مجموع نظرات: ۴
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان از ورود «رویا»، درنای سیبری ماده به آسمان ایران برای تکثیر گونه این پرنده کمیاب خبر داد.

گیلان

به گزارش همشهری آنلاین،  عباس عاشوری گفت: با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد بین‌المللی درنا، مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک و کارشناسان داخلی، یک قطعه درنای سیبری ماده که «رویا» نامگذاری شده به ایران وارد شد، از آسمان گیلان عبور کرد و برای تکثیر این گونه کمیاب و در خطر انقراض به «امید» تک درنای سیبری باقیمانده در فریدون کنار در استان مازندران پیوست.

وی با اشاره به شرایط مناسب، آوازخوانی و تغذیه این پرندگان کمیاب در کنار یکدیگر، افزود: کارشناسان گیلان امیدوارند این ۲ درنا برای مهاجرت با هدف جوجه آوری، منطقه را به مقصد سیبری ترک کرده و از آسمان گیلان عبور کنند و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با پایش طول مسیر مهاجرت در استان، از آن‌ها محافظت کرده و این پرندگان کمیاب پس از تجدید قوا، به سمت روسیه و سیبری ادامه مسیر دهند.  

عباس عاشوری افزود: براساس نظر اغلب پرنده شناسان، با توجه به عبور درنای سیبری از آسمان گیلان، این گونه از پرندگان بخشی از تنوع زیستی استان محسوب می‌شود و حفظ این گونه کمیاب برای مردم گیلان اهمیت فراوانی دارد.

وی اضافه کرد: درنای سیبری به طور معمول در نیمه اول اسفند، تالاب بین‌المللی فریدون کنار، ازباران و سرخرود مازندران را پس چند ماه زمستان گذرانی، برای جوجه‌آوری به سمت سیبری ترک می‌کند تا پس از طی مسیر ۵ هزار کیلومتری به مقصد نهایی برسد.

رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان گفت: بنیاد بین المللی درنا و مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک متعهد شده‌اند در سال آینده ۲ فرد دیگر از این درناهای نیمه وحشی را با هدف حفظ و احیای جمعیت غربی درنای سیبری به ایران تحویل دهند.

کد خبر 740855
منبع: صدا و سیما

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha