مجتبی رشوند، تهیه کننده فیلم «یادگار جنوب» که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، می گوید: «با نگاه حرفه ای گری معتقدم که فیلم ما در همه حوزه ها حرف جدی و تازه برای گفتن دارد و بر این باورم که نظر داوران عزیز را به خودش جلب خواهد کرد.»

رشوند

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: مجتبی رشوند، تهیه کننده فیلم «یادگار جنوب» ساخته دو کارگردان جوان و آینده دار سینمای ایران، یعنی حسین دوماری و پدرام پورامیری است. کسانی که پیش تر فیلمنامه های «شنای پروانه» و سریال «یاغی» به قلم آنها نگاشته شده است و در 22 سالگی فیلم تاثیرگذار «جاندار» را ساخته اند. رشوند می گوید: فیلم «یادگار جنوب» روایت خطی ندارد. گرچه برای آحاد مردم جذاب است اما درکش نیاز به بلوغ سینمایی دارد. با او درباره فیلم یادگار جنوب و حضورش در جشنواره امسال صحبت کرده ایم.

گفت و گوی ما را با تهیه کننده «یادگار جنوب» بخوانید:

 ایده فیلم «یادگار جنوب» از کجا آمد؟

ایده فیلم توسط نویسندگان با گروهی که همکارشان بودند به ذهنشان رسیدند. نگارشش را شروع کردند و تا جایی که اطلاع دارم حدود 3 سال روی فیلمنامه کار می کردند. آقای دوماری و پورامیری بهتر از من سابقه این فیلم را می دانند اما آنچه بر من مسلم است، این دو نفر به عنوان کارگردان و هسته مرکزی، فیلمنامه را به رشته تحریر درآورده اند تا به آنچه امروز در جشنواره فجر می بینیم تبدیل شده است.

درک فیلم، بلوغ سینمایی می خواهد| امسال در همه حوزه ها حرف تازه برای گفتن داریم
الناز شاکردوست در «یادگار جنوب»

چالش بزرگتان برای ساخت فیلم چه بود و چگونه آن را برطرف کردید؟

روز نخست که فیلمنامه را خواندم دریافتم که بیگ پروداکشن است. می دانستم که ساخت فیلم دشواری را پیش رو خواهیم داشت. چون در تهران، گرمسار و قشم کار می کردیم، تعدد لوکیشنش کار را سخت می کرد. اما کار به قدری جذاب بود که من همه چیز را پذیرفتم. خدا را شکر خیلی به موقع و بر اساس آن زمانی بندی ای که داشتیم کار ساخته شد و پیش رفت.

چقدر فکر می کنید که در جشنواره امسال اتفاق خوبی برای فیلمتان بیفتد؟ امیدوارید منتقدان یا مردم فیلمتان را بپسندند؟

معتقدم که آدم ها به دانشگاه می روند و درس می خوانند نه برای اینکه آنچه دیگران قبلاً آموخته اند، بیاموزند. بلکه آنها به دانشگاه می روند تا به دانسته های قبلی دیگران در درون خود چیزی بیفزایند. فیلم «یادگار جنوب» قدری فضای متفاوتی دارد. اگر نگویم با آنچه تا به امروز در سینمای ایران دیده ایم بی سابقه است اما دست کم می توانم به جرأت بگویم که کم سابقه است. فیلمنامه غیر خطی است و داستان فیلم به هیچ وجه سرراست نیست. از این جهت کار متفاوتی انجام شده است. ما هم سعی کرده ایم به هیچ وجه کم فروشی نکنیم و هر آنچه در شأن سینمای ایران و مردم ایران است، به اجرا بگذاریم.

اما نکته دیگر این است که دیدن این فیلم حتماً بلوغ می خواهد. معتقدم مخاطب باید به بلوغ فیلم دیدن رسیده باشد تا فیلم را درک کند. از دیگر سو فیلم «یادگار جنوب» داستان بسیار جذابی دارد و می تواند ذهن و اندیشه مردم را درگیر کند. این تجربه را به آن دلیل می گویم که به همراه مردم این فیلم را در سینما دیده ام و همین حس را از آنها گرفته ام. فیدبک های خوبی هم از ساخت فیلم نصیبم شد. اما اینکه در اختتامیه جشنواره چه اتفاقی برایمان بیفتد، مجموعش را به انصاف داوران جشنواره خواهیم سپرد اما مطمئنم که اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

به این اشاره کردید که فیلمنامه خطی نیست و درک فیلم بلوغ سینمایی لازم دارد. به دانشگاهی اشاره کردید که برای دانشجو باید دانش افزایی کند. اگر بخواهید داستان فیلم را از همین زاویه برای مردم بازگو کنید، چگونه آن را بیان می کنید؟

فیلم ما دو سه محور اخلاقی و اجتماعی دارد. یکی عشق است. عشق واقعی که فردی درگیرش می شود و از طرفی با فردی انتقام جو مواجه می شود. آن فرد انتقام جو سعی دارد کینه ای که از این آدم به دل دارد یک جورهایی با بی رحمی و انتقام جویی، تخیله کند و نهایتاً کسی که مسیر صداقت و درستی پیش می گیرد با کسی که سرنوشت انتقام را پیش گرفته، از یک جایی مسیرشان تغییر می کند. آن فرد پایانش به روشنی و روزنه هایی از امید ختم می شود و در نقطه مقابل بدمن هم سرنوشت شومی در انتظارش است.

اما آنچه اهمیت دارد این است که سینمای دنیا چه به لحاظ محتوا و چه اجرا به سمتی می رود که ما هم خودمان را باید به آن برسانیم. سینمای ایران در جهان حرف برای گفتن دارد. سال گذشته در جشنواره های معتبر دنیا فیلم های متعددی داشتیم. در جشنواره های جهان کانون توجه ایم. از سوی دیگر مخاطب امروز دسترسی هایی دارد که می تواند آثار روز دنیا را ببیند و انتظارش از سینماگر ما هم همین است. ما هم سعی کرده ایم که به آنچه استاندارد جهانی امروز می خواهد و مخاطب از سینمای ما انتظار دارد، نزدیک شویم.

پدرام پورامیری و حسین دوماری، کارگردانان فیلم «یادگار جنوب» به واقع جوانان خلاقی اند. کارهای موثری داشته اند. سینمای «شنای پروانه» و سریال «یاغی» به قلم این عزیزان رقم خورده است. فیلم «جاندار» را در سال 1397 و در 22 سالگی ساخته اند و موجی اند که می توانند تحولی اساسی در سینما ایجاد کنند و آنچه شأن مخاطب سینمای ایران است، ارتقاء دهند.

در دوره تولید و پس از تولید اتفاقی افتاد که کار شما مختل شود؟

نه خدا را شکر. جا دارد همینجا از همه دست اندرکاران و عوامل فیلم تشکر کنم. گروهمان به قول معروف همه جوره همراهمان بودند و با توجه به اینکه کار دشواری های خاص خودش را داشت و در یک فصل گرم روی دریا کار می کردیم و تعدد لوکیشن داشتیم، هیچ وقفه ای در کار ما نیفتاد. حتی ویروس کرونا و بیماری باعث نشد که کارمان عقب بیفتد.

نظرتان در مجموع درباره جشنواره امسال چیست؟

به هر حال جا دارد از همه کسانی که در جشنواره حضور دارند تشکر کنم. باید به همه کسانی که فیلم دارند خسته نباشید و دست مریزاد بگویم. ما گرچه در رقابت با آنها هستیم اما فراموش نکنیم که جملگی شان زحمت کشیده اند که تا اینجای کار فیلم هایشان را به جشنواره برسانند. از همه بچه های گروه خودمان تشکر ویژه می کنم. امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلممان بیفتد. بی تعارف و از نگاه حرفه ای باید بگویم که فیلم «یادگار جنوب»، امسال در همه حوزه ها مختلف حرف جدی و تازه برای گفتن دارد و مطمئناً کانون توجه داوران عزیز قرار خواهد گرفت.  

کد خبر 739283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha