شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

صدف کوه کن: کمدن تاون، محله‌ای در شمال لندن، پر از آدم‌های عجیب است.

شاید به جرات بتوان گفت 90درصد از کسانی که برای وقت‌گذرانی شب‌ها به آنجا می‌روند پوستشان پوشیده از تاتو یا همان خالکوبی است. در این میان مردی هست که تمام صورتش با خالکوبی آبی پوشیده شده و به هر جایی از صورتش هم که می‌توانسته حلقه وصل کرده است. شاید افرادی شبیه به این زیاد دیده باشید اما فرق قضیه این است که مردم برای عکس گرفتن با این مرد پول می‌پردازند و این یعنی ذائقه عمومی عوض شده است؛ یعنی داستان خالکوبی دیگر داستان شیر بی‌یال ودم و اشکم نیست و این یعنی خطری که سلامت عمومی به‌خصوص سلامت جوان‌تر‌ها را تهدید می‌کند.

این درحالی است که تاتو یا همان خالکوبی قدیمی، از مرز تصاویر شیر و اژدها گذشته است و امروزه حتی برای آرایش به شکل خط باریکی روی پلک چشم، داخل ابرو یا دور لب هم استفاده می‌شود؛ بنابراین مخاطبانش مثل قدیم‌تر‌ها پهلوانان و یا حتی کمی جدید‌تر جوانان نوگرا نیستند بلکه طیف وسیعی از خانم‌ها نیز به جرگه استفاده‌کنندگان از تاتو پیوسته‌اند.
شاید دلیل این افراد هم این است که با تاتو می‌توان از شر آرایش کردن خلاص شد و به زیبایی دائمی رسید اما غافل از اینکه برای تاتو کردن از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که علاوه بر درد فراوان، خونریزی زیادی هم به همراه دارد. حتی پس از خالکوبی نیز رعایت نکردن بهداشت فردی می‌تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت قرار دهد و اینجاست که زیبایی به قیمت جان تمام می‌شود.

دردهای رنگارنگ

در این میان، موارد متعددی وجود دارد که باعث می‌شود بیماری‌های مختلفی افرادی را که خالکوبی می‌کنند مورد تهدید قراردهد. انجام خالکوبی در محل‌های سنتی و آلوده، اندازه و بزرگی خالکوبی، همچنین استفاده از رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی و قرمز، احتمال ابتلای فرد به  بیماری‌ها را افزایش می‌دهد چرا که تاتو یعنی سوراخ کردن پوست و وارد کردن جوهر به بدن. به گفته متخصصان، هنگام خالکوبی در هر ثانیه 20‌نیش سوزن وارد پوست می‌شود و بخشی از ذرات رنگ وارد جریان خون و لنف می‌شود و غده‌های لنفاوی منطقه خالکوبی شده را سیاه می‌کند. به همین دلیل است که سایر بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت‌B، سیفلیس، جذام و سل نیز می‌توانند از طریق خالکوبی یا تاتو منتقل شوند.

متأسفانه امروزه خالکوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری‌های خطرناک عفونی از این طریق بی‌اطلاع هستند. به‌عنوان مثال اکثر خانم‌ها برای تغییر شکل در ابروی خود از روش تاتو استفاده می‌کنند که در این روش ابرو خارج از عضله بالای چشم (که ابرو روی آن قرار می‌گیرد) طراحی شده و در نتیجه ابروی نامناسب و مصنوعی به وجود می‌آید.

از سوی دیگر، بیشتر رنگ‌های به کار رفته در تاتو، سمی و سرطان‌زا هستند که حتی
پاک کردن آنها نیز خطراتی در پی دارد. کسانی که تاتو می‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی پوستی نیز هستند.

 کارشناسان بهداشتی در آلمان اعلام کردند ۳۰۰ ترکیب رنگی گوناگون که برای خالکوبی‌های رنگی استفاده می‌شوند از موادشیمیایی سمی تشکیل شده‌اند و ممکن است عوارضی مانند التهاب، تحریک پوستی و حتی سرطان ایجاد کنند.

این درحالی است که حتی کسانی هم که می‌خواهند ادای تاتو کردن را با استفاده از رنگ‌های موقت دربیاورند در معرض خطرند چرا که رنگ‌ها و جوهر‌های جدیدی هر روز به بازار می‌آیند و زود هم ناپدید می‌شوند. اگر چه تعدادی از رنگ‌های اضافه شده به تاتو برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده‌اند اما هیچ‌یک برای تزریق در پوست مورد تایید قرار نگرفته‌اند. استفاده از رنگ‌های تایید شده در تاتو، خطوط را منقطع می‌کند. بعضی از این رنگ‌ها، رنگ صنعتی هستند که فقط به‌عنوان جوهر پرینتر و یا رنگ نقاشی اتومبیل مناسبند. این جوهرها و رنگ‌ها باعث تحریکات و التهابات پوستی می‌شوند. این جوهرها احتمالا می‌توانند باعث ایجاد و بروز بعضی از سرطان‌ها باشند؛ البته هنوز عوارض دراز مدت استفاده از این جوهرها مشخص نشده است.

عفونت، ایدز، هپاتیت

عفونت یکی از مشکلات رایجی است که برای کسانی که تاتو می‌کنند پیش می‌آید. علت گزارش شده برای این مشکل استرلیزه نامناسب و نادرست وسایل تاتو و استفاده از رنگ‌های آلوده است. تاتوکارها برای این کار یا کم تعلیم دیده‌اند و یا اصلا تعلیم ندیده‌اند و اغلب نمی‌دانند که چطور وسایل خود را بهداشتی نگه دارند تا از انتقال بیماری‌های خونی مانند هپاتیت یا حتی ایدز جلوگیری کنند و این باعث دوچندان شدن خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

هپاتیت B بزرگترین خطر را ایجاد می‌کند.این ویروس از طریق استفاده از سوزن مشترک تاتو منتقل می‌شود. تاتو کردن همچنین به انتشار ویروس ایدز کمک می‌کند. خطر افرادی را که از نوک خودکارهای خالی خودنویس برای تاتو کردن استفاده می‌کنند بیشتر تهدید می‌کند. دریافت ویروس HIV از طریق تاتو زیاد معمول و رایج نیست، اما اگر تاتوکارها از اصول کنترل صحیح عفونت تبعیت نکنند این امکان همیشه و بالقوه وجود دارد چرا که یکی از راه‌های اصلی انتقال این ویروس، خون و فراورده‌های خونی آلوده است. تحقیقات نهادهای علمی نشان داده است که به واسطه تماس سوزن با خون در عمل خالکوبی، خطر ابتلای فرد به ایدز زیاد است و این دسته از افراد در مجموعه گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند.

در این میان، پزشکان تاکید می‌کنند که حتی با رعایت نکات بهداشتی، خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی در کسانی که خالکوبی می‌کنند، زیاد است و این ادعا که در تاتو از وسایل مخصوص استفاده می‌شود، به هیچ وجه یک ادعای منطقی و علمی نیست.

در همین راستا بد نیست بدانید که تاتو کردن می‌تواند شاهراهی برای ابتلا به هپاتیت‌C هم باشد؛ شایع‌ترین عفونت ویروسی مزمن که 2 درصد از جمعیت مردم آمریکا به آن آلوده شده‌اند. تحقیقات نشان داده که مردمی که در سالن‌های تبلیغاتی تاتو، تاتو کرده‌اند
 9 بار بیشتر از مردمی که تاتو نکرده‌اند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند. این بیماری می‌تواند از طریق تاتو کردن به وسیله سوزن‌های از قبل استفاده شده توسط مشتریان قبلی و یا رنگ‌های استفاده شده، نقص در تکنیک استرلیزه کردن مانند امتحان تیزی سوزن با دست و بعد تماس آن دست با پوست کسی که تاتو روی او انجام می‌شود، منتقل شود.

راه بی‌بازگشت

برداشتن و پاک کردن اثر تاتو یک کار پرزحمت و پررنج است که معمولا با چند راه درمانی و هزینه‌های قابل توجهی همراه است. پاک کردن تاتو بدون ایجاد زخم شاید غیرممکن باشد. تقریبا تمام مشکلات از وقتی شروع می‌شود که مردم در می‌یابند که از انجام تاتو پشیمان هستند و اقدام به پاک کردن آن می‌کنند. یکی از روش‌های پاک کردن خالکوبی با استفاده از لیزر انجام می‌شود که خود آن مشکلاتی در پی دارد. در این روش بلورهای رنگی خالکوبی، خرد و وارد دستگاه گردش خون و ایمنی بدن می‌شود که ممکن است عوارض فراوانی از جمله سرطان ایجاد کنند.

این درحالی است که اگر اصرارزیاد برای تاتوکردن وجود دارد حداقل ماجرا این است که فرد بداند تاتو مانند یک زخم باز است که یا باید آن را پوشاند و پانسمان کرد و یا با استفاده از کرم‌های آنتی‌بیوتیک از آن مراقبت کرد تا عفونی نشود و هنگام رفتن زیر تابش آفتاب از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده کرد. توصیه می‌شود همه پس از انجام تاتو حتما از قرار گرفتن زیر تابش مستقیم آفتاب خودداری کنند و برای این کار لازم است که از کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF30 روی تاتو استفاده شود.

کد خبر 72179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز