عوارض طرح ترافیک سال ۱۴۰۲ بعد از بحث و بررسی در پارلمان شهری پایتخت بین رقم ۲۰ درصد و ۴۵ درصد، در نهایت با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته رای اکثریت شورای شهر را کسب کرد و مبنای عمل تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک قرار گرفت.

طرح ترافيك

به گزارش همشهری آنلاین،بر همین اساس عضو شورای شهر تهران درباره تردیدهای شورا نسبت به افزایش ۴۵ درصدی نرخ عوارض طرح برای سال آینده گفت: « افزایش بیش از ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک، فشار مضاعفی را بر مردم وارد می کند.»

ناصر امانی در گفت وگو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «افزایش ۴۵ درصدی بر اساس میزان تورم در حالی می‌تواند اجرا شود که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.»

او تاکید کرد: « اگر حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز مردم باشد و شهروندان مجبور نباشند برای تردد در شهر از خودروهای شخصی شان استفاده کنند، می‌توانستیم عوارض طرح ترافیک را آنقدر گران کنیم که عاملی بازدارنده برای جلوگیری از استفاده از خودروی شخصی در محدوده های مرکزی و پر ازدحام شهر باشد؛ مشروط بر اینکه وعده دستیابی شهروندان به اولین مد حمل و نقل عمومی در فاصله ۳۰۰ متری از خانه و یا محل کار مردم عملی و اجرایی شده باشد و همشهریان ما برای دستیابی به اتوبوس، مترو و دیگر مدهای حمل ونقل عمومی با مشکل مواجه نباشند.»

مسئول راحتی مردم هستیم

امانی افزود: «وقتی چنین امکانی در حال حاضر عملی نیست، دلیلی ندارد عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را آنقدر گران کنیم که مردم نه بتوانند از خودروی شخصی‌شان در مواقع ضروری استفاده کنند و نه امکان مناسب برای دسترسی به حمل و نقل عمومی برایشان فراهم باشد. چنین کاری نه تنها چاره ساز نیست، بلکه زندگی مردم را مختل می‌کند. ما به عنوان اعضای شورای شهر در قبال راحتی شهروندان برای تردد در شهر مسئولیت داریم. مردم باید بدون عذاب و رنج در شهر تردد کنند.»

امانی در پاسخ به این پرسش که آیا رقم جدید عوارض ورود به طرح ترافیک می‌تواند عاملی بازدارنده برای جلوگیری از ازدحام و ترافیک در شهر باشد، گفت: «مدیریت شهری به موضوع عوارض به چشم منبع درآمد نگاه نمی‌کند. اگر قرار بود چنین دیدگاهی داشته باشیم، می‌توانستیم قیمت آن را گرانتر کنیم. در حالی که ما این نرخ گذاری را به نوعی ایجاد تعادل تلقی می‌کنیم؛ برای اینکه در مرحله نخست، بین بخش حمل و نقل عمومی و استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی‌شان تعادل ایجاد شود و از طرفی هم به کم شدن ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.»

کاش می‌شد عوارض را افزایش ندهیم

عضو شورای شهر تهران گفت: «باید به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هم توجه کنیم. بالاخره واقعیتی است که مردم به اندازه کافی از گرانی و افزایش قیمت ها رنج می‌برند. ما افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک را هم با اکراه تصویب کردیم. من به شخصه راضی نبودم که این عوارض حتی با رشد ۲۰ درصدی تصویب شود. نظرم این بود که ارقام این چنین را بدون هیچ افزایشی تصویب کنیم. منتهی از طرف دیگر هم همانطور که اشاره کردید، باید عوارض ورود به طرح، از حداقل بازدارندگی برخوردار باشد. آن هم برای رفاه حال خود مردم و حفظ سلامتی‌شان. ما بر سر دوراهی گرفتار بودیم اما به هر حال حداقل افزایش را در نظر گرفتیم.»

هزار میلیارد برای خرید اتوبوس و واگن

امانی در بخش دیگری از سخنانش درباره توسعه حمل  ونقل عمومی در تهران، گفت: ما علاوه بر سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران برای سال آینده، ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به طور ویژه صرفا برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری  اضافه کردیم. با این اقدام امیدواریم با یک اقدام ضربتی و جهادی مدیریت شهری هم بتوانیم برای ناوگان اتوبوسرانی اتوبوس‌های جدید خریداری کنیم و هم بتوانیم در صورت تاخیر در پرداخت دولت، پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو را بپردازیم و بعدا دولت این رقم را جاگزین کند که در بخش مترو و اتوبوس در سال آینده تحول جدی را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 740122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha