یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: «چرا سهام گروه دارویی در حال افزایش است؟»؛ این پرسشی است که در روزهای اخیر، ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است.

بررسی‌های همشهری از روند صعودی قیمت سهام دارویی نشان می‌دهد، افزایش توجه فعالان بازار به سهام داروسازان از آغاز پاییز رو به افزایش بوده که به نظر می‌رسد یکی از دلایل گرایش بازار به سهام دارو، شائبه به‌وجودآمدن تحولات سیاسی- اقتصادی در آینده باشد.

کارشناسان معتقدند، وقوع برخی تحولات سیاسی و اقتصادی در ابعاد بین‌المللی و هرگونه تحریم احتمالی، تأثیر خاصی بر سهام شرکت‌های داروسازی فعال در بورس تهران بر جای نخواهد گذاشت.

اگر چه تولید بیشتر اقلام دارویی به واردات مواد اولیه محصولات دارویی وابسته است، اما بر اساس قراین و قواعد بین‌المللی، در صورت بروز هرگونه تحریم اقتصادی، این تحریم‌ها از سوی جامعه‌ بین‌الملل شامل اقلام دارویی و غذایی نخواهد شد و این شرکت‌ها همچنان از حاشیه سود مناسبی برخوردار خواهند بود.

حرفه‌ای‌های بازار سهام با چنین پیش‌زمینه‌‌ای می‌گویند: در صورت اعمال هرگونه تحریم علیه ایران، به سود آوری شرکت‌های داروسازی، خللی وارد نخواهد شد.

به گفته کارشناسان، این موضوع، زمینه اولیه توجه بازار به سوی سهام شرکت‌های داروسازی است. بازار سهام با آگاهی و شناسایی این عامل در سهام دارو، حرکت خود را برای خرید سهام این شرکت‌ها افزایش داده است.

این در حالی است که در شرایط رکود و نبود اطمینان نسبت به آینده، سهامدارانی که از تجربه بیشتری برخوردار هستند به سهامی روی خواهند آورد که از ارزش بازار کمتری برخوردار هستند، زیرا افزایش یا کاهش قیمت سهامی که از حجم سرمایه کمتری برخوردار هستند به نسبت شرکت‌های بزرگ‌تر بسیار آسان‌تر است و شرکت‌های گروه داروسازی عمدتاً‌ به دلیل حجم سرمایه‌ اندکشان در این دسته قرار می‌گیرند.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، شرکت‌هایی که از تنوع محصولات بیشتری در گروه دارو برخوردارند، وضعیت مناسب‌تری در بازار سهام دارند. به طور مثال شرکت داروسازی اکسیر به نسبت شرکت داروسازی ابوریحان، از تنوع محصولات بیشتری برخوردار است و این موضوع، میزان حاشیه سود این شرکت را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر آن دسته از شرکت‌های داروسازی که خود دارای سیستم یا شرکت توزیع محصولات هستند، از وضعیت بهتری در بازار سهام برخوردارند زیرا در حال حاضر روند عرضه و تقاضای بازار را شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دارویی شکل می‌دهند.

به این ترتیب شرکت‌های مزبور نبض بازار را در اختیار گرفته‌اند که این موضوع به عاملی مثبت در بازار سهام تبدیل شده است.

کد خبر 7436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز