همشهری آنلاین: دومین گردهمایی هیات مدیره کانون کاردان‌های فنی ساختمان 24 دی با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور برگزارشد

مهندس سعیدی‌کیا در اولین روزاین همایش دو روزه که به همت شورای مرکزی کانون   کاردان‌های فنی کشور و به منظور تبادل نظر و وحدت رویه ی عملکرد این کانون‌ها در هتل استقلال برگزار شد، اظهار داشت: لایحه تشخیص مجریان ساختمانی تصویب و به زودی ابلاغ می‌شود و بر اساس آن حضور کاردان‌ها در ساخت و سازبیشتر خواهد شد.

مهندس سعیدی‌کیا با بیان این که باید نقش تکاملی کاردان‌های فنی ساختمان در توسعه  ساخت وساز کشور برجسته باشد، گفت: چنانچه سازمان نظام مهندسی ساختمان صد هزار نفر عضو داشته باشد، شمار کاردان‌های فنی در بخش ساخت وساز باید سه برابرتعداد مهندسین باشد.

وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: حضور فعال کاردان‌های فنی در بخش ساخت و ساز موجب ارتقای کیفی در این بخش می‌شود و نقش تکمیل کننده‌ی کار مهندسان و معماران را خواهد داشت.

ایشان در ادامه اظهارداشت: تصویب شیوه نامه ی تشخیص صلاحیت مجریان که با انجام اصلاحات لازم صورت گرفت، می‌تواند نقش موثری در روند ساخت و ساز کشور برجای گذارد. 

آقای سعیدی‌کیا اعلام کرد: کاردان‌‏های فنی ساختمان می‌توانند به عنوان رؤسای کارگاه‌‏های ساختمانی نقش آفرینی کنند.

مهندس سعیدی‌کیا سپس با تاکید براولویت قرار دادن کیفیت در تمامی ساخت وسازهای مربوط به بخش مسکن در کشور افزود:  سرعت اگر چه بسیار مهم است اما کیفیت ساخت از آن مهم‌تراست چون ماندگاری را در بر دارد. در این راستا نقش و حضور کاردان‌‏های فنی ساختمان می‌‏تواند موثر باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به کیفیت کار در طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت:  بر این اساس کمیته‌ی کیفیت مسکن مهر در استان‌‏ها تشکیل شده است.

وزیر مسکن و شهر‌‏سازی همچنین با اعلام این که برای افزایش کیفیت و راندمان بالای ساختمان به آموزش کار گران نیازمندیم، اظهار کرد: باید کارگران ماهر شناسایی شوند و بوسیله ی آموزش یا از طریق آزمون، کارت مهارت به آنها تعلق گیرد. امیدواریم بتوانیم اعلام کنیم که از ابتدای برنامه‌ی پنجم یعنی سال 1389 دیگر کارگر بدون کارت مهارت وارد    کارگاه‌های ساختمانی نشود.

ایشان همچنین با اشاره به موضوع نظارت بر استاندارد مصالح ساختمانی ازممانعت ورود هر گونه وسایل و تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد در کارگاه‌های ساختمانی از نیمه ی دوم سال آینده خبر داد.

مهندس سعیدی‌کیا در ادامه بیمه‌ی کیفیت ساختمانی را در جهت افزایش کیفیت ساخت و ساز موثر خواند و خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی، شرکت‌های بازرسی فنی تشکیل داده که بیمه‌های سراسر کشور با آن قرارداد بسته‌اند. قسمتی از سهم بیمه را نیز دولت پرداخت خواهد کرد. می توانیم خوشبین باشیم با اجباری شدن بیمه ی کیفیت ساختمان، شاهد ارتقای کیفیت ساخت و ساز خواهیم بود.

ایشان در خاتمه با بیان این مطلب که حجم کار در حوزه‌ی ساخت و ساز در کشور زیاد است، گفت: طی ده سال آینده سالانه یک میلیون واحد مسکونی شهری و 300 هزار واحد مسکونی روستایی بایددر سطح کشور ساخته شود تا بتوانیم به تعادل دلخواه دست یابیم.

انجام این مهم نیز منوط به حمایت دولت و همکاری و مشارکت انبوه سازان، سرمایه گذارا ن و خود مردم است.

شایان ذکر است این گردهمایی امروز چهارشنبه 25 دی با برگزاری انتخابات شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان به کار خود پایان می‌دهد

کد خبر 73207

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز