چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت بر سر مدیریت دارایی‌های دیجیتال بین اپل و کنسرسیوم DECE همچنان ادامه دارد.

در حالی که اپل هنوز هم بزرگترین فروشگاه محصولات دیجیتال از جمله موسیقی را در دست دارد، انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال (DECE) در پی ایجاد استاندارد‌های دسترسی و استفاده از محتوا‌های دیجیتالی چون موسیقی، ویدئو و بازی است.

این استاندارد بخش جدیدی از مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) را تشکیل خواهد داد و تنها به افرادی که به میثاق‌های انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال پیوسته‌اند اجازه استفاده از محتواهای دیجیتال را می‌دهد.

فروشگاه iTunes اپل عضو میثاق‌های انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال نیست و به همین دلیل انتظار می‌رود این عمل انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال نوعی ایجاد محدودیت و مقابله برای اپل باشد.[مفاهیم: مدیریت داده‌ها چیست؟]

ولی بعضی از اعضای انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال و DRM معتقدند که محدودیت‌های این کنسرسیوم در برابر شرکت‌هایی نظیر اپل به اندازه کافی قوی نیست. به این ترتیب به جای اینکه اپل نگران اجرا نشدن محتواهای ساخته شده توسط DECE بر روی دستگاه‌های خود باشد، شرکت‌های مدیریت حقوق باید در تکاپوی یافتن گزینه‌های جایگزینی برای اپل و فروشگاه‌هایی نطیر iTunes باشند تا محصولات استاندارد سازی شده خود را به فروش برسانند.

هفته گذشته در نشست Macworld، شرکت اپل اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده توسط DRM را از 10 میلیون محصولا موسیقی خود حذف خواهد کرد.

به این ترتیب کاربران می‌توانند موسیقی‌های خریداری شده از فروشگاه iTunes ‌ را بر روی تمام دستگاه‌ها و توسط تمام پلیرها اجرا پخش کنند.

این امر شامل فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که توسط اپل فروخته می‌شوند نمی‌شود.

بیش از 25 شرکت بزرگ به انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال پیوسته‌اند و به زودی استانداردهای این کنسرسیوم را برای گوشی‌های تلفن‌های همراه، پخش کننده‌های دی‌.وی.دی، سرویس‌های پخش پیوسته و کامپیوترهای شخصی اعمال می‌کنند.

غول‌های صنعت سینما و دیجیتال مانند سونی، پارامونت، لاینزگیت، مایکروسافت، بست بای، اچ.پی، سیسکو و اینتل در بین پشتیبانان و همکاران DECE هستند.

گفتنی است که رئیس انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال، مدیر بخش فن‌آوری سونی پیکچرز (Sony Pictures) نیز هست.

میچ سینگر در گفتگو با بی.بی.سی گفته‌است که تمام شرکت‌های عضو DECE به توانایی بازاری که توسط پیوستن به این کنسرسیوم ایجاد می‌شود، پی برده‌اند.

وی سرمایه اولیه لازم برای عملی کردن طرح‌های انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال را در حدود 5 یا 6 میلیارد دلار اعلام کرد.

میچ سینگر در مورد ریسک‌های اعمال انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال گفت که ایجاد اکوسیستم انحصاری برای محتواهای دیجیتال می‌تواند باعث درگیری‌هایی بین شرکت‌ها شود. برای مثال اپل بخش بزرگی از سهام شرکت سینمایی لاینز گیت (Lions Gate) را دارا می‌باشد ولی لاینز گیت از اعضای DECE‌می‌باشد.

انجمن اکوسیستم محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال اعلام کرده‌است که به زودی محصولات دیجیتالی با علامت این کنسرسیوم به بازار عرضه می‌شوند تا خریداران بدانند که محصول دلخواهشان با استانداردهای این انجمن همخوانی دارد.

کد خبر 73007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز