به گزارش همشهری آنلاین، ایستگاه دادمان و کتاب،جزو ۲ ایستگاهی هستند که قرار است به ترتیب در اسفند سال جاری و خرداد ۱۴۰۲ افتتاح شوند، محمود یوسفی مجری خط هفت مترو تهران در گفتگو با همشهری آنلاین اعلام کرد:« هر یک از این ایستگاههای جدید به طور میانگین ۳۰ تا ۴۵۰ هزار ظرفیت جا به جایی مسافر را ایجاد خواهند کرد.»
*ایستگاه دادمان یکی از ایستگاههای خط ۷ مترو است که تا پایان سال افتتاح خواهد شد، برای افتتاح این ایستگاه چه اقداماتی انجام دادید؟
در رابطه با ایستگاه دادمان ۲ موضوع وجود دارد، یک بحث مربوط به خط مترو است و در این رابطه باید گفت که تست گرم ۳.۵ کیلومتری خط مترو را انجام دادهایم و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز هزینه کردهایم. بحث دیگر این خط مربوط به ایستگاه و تجهیزات مربوطه است.
*ایستگاه در چه روزی افتتاح خواهد شد؟
۲۷ اسفند به عنوان تاریخ افتتاح ایستگاه انتخاب شده است.
*ورودیهای ایستگاه در کدام نقطه است؟
ایستگاه با تک ورودی در سمت شمال غرب چهارراه دادمان- پاکنژاد افتتاح خواهد شد و ورودی دوم در بخش جنوب شرقی است و امیدواریم که در نیمه اول سال آینده افتتاح شود، در مجموع باید بگویم که ۵۰۰ میلیارد برای این ایستگاه هزینه شده که ۵۰ درصد برای بخش سازمانی و ۵۰ درصد نیز برای بخش تجهیزاتی است.
*برای این ایستگاه معماری خاصی در نظر گرفتهاید؟
همچون ایستگاه ۱۷ شهریور، معماری ایرانی- اسلامی در این ایستگاه مورد توجه قرار گرفته است.
*صفر تا صد ساخت ایستگاه دادمان چقدر زمان برده است؟
اگر با تمام قوا برای این ایستگاه زمان گذاشته میشد، باید سه ساله زمان میبرد اما این ایستگاه از سال ۹۴-۹۵ شروع شد و کار چندانی برای ایستگاه دادمان انجام نشده بود. بیشتر کار در دو سال گذشته پیگیری و باید گفت که ۷۰ درصد فعالیتها برای افتتاح این ایستگاه در این مدت انجام شد.
*این ایستگاه چند درصد ظرفیت مسافرگیری را افزایش خواهد داد؟
به طور میانگین هر ایستگاه ۳۰ تا ۴۵ هزار نفر ظرفیت ایجاد میکند.
*به موضوع پله برقی و آسانسور نیز توجه شده است؟
این ایستگاه همزمان با فعالیت ۸ پله برقی و ۲ آسانسور افتتاح میشود. ورودی جنوب شرقی که سال بعد افتتاح خواهد شد، ۴ پله برقی دارد.
*ایستگاه کتاب یکی دیگر از ایستگاههای خط ۷ است که قرار است افتتاح شود، برای این ایستگاه چقدر هزینه شد؟
برنامه ما این است که ایستگاه کتاب در ۶ ماه اول سال آینده افتتاح شود و برآورد هزینه این ایستگاه نیز ۶۰۰ میلیارد تومان است. امسال بخش زیادی از اقدامات اجرایی برای افتتاح ایستگاه را انجام میدهیم و بحث ورودی در سال بعد انجام خواهد شد.
*معماری این ایستگاه به شکل است؟
از معماری نوین در این ایستگاه استفاده کردهایم تا در هزینههای صرفه جویی شود.
*چطور صرفهجویی خواهد شد؟
در تمام خطوط از سقف کاذب برای پوشاندن تأسیسات و همچنین از سنگ، آجر و گرانیت برای کف ایستگاه و دیوارها استفاده میشود و ورودیهای بزرگی برای تمام ایستگاهها در نظر گرفته شده است اما در ایستگاه کتاب به منظور کاهش هزینههای ایجاد و نگهداری از شیوه دیگری استفاده کردیم. قرار است هیچ سقف کاذبی در ایستگاه استفاده نشود و در واقع مسافران امکان دیدن تأسیسات را دارند.
*این شیوه در استانداردهای مربوط به ایستگاهها مشکلی ایجاد نمیکند؟
به هیچ وجه مسئلهای ایجاد نمیکند و حتی از نظر بصری نیز برای مسافران جالب است که تأسیسات را رویت کنند. این شیوه در بسیاری از کشورهای جهان پیاده میشود و هزینه نگهداری تجهیزات را پایین میآورد. ورودی این ایستگاه نیز متفاوت با سایر ایستگاهها خواهد بود و سر در ورودی که معمولا یک نمای بزرگ است،در این ایستگاه حذف میشود.
*چقدر هزینهها کاهش پیدا میکند؟
۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه معماری کاهش پیدا میکند.
*به طور میانگین هزینه معماری هر ایستگاه چقدر است؟
در حال حاضر به طور معمول ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه معماری هر ایستگاه میشود.
*هر ایستگاه از نظر استانداردهای فنی باید چند سال توان خدمت رسانی داشته باشد؟
هر ایستگاه باید ۱۰۰ سال سرپا باشد.
*خط ۷ مترو افتتاح دیگری هم دارد؟
بله! ورودی بیمارستان امام خمینی در ایستگاه مدافعان سلامت قرار است ۲۴ اسفند افتتاح شود تا خدمات رسانی به بیماران بیشتر شود. این ورودی ۸ پله برقی و ۲ آسانسور دارد.
نظر شما