دومین روز از جشنواره تئاتر فجر، با دو نمایش از بخش رادیو تئاتر پشت سر گذاشته شد.

رادیوتیاتر

به گزارش همشهری آنلاین، نمایش‌های «موج سوار آبی» به کارگردانی حسین خدادی از کرج و «زیبا» به کارگردانی محمدرضا قبادی‌فر از تهران نمایش‌هایی بودند که روز گذشته در بخش رادیوتئاتر جشنواره اجرا شدند. با محمدرضا قبادی‌فر که با نماش زیبا در این بخش شرکت کرده، گفت‌وگویی داشتیم.

او از سال ۷۶ در رادیو فعالیت دارد و از سال ۸۱ به عنوان افکتور و برای صداسازی برنامه‌های نمایشی با اداره کل هنرهای نمایشی همکاری می‌کند. ضمن این که در استان‌های مختلف به تدریس می‌پردازد.

قبادی‌فر در باره نمایشی که اجرا کرده این طور توضیح می‌دهد: «زیبا، مشکلات و چالش‌های یک جانباز را بعد از جنگ تصویر می‌کند و این که این جانبازان با خانواده‌ها و همسرانشان چه مسائلی دارند. نمایش ما داستان زنی است که پنج سال با همسر جانبازش زندگی می‌کند، اما مشکلات همسرش ادامه زندگی را غیرممکن می‌کند و تصمیم به جدایی می‌گیرد. در این نمایش با خواب‌ها رویاهای زن مواجه می‌شویم که در آخر عشق و علاقه به همسرش اجازه نمی‌دهد از او جدا شود.»

او در باره ویژگی‌های بخش رادیوتئاتر می‌گوید: «این بخش این مزیت را دارد که هم بچه‌های رادیو و هم بچه‌های تئاتر می‌توانند در آن حضور داشته باشند و هر سال هم کامل‌تر شده است. حدود ده سال پیش این بخش جشنواره شروع به کار کرده و حالا به نوجوانی رسیده و در حال ساختنش هستیم. امسال هم با اتفاقات جدیدی که در آن افتاده، راضی هستم. من از سال‌های پیش در این بخش کار داشته‌ام. در آن زمان ما فقط اجازه استفاده از میکروفن را داشتیم و نمی‌توانستیم اجرای کامل با دکور و لباس اجرا و حرکت داشته باشیم. باید درست مثل رادیو، فقط با افکتور کار می‌کردیم. ولی چند سال است که این قانون عوض شده است. دیشب بازیگر ما آزاد بود در صحنه حرکت داشته باشد.»

او می‌گوید تماشاگر بسیار از دیدن شکل‌گیری یک نمایش رادیویی لذت می‌برد: «بچه‌های رادیو، نمایش را بسیار خوب به تماشاگر منتقل می‌کنند. آنها خوانش خوبی دارند، آکسان گذرای‌هایشان درست است و مفاهیم را خیلی دقیق می‌رسانند. شاید بچه‌های تئاتر در این کار انقدر موفق نباشند. چند وقت پیش یکی از مخاطبان نمایش به من گفت، من قبل از این سه اجرا از نمایشی که شما اجرا کردید، دیده بودم، ولی امشب تازه با اجرای شما متوجه شدم ماجرا از چه قرار است. این نکته بسیار مهمی ‌است.»

در باره کمبودها و مشکلات کار هم قبادی‌فر می‌گوید: «یکی از بزرگترین مشکلات ما مسائل مالی است. از این نظر بسیار تحت فشار هستیم. کمک هزینه ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی که به ما داده می‌شود، اصلا با مخارج آماده کردن یک کار هماهنگی ندارد. در نمایش ما این فرد به دلیل مشکلات جسمی ‌مدام عرق می‌کند. تمام بدنش خیس می‌شود و وقتی همسرش می‌خواهد کمکش کند که از تخت بلند شود، تخت از عرق او خیس است. ما برای نشان دادن چنین چیزی باید هزینه می‌کردیم که برایمان مقدور نبود.»

مشکل بعدی که او عنوان می‌کند، کمبود وقت آماده شدن برای گروه‌هایی است که دومین اجرای روز هستند: «گروه‌هایی که اجرای دوم هستند، در کل یک ساعت و نیم وقت دارند که برای اجرا آماده شوند و این زمان بسیار کمی ‌است. در صورتی که گروه‌هایی که اجرای اول هستند، از ساعت ۱۱ صبح سالن را در اختیار دارند تا ۴ بعدازظهر که اجرا می‌روند. ما دیروز حتی نتوانستیم یک بار قبل از اجرا در سالن تمرین کنیم. حتی افکت‌های ما درست آماده نشد. تمام گروه‌هایی که اجرای دوم هستند این مشکل را دارند. پیشنهاد می‌کنم یا در روز یک نمایش اجرا شود یا ساعت اجراها طوری تنظیم شود که بین دو اجرا حداقل چهارساعت فاصله باشد.»

قبادی‌فر پیشنهاد دیگری هم دارد و آن ادامه‌دار بودن این اجراها در طول سال است: «امیدوارم مسئولین ایده خوب رادیوتئاتر را در بقیه ماه‌های سال هم جدی بگیرند. دوست دارم جوانانی که علاقه به این گونه نمایش دارند، بتوانند در پلاتوهایی که برای این کار اختصاص دارد، تمرین و اجرا کنند. تهران می‌تواند پایگاهی برای این گونه تئاتر داشته باشد و با حضور تماشاگران این نمایش‌ها اجرا شود.»

کد خبر 735540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha