نخستین محفل کتابخوانی "آوینا" با موضوع خوانش رمان "دیلماج" برای علاقه‌مندان به دنبال کردن سرگذشت شخصیت‌های تاریخی و سیاسی در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

بهاره خسروی / محله

همشهری آنلاین، رمان دیلماج که به بررسی زندگی و افکار شخصیتی نیمه‌خیالی به اسم مشهور به دیلماج می‌پردازد و زندگی او را با جزئیات و با زبانی جذاب روایت می‌کند به قلم «‌حمیدرضا شاه‌آبادی» به رشته تحریر در آمده است. این کتاب کاندیدای جایزه‌ روزی روزگاری، برنده‌ لوح تقدیر جایزه ادبی به عنوان رمان متفاوت و جایزه‌ شهید غنی‌پور هم شده.
کتاب دیلماج روایت سرگشتگی‌های روشنفکران در اواخر دوران قاجار است. رمان با شرح دوران کودکی و تحصیل میرزایوسف‌خان مستوفی آغاز می‌شود. او به دلیل تحصیلات و رفت‌وآمد با چند نفر از استادان و روشنفکران آن زمان به فردی متجدد و آزادی‌خواه تبدیل می‌شود که باقی اتفاقات رمان را رقم می‌زند.
میرزا یوسف خان مستوفی، شخصیت اصلی داستان، در تاریخ، چهره‌ای ناشناخته و رازآلود دارد. عده‌ای او را به‌عنوان کسی می‌شناختند که درد وطن داشت و در راه کسب آزادی و پیشرفت مدنیت ایران تلاش می‌کرد. عده‌ای دیگر هم، او را شخص رذلی می‌دانستند که خیانت کرد.
ویژگی تاریخی رمان با حضور شخصیت‌هایی همچون «محمدعلی فروغی»، «میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله»، «ناصرالدین شاه قاجار»، «عباس میرزا» و... پررنگ شده و مخاطب را بین مرز خیال و واقعیت قرار می‌دهد. تاثیر جریانات فراماسونری بر روشنفکران آن روزگار از دیگر موضوعات موردتوجه نویسنده در رمان است.
این برنامه سه‌شنبه ٩ اسفند، ساعت ۱۶:۳۰ ویژه دختران نوجوان برگزار می‌شود. البته برنامه محفل کتابخوانی آوینا سه‌شنبه هر هفته از سوی کتابخانه آفتاب برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی: بزرگراه نواب صفوی، ابتدای خیابان کمیل شرقی، فرهنگسرای انقلاب اسلامی مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵٤٠٨٦٦٨ تماس بگیرید.

کد خبر 744996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha