به گزارش همشهری آنلاین، آلودگی هوا مسئله امروز و دیروز تهران نیست و در ادوار مختلف این موضوع در لیست مسائل پایتختنشینان وجود داشته است و در هر دورهای مدیران تلاش کردهاند با ارائه راهکارهای منطقی و غیرمنطقی، بار سنگین آلودگی هوا را از دوش خود بردارند.
از پیروز حناچی شهردار سابق تهران گرفته تا اعضای شورای پنجم شهر تهران هر یک به طریقی تلاش میکردند تا خود را به عنوان ناجی تهران از روزهای آلوده نشان دهند، تلاشهایی که گاهی با پیشنهادهای عجیب همچون انتظار کشیدن برای وزش باد و باران همراه میشد.
در جدول زیر میتوانید، مهمترین اظهار نظر مدیریت شهری سابق در رابطه با آلودگی هوا را مرور کنید:
حناچی شهردار سابق تهران | * وضعیت آلودگی هوا به خاطر پدیده وارونگی است که هر ساله رخ میدهد و اگر باد بوزد وضعیت خوب می شود. *برای کاهش آلودگی هوا باید تردد خودروها کاهش پیدا کند یا باد و باران بیاید. زمانی که بارندگی و باد نباشد و میزان تردد خودروها کاهش نیابد، راهی جز انتظار کشیدن برای وزش باد نداریم. * (در دیدار با شهردار سارایوو) تهران آمادگی دارد تا مشاوران و شرکتهای فعال در زمینه آلودگی هوا را به سارایوو معرفی کند؛ کاری که از دستمان بربیاید را انجام میدهیم و مانند سابق در کنار سارایوو خواهیم بود. |
محسن هاشمی رفسنجانی (یادداشت روزنامه اعتماد در سال ۱۳۹۶ )، رئیس شورای پنجم شهر تهران | *برخلاف آنچه گفته میشود، منشاء بروز این آلودگی تنها خودروها نیستند. بلکه عوامل متعددی در افزایش آن دخیل هستند. موتورها، سوخت بخاریها و وسایل گرمایشی، صنایع آلاینده و بالاخره آلودگیهایی که از بیرون از تهران به سمت تهران میآیند، از جمله مهمترین و اصلیترین علل بروز این معضل شهرهای بزرگ کشورمان است. |
محمدجواد حق شناس، عضو سابق شورای شهر تهران | *آلودگی هوای شهرها یک شبه به وجود نیامده است و همه تقصیرات از آن مدیریت شهری نیست و دلایل کاملا روشن وجود دارد. سوخت بیکیفیت و صنعت خودروسازان ناتوان و بیخاصیت که هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه و تحریمهای اقتصادی است از جمله این دلایلهاست. *شهرداری تهران نه نقشی در واردات سوخت دارد و نه در صنعت خودرو و سیاستگذاریهای مربوط به آن دخیل است و در واقع شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی است اما نقشی در تردد روزانه چهار و نیم میلیون خودرو و موتورسیکلت بیکیفیت و بدون استاندارد و مصرف میلیونها لیتر سوخت بیکیفیت در خودروها و نیروگاههای شهری و کارخانههای بزرگی چون سیمان در جنوب تهران ندارد. |
علی اعطا، عضو سابق شورای شهر تهران | *تأثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا اهمیت مهار آن را دوچندان میکند. بارها گفته شده مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و همه دستگاهها باید به وظایف خود عمل کنند. |
محمد سالاری، عضو سابق شورای شهر تهران | *مشکل آلودگی هوای تهران به هیچ عنوان یک مشکل تکنیکی نیست که حل اساسی آن معطل یک نهاد مثلاً شهرداری باشد بلکه یک مسأله سیاسی است. * اگر سیاست داخلی ما طوری بازسازی نشود که جمعیتهای مناطق محروم نیز به اندازه مرکز نشینان در قدرت، صدا و رأی مؤثر برای گرفتن حقشان داشته باشند، همچنان شاهد تخلیه روستاها و مسیر مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به حاشیه کلانشهرها خواهیم بود. در چنین زمینهای که شاهد عدم اجرای سند آمایش سرزمین هستیم، کلانشهرها به سیاهچالهای تبدیل میشوند که هرچقدر هم سرمایه در آن خرج شود بازهم سرانهها و زیرساختهایش چند قدم عقبتر از نیاز جمعیت باقی خواهد ماند. اینجاست که به اهمیت تغییر اساسی نگاه به حقوق عمومی پی میبریم. |
نظر شما