همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتابهای «ترویج کتاب» و «پیشپرده کتاب» با حضور اسماعیل جانعلیپور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علیاکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره «بنیاد کتاب رویش اندیشه» سازمان تبلیغات اسلامی، نادر نقشینه، مدیر گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مریم چهرقانی، نویسنده و پژوهشگر، یوسف عابدی و مصطفی آهنگر نویسندگان این دو کتاب و به همت انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.
در این نشست اسماعیل جانعلیپور گفت: با تورق دو کتاب فکر میکنم شاید بد نباشد در جلسهای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت این دوستان باشیم. چون رویدادهای مجموعه اداره کل فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال انجام و عموما ناظر یر این موضوعات است. «پایتخت کتاب ایران»، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، باشگاههای کتابخوانی و حتی فضاهای آموزشی از فعالیتهای دفتر مجامع است؛ حتی آموزش شیوههای کتابخوانی و کتابخوان کردن کودکان برای مجموعههای فرهنگی کشور نیازمند این است از تجربیات دوستانی که در تهیه این کتاب زحمت کشیدند، استفاده کنیم، به نویسنده کتاب، تبریک میگویم و امیدوارم در ادامه راه نیز در خدمت این دوستان باشیم و از اتفاقاتی که میافتد استفاده کنیم.
در ادامه حامد علیاکبرزاده گفت: این کتاب همسو با ماموریتهایی که مجموعه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در دانشگاهها دارد به چاپ رسیده و امیدواریم به وضعیت مطالعه و کتابخوانی بهویژه دانشجویان کمک کند.
مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: جزو نخستین کسانی بودم که این دو کتاب را خواندم؛ به نظرم در ارکان نشر، بحث ترویج، مغفولترین رکن است، در همه ارکان اعم از سیستمهای دولتی و خصوصی، ورودی به این مقوله داشتهاند؛ اما در حوزه تبلیغ و ترویج، عدد کسانی که در این باره کار میکنند و موسساتی که بهصورت حرفهای سازمانیافته تبلیغ کنند کم است و هرچه برای ترویج کتاب کار کنیم کم است؛ برای همین جدای از دستهبندی مناسبی که کتاب داشت، موضوع کتاب برایم جذاب بود. تنها نقدی که میتوانم داشته باشم این است که میشد در این کتاب از تجربیات ایران در این زمینه نیز استفاده کرد؛ چراکه در مدیوم کتاب در ایران تجربیات زیادی داریم. همچنین ایدههای بومی کمرنگ بود و باید به کتاب اضافه شود. وی درباره کتاب «پیشپرده کتاب» نیز ادامه داد: کتاب «پیشپرده کتاب» کمی تخصصیتر است و برای کسانی مناسب است که میخواهند تیزرهای تبلیغاتی در حوزه کتاب بسازند. مخاطب کتاب شاید مروج کتاب نباشد، اما ترویج کتاب کتاب عمومی برای همه کسانی که در این حوزه کار میکنند، است؛ بهتر است به تجربه اتفاقاتی که در کشورها انجام شده نیز بسنده نکنیم.
مریم چهرقانی در ادامه این نشست گفت: این روزها همه جا صحبت از ترویج کتاب و مطالعه است و هر کسی به نوبه خود اعم از بلاگرها یا فعالان فضای مجازی در این عرصه فعالیت دارند یا سازمانها و نهادهایی که در وظایفشان بحث ترویج کتاب تعریف شده به این مقوله توجه دارند. اما خلائی که وجود داشت این بود که فعالیتهایی درحال انجام شدن بود، اما برای آنها هیچ متن و منبعی که به شکل مدون و راهنما باشد نبود. برای همین تصمیم گرفتیم متونی را در حوزه ترویج کتابخوانی برای علاقهمندان این حوزه تولید کنیم. مخاطبان این کتاب نیز ناشران، کتابفروشان، نویسندگان، بلاگرها، کتابخانهها و کتابداران و همه مراکزی که در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت میکنند هستند. مهم بود در جهان چه فعالیتهایی در حوزه کتاب انجام میشود، میخواهیم در این مسیر به کجا برسیم. وی افزود: کتاب «ترویج کتاب، راهنمای عملی» سعی میکند دیدگاهی متفاوت از اینکه ترویج کتاب کاری فرهنگی است ارائه کند و اگر قرار است ترویج کتاب انجام دهید، باید بدانید اصول این کار را بدانید. مثلا اگر شما تصور میکنید با نوشتن یک کتاب کارتان بهعنوان یک نویسنده تمام شده، اشتباه میکنید. یا اگر فکر میکنید فروشگاهی را به کتابی مجهز کردید و نوبت مشتری است که از کتاب استقبال کند، این تصور اشتباه است. کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد؛ در این باره باید تسهیلگری انجام شود. چهرقانی درباره کتاب «پیشپرده» نیز گفت: یکی از ابزارهای ترویج کتاب، ویدیوهای معرفی کتاب است که انواع مختلفی دارد و بهشدت هم درباره استفاده قرار گرفته بود و دوست داشتند. نخستینبار کشور امریکا واژه «بوکتریلر» را در سال 2008 ثبت کرد و مدت زیادی هم از آن نمیگذرد، از این بابت گفتیم، خوب است چنین تجربهای که در این مدت کوتاه در کشور مورد استقبال قرار گرفته بررسی شود. شاید برخی بگویند فایده این کار چیست. پژوهشها ثابت کرده کتابهایی که «پیشپرده» برای آن تولید شده ۶۰ درصد بیشتر از بقیه کتابها این شانس را دارند که به دست مخاطب برسند. یا اینکه بپذیریم حداقل فایده پیش پرده یک کتاب ان است که بود ۵۰ درصد بازدید سایت ما را افزایش میدهد.
یوسف عابدی، یکی دیگر از نویسندگان کتاب در ادامه گفت: زمان انتشار این کتاب حس عجیبی در من ایجاد شد که این مطالب هنوز خام هستند و چرا منتشر شد؟ ناراحت بودم و کمی خجالت میکشیدم، اما وقتی نخستین بازخوردها را درباره این کتاب دیدم موجب شد نگاهم عوض شود. برای من جالب بود که آنقدر تشنگی برای این مطالب ایجاد شود. مصطفی آهنگر، دیگر نویسنده این کتاب نیز گفت: در کتاب «ترویج کتاب» تلاش کردیم چیزی بین تبلیغ و بازاریابی داشته باشیم. قرار بود این کتاب قطع پالتویی و متن کوتاه و مختصرتر باشد. در کتاب دوم به پدیده بوکتریلر پرداختیم که جا دارد محتوایی بهصورت جداگانه درباره آن تولید شود. جنس این کتاب پویا است نیاز است که در آینده بهروز شود.
نظر شما