شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گنجینه یا انبار موزه هنرهای معاصر ایران مجموعه‌ای از غنی‌ترین و گرانبهاترین آثار نقاشی مدرن را در خود گنجانده و به نوعی ثروت معنوی و مادی هنر ایران محسوب می‌شود.

اما به تازگی در برخی محافل هنری شنیده می‌شود که قرار است از این گنجینه مخفی،  آثاری از هنر مدرن غرب به فروش برسند و نیز چند تن از کارشناسان آثار هنری به همین منظور در فضای موزه هنرهای معاصر تهران دیده شده اند.

در پی این گفته‌ها و شنیده‌ها نگرانی‌هایی به وجود آمده که سرنوشت این تابلوهای گرانقیمت چه می‌شود.

عده‌ای می‌گویند برای انبار گردانی تابلوها جابه جا شده‌اند و برخی دیگر معتقدند چون این نقاشی‌ها امکان نمایش عمومی در ایران ندارند به فروش خواهند رسید.

از این رو مسئولان جدید موزه هنرهای معاصر و سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته‌اند تابلوهای مذکور را در حراج‌های مخفی به فروش برسانند و یا آنها را در برابر قیمتی گزاف در اختیار کلکسیونرهای شخصی قرار دهند.

بعضی دیگر اعلام کرده‌اند هیچ تابلوی باارزشی از موزه خارج نشده و کسانی نیز اظهار داشته‌اند چند تابلو برای مرمت به خارج از کشور فرستاده شده‌اند که اگر مشکلی برای این آثار معاصر، پیش نیاید، پس از مرمت به ایران عودت داده می‌شود.

گروه ادب و هنر روزنامه همشهری برای روشن شدن موضوع و رفع هرگونه سوءتفاهم و برای برطرف شدن نگرانی علاقه‌مندان و صاحب‌نظران تماس‌های مکرری با حبیب‌الله صادقی مدیر وقت موزه هنرهای معاصر در خصوص خروج مشکوک تابلوهای خارجی داشت که موفق به گفت‌وگو نشد و به طور ضمنی منشی ایشان خبر را کاملاً تکذیب کرد.

اما در برابر این سؤال که آیا فروش تابلوها با همکاری سازمان میراث فرهنگی است و این سازمان چه نقشی در انتقال آثار گرانبهای موزه دارد، هیچ پاسخی ارائه نشد.

از طرفی پس از ارتباط با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی عنوان شد که تاکنون اطلاعی از این بابت ندارند و قضیه را به مسعود نصرتی رئیس کل اداره موزه‌ها ارجاع دادند.

نصرتی نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این خبر گفت: خرید آثار هنری برعهده این اداره است نه فروش آن و اگر کارشناسان آثار هنری میراث فرهنگی در این ارتباط، دخالتی داشته‌اند، ممکن است مستقیماً از جانب موزه دیگری غیر از موزه‌های تحت نظارت این بخش به چنین اقدامی پرداخته‌اند.

شایان ذکر است از تمامی آثار گنجینه موزه فهرستی کامل موجود است که گروه هنری همشهری در اقدامی مسئولانه این فهرست را در روزنامه مورخه14/6/84  درج کرده است تا در صورت بروز هر فاجعه‌ای همچون بلایای طبیعی، سرقت یا خروج غیر مجاز، امکان بررسی و کنترل موجودی انبار موزه هنرهای معاصر وجود داشته باشد.

از طرفی امیدواریم این خبر در حد شایعه بوده و کذب بودن آن از سوی موزه هنرهای معاصر و سازمان میراث فرهنگی به طور رسمی اعلام شود.

کد خبر 7321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز