همشهری آنلاین: رایزنی‌های تهران با دیگرکشورها برای جلوگیری از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و قتل عام مردم این شهر ادامه دارد

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه سوریه، لیبی، ژاپن و ترکیه از سکوت شورای امنیت و      سازمان‌های بین‌المللی در خصوص این جنایت انتقاد کرد.

متکی گفت: کارشکنی‌های آمریکا در صدور قطعنامه در شورای امنیت نشانگر حمایت همه جانبه امریکا از رژیم صهیونیستی برای قتل عام مردم غزه است.

وی تصریح کرد: شاید کسانی هنوزهمانند اوایل تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان تصور می کنند نیروهای آن رژیم قادر به از بین بردن مقاومت اسلامی درغزه را هستند در حالیکه تحولات، نشانگر ثبت شکست مفتضحانه دیگری در منطقه برای رژیم نا مشروع صهیونیستی است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر با انتقاد از سازمان‌های بین المللی به ویژه بی تحرکی حدود دو هفته‌ای شورای امنیت تصریح کرد: توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی، گشایش معبرها و بندر غزه و تسریع در ارسال کمک‌های انسان دوستانه   بین‌المللی همراه مشارکت در بازسازی غزه، چارچوب اساسی برای فروکش کردن بحران اخیر در غزه است.

وزیران امور خارجه سوریه، لیبی، ژاپن و ترکیه هم با تاکید براهمیت تداوم مشورت‌های   منطقه‌ای، احقاق حقوق ملت فلسطین را خواستار شدند.

ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه با تاکید بر اهمیت تداوم مشورت‌های منطقهژ‌ای، احقاق حقوق ملت فلسطین و توجه به خواست حماس را تنها راه بازگشت شرایط گذشته در منطقه غزه توصیف کرد.

وزیرخارجه لیبی نیز با تشریح اقدامات این کشور به عنوان عضو شورای امنیت گفت: درپیش نویس قطعنامه تهیه شده، توقف اقدامات نظامی، گشایش معبرها و تسهیل در کمک رسانی گنجانده شده است که امیدواریم با همکاری سایر اعضا به تصویب برسد.

همچنین ناکاسونه وزیر امور خارجه ژاپن در این گفتگوی تلفنی با ابراز نگرانی عمیق از بحران ایجادشده و ضرورت توجه به مشکلات مردم غزه، بر توقف فوری عملیات نظامی و بازشدن گذرگاه‌ها برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه تاکید کرد.

علی باباجان وزیرامورخارجه ترکیه نیز که برای حضور در جلسه شورای امنیت در نیویورک بسر می‌برد با اشاره به شرایط نگران کننده کنونی به ویژه بمباران مدرسه بچه‌های غزه در جبالیا گفت: در تصمیمات باید حماس و دیدگاه‌های آن را کاملا مدنظر قرار داد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نیز برای گفتگو با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه درباره تحولات غزه به آنکارا سفر کرده است.

جلیلی همچنین قرار است پیام کتبی محمود احمدی نژاد را به عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، تسلیم کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چند روز پیش نیز که به دمشق و بیروت سفر کرده بود، گفت: جهان شاهد حرکت مشترک علیه جنایات اشغالگران صهیونیست در غزه است.

وی افزود: آنچه امروز در غزه صورت می‌گیرد، موضوعی است که فطرت مشترک بشری همه انسان‌های آزاده جهان از آمریکای جنوبی تا شرق آسیا را متالم کرده و موجب ابراز همدردی آنان با مظلومان این منطقه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم که برای رایزنی درباره حل بحران غزه به دمشق سفر کرده است در دیدار با رئیس جمهور سوریه درباره آخرین اوضاع غزه و پایان دادن به جنایت‌های نظامیان صهیونیست گفتگو کردند.

لاریجانی قرار است در اجلاس تروئیکای بین المجالس آسیایی که امروز - پنجشنبه 19دی در دمشق برگزار می‌شود درباره تحولات غزه با همتایان خود رایزنی کند.

ایران، اندونزی و سوریه کشورهای عضو تروئیکای سازمان بین المجالس کشورهای آسیایی هستند.

علی اکبر محرابیان فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران هم برای تسلیم پیام  آقای احمدی نژاد درباره  اوضاع غزه به رئیس جمهورکوبا به این کشور سفر کرده است.

علی احمدی وزیر آموزش و پرورش هم در دیدار با عبداله واد رئیس جمهور سنگال و رئیس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی، پیام کتبی رئیس جمهور را درباره وقایع غزه تسلیم وی کرد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های ایران هم روز چهارشنبه 18 دی در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه مقابل سفارتخانه انگلیس تجمع کردند.

کد خبر 72461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز