گروه بورس: رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از مشخص شدن تاریخ دقیق عرضه سهام بانک ملت تا هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان برای عرضه سهام بانک ملت، شمارش معکوس برای عرضه سهام نخستین بانک دولتی به بخش خصوصی آغاز شد.

قرار است براساس سیاست‌های اصل‌44 سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و پست بانک به بخش خصوصی واگذار شود. کار آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها برای واگذاری نزدیک به 2 سال به طول انجامید و در نهایت هیات واگذاری هفته گذشته مجوز عرضه 5درصد از سهام بانک ملت را در بورس صادر کرد.

ابتدا قرا بود سهام این بانک آذر ماه در بورس عرضه شود، اما پس از آنکه مشخص شد  اساسنامه جدید این بانک هنوز اصلاح نشده است زمان عرضه سهام این بانک به تاخیر افتاد.

این بانک ابتدا باید اساسنامه خود را بر مبنای اساسنامه نمونه بانک‌ها اصلاح می‌کرد و در مرحله دوم باید به یک شرکت سهامی عام تبدیل می‌شد و در اداره ثبت شرکت‌ها به‌ثبت می‌رسید.

بانک ملت در مرحله آخر باید براساس ماده 30 قانون اوراق بهادار در سازمان بورس به ثبت می‌رسید. هنوز مشخص نیست آیا در طول 2 هفته گذشته این مراحل 3 گانه انجام شده است یا خیر.

این در حالی است که به‌دلیل جو نامساعد بازار سهام دیدگاه‌های متفاوتی درمورد زمان عرضه سهام بانک ملت در بورس وجود دارد. گروهی بر این اعتقادند که عرضه سهام شرکت‌های دولتی در شرایط رکود به نزول شاخص‌های بورس دامن می‌زند، اما عده‌ای دیگر با در نظر گرفتن تجربه دیگر بورس‌های دنیا معتقدند تزریق سهام جدید، بازار را به حرکت وا می‌دارد.

در چنین شرایطی روز گذشته رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از برگزاری نشست نهایی بورس و خصوصی‌سازی‌ برای تعیین تاریخ دقیق عرضه سهام بانک ملت در بورس خبر داد. غلامرضا حیدری کرد زنگنه، در این باره افزود: هفته آینده نشستی با مسئولان بورس تهران برای مشخص کردن تاریخ عرضه سهام بانک ملت برگزار خواهیم کرد. او در عین حال تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ قطعا سهام بانک ملت و بلوک سهام مخابرات را تا پایان سال در بورس عرضه می‌کند.

کرد زنگنه در پاسخ به این پرسش که چنددرصد از سهام شرکت مخابرات قرار است درقالب بلوک واگذار شود گفت: این موضوع بستگی به تصمیم هیات واگذاری دارد. پیش از این، اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: سازمان خصوصی‌سازی‌ تقاضای واگذاری بلوک 50درصدی سهام مخابرات را به هیات واگذاری ارائه کرده است.

واگذاری  به روش تعهد پذیره نویسی

براساس قانون اصل44، واگذاری 5درصدی سهام بانک ملت از طریق روش تعهد پذیره‌‏نویسی انجام خواهد شد.

بر این اساس یک مؤسسه تامین سرمایه متولی فروش سهام بانک ملت خواهد بود و درصورتی که این سهم با قیمت توافق شده در بازار به فروش نرسد، شرکت تامین سرمایه موظف است سهام را خریداری کند و در غیراین صورت سهام را بعد ازعرضه اولیه با کشف قیمت جدید به فروش برساند.

این برای نخستین بار است که عرضه سهام یک شرکت دولتی با همکاری یک شرکت تامین سرمایه و به روش تعهد پذیره نویسی انجام می‌شود.

این در حالی است که در طول 2 هفته گذشته 25درصد دیگر از سهام این بانک به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد و سهام این شرکت از سهام بانک ملت به 40درصد رسید. 

با این اتفاق شرکت کارگزاری سهام عدالت مالک 40درصدی سهام 3 بانک ملت، تجارت و صادرات شد.  ایندرصد از سهام این3 بانک دولتی به قیمت علی‌الحساب در سبد عدالت منظور شده تا بعد از کشف قیمت، نرخ سهام هر یک از این 3 بانک مشخص شود.

بانک ملت آماده واگذاری

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد زمان عرضه سهام بانک ملت گفت: براساس تصویب هیأت عالی واگذاری، 5درصد سهام بانک ملت آماده عرضه در بورس است. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حمید پورمحمدی، اظهار داشت: همه کارهای مربوط به واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها انجام شده و این بنگاه‌های اقتصادی آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

او افزود: در حال حاضر برای عرضه 5درصد سهام بانک ملت، سازمان خصوصی‌سازی‌ و خود این بانک آمادگی کامل دارند؛ اما باید مقتضیات سازمان بورس را نیز در نظر بگیریم.

او با بیان اینکه سازمان بورس زمان دقیق واگذاری را بررسی خواهد کرد گفت: اگر بورس و کارگزاران بگویند هنوز زمان این واگذاری فرا نرسیده، ممکن است واگذاری سهام بانک ملت به زمان دیگری موکول شود.

پورمحمدی درباره شرکت‌ها و بانک‌های سرمایه‌گذاری بیان داشت: بحث نهادسازی کار بسیار خوبی بود که در بازار پولی و مالی انجام شده و این یکی از نیازهای اساسی در واگذاری شرکت‌های دولتی است. 

پورمحمدی شرکت سرمایه‌گذاری بورس را یکی از اقسام شرکت‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و یادآور شد: این شرکت با ساز و کارهای مناسب، زمینه عرضه سهام بنگاه‌های بزرگ مانند مخابرات و بانک‌ها را در بورس فراهم می‌کند.

او اضافه کرد: از دیگر وظایف بانک‌های سرمایه‌گذاری این است که آنها مخاطب سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ خواهند شد.

کد خبر 72918

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز