اعضای شورای شهر تهران امروز لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای برای سال ۱۴۰۲ را به تصویب رساندند.

پارک حاشیه ای18

به گزارش همشهری آنلاین، در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۲ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال جاری برای ساماندهی ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه ای هدف گذاری شد، اظهار کرد: قرارداد ۷۵ هزار فضای پارک حاشیه ای منعقد شده و ۲۰ هزار فضا نیز تا پایان سال به نتیجه می‌رسد و به ۹۵ هزار خواهد رسید.

وی با اشاره به علت عدم تحقق ایجاد ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه ای، گفت: علت آن قراردادهای غلط گذشته بوده و به همین دلیل سرمایه گذاران ترس دارند. سعی می‌کنیم با قراردادهای جدید انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. تاکنون برای مناطق ۲،۳،۶،۷،۱۱،۱۷ قرارداد منعقد شده و برای مناطق ۱ و ۵ نیز قرارداد منعقد خواهد شد.

شفیعی با بیان اینکه رده بندی معابر برای پارک حاشیه‌ای باید به تصویب می‌رسید که انجام شد، توضیح داد: رده بندی در سال آینده مبنای عمل خواهد بود؛ با توجه به اینکه قراردادهای گذشته ایراد داشت، هنوز اجرایی نشده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: از ابتدای سال آینده با استفاده از دوربین‌های پلاک خوان که در سطح شهر فعالیت می کنند، پلاک ثبت می‌شود و اگر رانندگان، در سامانه «تهران من» فضا رزرو کرده بودند، از عوارض آنها کسر خواهد شد و اگر غیر از این باشد تا یک هفته مهلت داده می شود که عوارض را پرداخت کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

شفیعی با بیان اینکه نرخ عوارض برای پارک سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت و تا سقف حداکثر ۲ ساعت؛  ۲ هزار و ۲۰۰ تومان پیشنهاد شده است، گفت: پس از گذشت دو ساعت نیز به ازای هر نیم ساعت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان دریافت خواهد شد. همچنین برای کامیونت و مینی بوس مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲ ساعت و ۵ هزار و ۴۰۰ تومان پس از گذشت ۲ ساعت است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حق توقف خودروها و وانت بارها در پارکینگ‌ها را ۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای ساعت اول عنوان کرد و افزود: این رقم در پارکینگ‌های سطح یک به ۶ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت؛ همچنین بهای خدمات پارکینگ غیر مسقف از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد.

او درباره بهای پارکینگ موتورسیکلت‌ها گفت: بهای پارکینگ در این بخش از هزار و ۶۰۰ تومان برای یک ساعت اول به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

شفیعی با بیان اینکه در قانون درآمد پایدار به صراحت اعلام شده که درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، گفت: قراردادها به لحاظ متون و سهم سرمایه گذار، اشکالات جدی داشته اما در قراردادهای جدید سعی شده، ایرادات برطرف شود و دلیل انعقاد قرارداد برای ۷۵ هزار فضا رفع همین ایرادات بوده است.

ایجاد ۹۵ هزار پارک حاشیه‌ای

شفیعی افزود: ایراداتی در خط کشی روی آسفالت وجود داشت که برطرف و تا سال آینده ۹۵ هزار فضا برای اجرای پارک حاشیه ای آماده خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه پرداخت عوارض پارک حاشیه ای کاملاً الکترونیک خواهد بود، گفت: حتما باید از ابزار مکانیزه برای دریافت عوارض استفاده شود.

سید جعفر تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: باید درآمد حاصل از پارک حاشیه ای برای توسعه حمل و نقل عمومی به کار گرفته شود.

او با بیان اینکه از سال ۹۶ متأسفانه نگاهی به پارک حاشیه‌ای حاکم بود که به دنبال آن به جای رفع ایرادات به دنبال حذف آن رفتند، اظهار کرد: در چهار سال قبل چند قرارداد منعقد شد و به دلیل شرایط بسیار پیچیده ای که برای طرح در نظر گرفته بودند، عملاً محقق نشد و ما با ساده سازی که در این زمینه انجام دادیم طرح را اجرایی می کنیم. در همین راستا هم نرخ ساعتی مشخص شده اما تمایل به ساخت پارکینگ های طبقاتی و توسعه حمل و نقل عمومی است.

گفتنی است لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه ای برای سال ۱۴۰۲ با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 739643
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha