گروه سیاسی: نمایندگان مجلس کلیات طرح دوفوریتی الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین را تصویب کردند.

کلیات این طرح با 193رای موافق و بدون مخالف به تصویب نمایندگان رسید. دو فوریت طرح مذکور که در 7ماده تنظیم و ارائه شده، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس تصویب شده بود و پس از تصویب کلیات آن در جلسه دیروز، نمایندگان بلافاصله بررسی جزئیات آن‌را آغاز کردند. براساس این طرح، نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند که حمایت از مردم مظلوم فلسطین را تا رسیدن آنان به حقوق حقه خویش به هر نحو ممکن ادامه دهد و گزارش اجرای این قانون را هر 2هفته یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.

براساس ماده یک این طرح، دولت موظف شد برای انتقال کمک‌های مردمی   انساندوستانه ملت ایران به سرزمین تحت محاصره  غزه از تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کند. همچنین براساس این ماده، حمایت و دفاع از آرمان فلسطین و مردم مظلوم و مبارزان و آوارگان فلسطین و مقاومت اسلامی فلسطین تا رسیدن به حقوق حقه خویش باید به هر نحوه ممکن ادامه یابد.

با تصمیم نمایندگان، وزارت امور خارجه نیز مکلف شد با اتخاذ دیپلماسی فعال و بهره‌مندی از ظرفیت‌هایی چون سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان کشورهای جنبش عدم‌تعهد، همگرایی لازم جهت اعمال فشار به رژیم صهیونیستی به‌منظور توقف جنایات این رژیم در غزه ایجاد کند.

براساس این مصوبه مجلس و با توجه به قواعد حقوق بین‌الملل جنایات انجام شده در غزه از مصادیق بارز جنایات علیه بشریت و نسل کشی است. همچنین دولت موظف شد در مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع محاکمه سران رژیم اشغالگر قدس را در دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی( ICC ) و محاکم داخلی کشور به‌عنوان جنایتکار علیه بشریت و عاملان نسل کشی پیگیری کند.

براساس ماده‌ای در این طرح دوفوریتی، دولت مکلف می‌شود در روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای حامی رژیم جنایتکار صهیونیستی تجدید نظر کند که با مخالفت نمایندگان و همچنین مخالفت منوچهر متکی وزیر امور خارجه - که به‌عنوان نماینده دولت در جلسه دیروز مجلس حاضر بود - روبه‌رو شد و این ماده براساس پیشنهاد علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حذف شد.

کد خبر 72037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز