اجرایی تدوین کرده که در آستانه تصویب قرار دارند.

رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا ادامه داد: در هفته‌های اخیر بخش اجرایی SEC برنامه ملی برای ردیابی ناشران اوراق بهادار در نهادهای مالی و دستکاری‌های آنان که شامل فروش استقراضی سوءاستفاده شده و انتشار اطلاعات غلط است را اجرایی کرده است. در روز 19 سپتامبر کمیسیون دستور‌العملی وضع کرد که براساس آن بعضی از کارگزاران- معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک ملزم به سوگند خوردن قبل از انجام معاملات شرکت‌های مالی هستند.

برای آنالیز اطلاعات نیز بخش IT به همراه بخش اجرایی در حال راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی مشترکی حاوی اطلاعات معاملات، حسابرسان  و پایاپای اعتبارات هستند. بخش آنالیز اقتصادی نیز با آنالیز اطلاعات موجود در بازارهای ابزار مشتقه و اوراق بهادار مالکیت به این مهم یاری می‌رساند. علت چنین جنبه‌های اجرایی صریح، پیچیدگی‌ها و ضعف‌های سیستم جابه‌جایی اعتبارات است.

کد خبر 71627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز