به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گجت نیوز، خرید خودروی لوکس چینی کار دشواری است. صنعت خودروسازی چین موفق شده طی سالهای اخیر وارد بازار ایران شود و بسیاری از محصولات جذاب کمپانیهای این کشور به نوعی بازار داخلی ما را تصاحب کردهاند.
شرکتهای خصوصی ایران سعی میکنند با رایزنی، حق تولید به روش قطعات منفصله را از خودروسازان چین بگیرند و با مونتاژ آنها در کشور، فروش خوبی کسب کنند.
خوشبختانه تنوع محصولات چینی بازار زیاد شده و تعداد محصولاتی که قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند هم رو به افزایش است. در این مقاله تصمیم گرفتهایم به بررسی برترین سدانها و کراس اوورهای چینی بازار کشورمان بپردازیم تا مشتریان سردرگم بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.
گران قیمت ترین های بازار
عموما ثروتمندان به سمت خرید خودروهای لوکس چینی بازار متمایل میشوند زیرا یک میلیارد تومان در اقتصاد ما پول کمی نیست. از طرفی هر خودروی چینی با قیمت یک میلیارد تومان و بیشتر ارزش خرید ندارد و باید ماشینی خرید که متناسب با بودجه، بتواند سالهای سال نیازهای مشتریان را برطرف کند.
فرصت خوبی که برای خودروسازان چینی به وجود آمده در گرو ممنوعیت واردات است والا مشتریان ترجیح میدهند با چنین مبلغی یک خودروی همه فن حریف و با کیفیت خریداری کنند نه اینکه مجبور به خرید محصولات چینی شوند. از طرفی نمونههای دست دوم و کارکرده خودروهای کرهای، ژاپنی و اروپایی اغلب بیشتر از یک میلیارد تومان قیمت گذاری میشوند.
برای مثال فرض کنید که مشتری ایرانی با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه ناگزیر به انتخاب بین کراس اوور صفر کیلومتر چینی و کراس اوور دست دوم کرهای است که بیش از ده سال سن دارد. علاوه بر اینها مساله خدمات پس از فروش شرکتهای مونتاژکننده محصولات چینی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که نمایندههای شرکتهای خارجی دیگر زیر بار خدمات پس از فروش نمیروند.
تنها راه حل برون رفت از بحران خرید رو به افزایش خودروهای چینی، واردات خودرو با حداقل تعرفه و نتراشیدن مانع بر سر راه ورود خودروهای خارجی است. در ادامه قصد داریم چندین خودروی جذاب را به ترتیب قیمتی که دارند مورد بررسی قرار دهیم. این خودروها بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.
۱. چری آریزو ۶ پرو
یکی از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، آریزو ۶ پرو است. به نظر می رسد در آیندهای نزدیک، کرمان موتور و گروه بهمن از سدانهای جذاب و رقابتی کی ام سی جی ۷ و ریسپکت رونمایی کنند ولی تا آن موقع میتوان گفت تنها سدان چینی بازار که شرایط و مشخصات خوبی دارد، چری آریزو ۶ پرو است. (البته بین خودروهای یک میلیارد تومانی به بالا)
چری آریزو ۶ معمولی ارزان تر از نسخه پرو است (۲۵۰ میلیون تومان ارزان تر) و زیر کاپوت آن یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این سدان چینی از طریق یک گیربکس سی وی تی ۹ سرعته شبیه سازی شده به محور جلو منتقل میشود.
آریزو ۶ پرو نزدیک به ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و میتواند در عرض ۹.۵ ثانیه از سکون مطلق به شتاب ۱۰۰ کیلومتر برسد. در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که با این خودرو طی میشود، ۸ لیتر سوخت مصرف خواهد شد و نهایت سرعتی که میتواند با آن راند به ۱۸۰ کیلومتر میرسد.
۲. ام وی ام X۵۵ پرو
اگر بخواهید این خودروی کراس اوور را از نمایندگیهای مدیران خودرو به صورت پیش فروش خریداری کنید، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود خواهید کرد و گرنه میبایست نسخه اکسلنت و اکسلنت اسپرت ایکس ۵۵ را به ترتیب ۹۹۰ میلیون و یک میلیارد تومان بخرید.
زیر کاپوت MVM X۵۵ Pro یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. آپشنهای رفاهی و ابعاد این خودرو دقیقاً مشابه با X۳۳ خواهد بود و تنها تفاوت این دو کراس اوور به شتاب بیشتر X۵۵ پرو و صفر تا صد آن بر میگردد. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۹ سرعته سی وی تی به محور جلو منتقل میشود.
۳. فونیکس تیگو ۷ پرو
سال گذشته نخستین خودروی مدیران خودرو با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان راهی بازار شد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو بیشتر از تیگو ایکس ۷ است و به همین جهت توجه زیادی به این کراس اوور شده. قیمت کنونی تیگو X۷ در ماههای اخیر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و البته هم نقدی و هم شرایطی توسط نمایندگیها به فروش میرسد.
زیر کاپوت تیگو ۷ پرو پیشرانه تیگو ۷ اصلی تعبیه شده که میتواند نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس سی وی تی ۹ سرعته به محور جلو انتقال دهد. این موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ قادر است ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. صفر تا صد این خودرو تنها در ۱۰ ثانیه انجام میشود و در هر ۱۰۰ کیلومتر نزدیک به ۸.۵ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. این کراس اوور ۱۵۴۰ کیلوگرمی با ۴۷۵ لیتر صندوق بار میتواند ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رانده شود.
۴. فونیکس تیگو ۸
شاید بتوان در میان تمام کراس اوورهای مونتاژ ایران، تیگو ۸ را گران ترین آنها نامگذاری کرد زیرا قیمت این شاسی بلند در نمایندگیهای مدیران خودرو نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. علاوه بر این گفته میشود قیمت بازار آزاد این خودرو با ۱۰۰ میلیون اختلاف، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.
فونیکس تیگو ۸ مجهز به پیشرانهای ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که میتواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن تقریبی این شاسی بلند ۱۵۵۰ کیلوگرم ارزیابی شده و با هماهنگی پیشرانه و چنین وزنی میتواند در عرض ۹ ثانیه از سکون مطلق به شتاب ۱۰۰ کیلومتری برسد. نیروی محرکه محصول مدیران خودرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل میشود. (به همراه میانگین مصرف سوخت ۸ الی ۹ لیتر)
۵. دایون Y۵
اولین و آخرین کراس اوور دو دیفرانسیل بازار ایران، دایون Y۵ از خودروسازی ایلیا است. قیمت این محصول از درب نمایندگی فروش، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و مونتاژ شده از شرکت چینی چانگدو چین با سه ردیف صندلی است. زیر کاپوت این شاسی بلند یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه قرار دارد.
این موتور میتواند نهایتاً ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. همانطور که گفتیم دایون Y۵ دو دیفرانسیل نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتومات دریافت میکند و با دو تن وزنی که دارد در ۱۲ ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسد. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به مصرف سوخت ترکیبی ۹ تا ۱۰ لیتر بنزین و طول ۴۷۷۱ میلی متری اشاره کرد.
۶. جک KMC K۷
کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازهای خصوصی ایران است که گران ترین محصول مونتاژی آن، جک کی ام سی کی ۷، ۹۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. متاسفانه قیمت بازار آزاد این کراس اوور به یک میلیارد و ۵۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میرسد.
پیشرانهای که زیر کاپوت این شاسی بلند تعبیه شده از نوع توربوشارژ و ۱.۵ لیتری است و میتواند حداکثر ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. وزن KMC K۷ نزدیک به ۱۷۳۵ کیلوگرم و طول بدنه آن ۴۷۹۰ میلی متر است. (به همراه صفر تا صد ۱۲ ثانیه و مصرف سوخت ۱۰ لیتری)
۷. جک KMC T۸
یکی دیگر از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، شاسی بلند کرمان موتور است. از کراس اوورهای چینی که فاصله بگیریم به پیکاپهای این کشور میرسیم. یکی از برترین پیکاپهای کرمان موتور که از قضا دو دیفرانسیل است، جک کی ام سی تی ۸ خواهد بود. شاید یکی از نقاط ضعف این خودرو گیربکس دستی آن در دورانی باشد که اکثر محصولات گران قیمت بازار دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند.
تنها نسخه این پیکاپ بنزین سوز است و پارسال در نمایندگیهای این خودروساز ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. در حال حاضر گفته میشود قیمت KMC T۸ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شده است. زیر کاپوت این پیکاپ غول پیکر یک پیشرانه ۲ لیتری توربو قرار گرفته که میتواند حداکثر ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
وانتی که از آن صحبت میکنیم دارای طول ۵۳۲۵ میلی متر و ارتفاعی ۱۸۳۰ میلی متری است. وزن محصول میلیارد تومانی کرمان موتور ۱۹۶۰ کیلوگرم اعلام شده و میتواند در عرض ۱۲ ثانیه از سکون مطلق به شتاب ۱۰۰ کیلومتری برسد. در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایشی که این پیکاپ انجام میدهد، ۱۲ لیتر بنزین مصرف خواهد شد. (نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت)
۸. آمیکو آسنا
گفتیم که پیکاپ دو دیفرانسیل جک کی ام سی تی ۸ تنها در نسخه گیربکس دستی عرضه شده اما آسنا پیکاپ دیگری است که با دو دیفرانسیل خود میتواند رضایت مشتریان را در گیربکس دستی و اتوماتیک جلب کند. (البته با اختلافی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان) قیمت این خودرو در بازار داخل یک میلیارد تومان است و نسخه اتومات تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز خواهد رسید.
خوشبختانه این غول پیکر چینی مجهز به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری شده که میتواند نهایتاً ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودروی تقریباً دو تنی شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیهای دارد. همچنین در هر صد کیلومتر مسافت به طور ترکیبی ۱۱ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.
۹. فردا FMC T۵
خودروی بعدی که به عنوان گران ترین مونتاژی بازار ایران شناخته میشود، فردا اف ام سی تی ۵ است. فردا موتورز این کراس اوور جذاب را از روی خودروی دانگ فنگ تی ۵ مونتاژ کرده ولی در اصل مدلی لوکس تر و مجهزتر از فردا اس ایکس ۵ است. قیمت بازار آزاد این شاسی بلند ۹۰۰ میلیون تومان برآورد شده ولی از آنجایی که تعداد محدودی از این خودرو در کشور وجود دارد، تا یک میلیارد و صد میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
به پیروی از سایر محصولات چینی بازار ایران، پیشرانه فردا FMC T۵ توربوشارژ ۱.۵ لیتری است و میتواند با وزن حدود یک و نیم تن حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. متاسفانه این کراس اوور از گیربکس سی وی تی اتومات بهره نمیبرد و دندهای خودکار خواهد بود. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۸ لیتری و شتاب صفر تا صد ۱۱ تا ۱۲ ثانیهای اشاره کرد.
۱۰. بهمن فیدلیتی
شرکت چری به قدری بزرگ است که زیرمجموعههای فعال زیادی در سراسر چین دارد. یکی از این زیرمجموعهها جتور است. فیدلیتی بهمن موتور محصولی است که بر مبنای جتور ایکس ۷۰ مونتاژ شده و از آنجایی که توسط بورس به دست مشتریان میرسد، قیمتی بین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دارد.
زیر کاپوت این کراس اوور جذاب یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تعبیه شده که میتواند حداکثر ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه بهمن فیدلیتی از طریق یک گیربکس دندهای ۶ سرعته به محور جلو منتقل میشود و از دیگر مشخصات آن میتوان به وزن ۱۵۷۵ کیلوگرمی، مصرف سوخت ۸ لیتری و شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیهای اشاره کرد.
۱۱. بهمن دیگنیتی
بعد از معرفی اجمالی بهمن فیدلیتی جذاب گروه صنعتی بهمن، نوبت به معرفی برادر این کراس اوور، بهمن دیگنیتی میرسد. این شاسی بلند بر مبنای خودروی دانگ فنگ ix۵ مونتاژ شده و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار آن به ۴۰۰ میلیون تومان میرسد. با این اوصاف شاسی بلند محبوب بهمن نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
وزن دیگنیتی در قیاس با فیدلیتی سبک تر و موتور آن نیز به همان نسبت سبک تر است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این شاسی بلند از طریق یک گیربکس سی وی تی به محور جلو منتقل میشود و همین باعث شده تا شتاب صفر تا صد به ۱۱ ثانیه برسد. مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برآورد شده.
۱۲. لاماری ایما
آخرین خودروی چینی که قیمتی بیشتر از یک میلیارد تومان دارد، لاماری ایما است. این شاسی بلند تازه وارد مبتنی بر پلتفرمی است که روی خودروی فردا اف ام سی تی ۵ قرار دارد. با این حال ظاهر دو خودروی فوق کاملا متفاوت است و آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران تصمیم گرفت از سال گذشته لاماری ایما را وارد بازار کند.
به لحاظ شتاب صفر تا صد، لاماری ایما بهترین خودروی مونتاژی چینی در ایران محسوب میشود. از دیگر مشخصههای جذاب این شاسی بلند میتوان به طراحی ظاهری زیبا، مدرن بودن کابین و مشخصات بینظیر پیشرانه اشاره کرد. متاسفانه آرین موتور قصد عرضه انبوه این خودرو را ندارد و به تازگی تعدادی از این محصول از طریق تالار شیشهای راهی بازار شده است.
کمبود لاماری ایما در بازار و داشتن مشخصات جذاب باعث شده قیمت این کراس اوور در بازار آزاد به سقف یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز برسد. (قیمت درب کارخانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده) زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تعبیه شده که میتواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به محور جلو انتقال مییابد. صفر تا صد در ۹ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی نیز ۷ لیتر خواهد بود.
نظر شما